احداث خط راه آهن اصفهان ـ شهرکرد ـ اهواز با پیمانکار کره ای
استاندار خوزستان در کمیسیون ایمنی راه های استان گفت: شرکتهای فولاد، نفت و حفاری باید به میزان استفاده از زیرساختهای استان در ارئه خدمات و ایجاد زیرساختهای جدید به حوزه راه کمک کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز در جلسه کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به آمار پلیس راه استان مبنی بر اینکه ۳۴ درصد فوتی های ناشی از تصادفات در استان، در بیمارستان اتفاق میافتد، اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ فوت تعداد تصادف کنندگان در محل (بیمارستان) اول است و دانشگاه علوم پزشکی در جلسه بعدی کمسیون ایمنی راهها باید پاسخگو باشد.
وی با اشاره به میزان استفاده و تردد شرکتهای بزرگ استان مثل حفاری، مناطق نفتخیز و فولاد در جادههای استان تصریح کرد: این شرکتها باید به میزان استفاده از زیر ساختهای استان، در ارائه خدمات و ایجاد زیرساختهای جدید به حوزه راه کمک کنند.
استاندار خوزستان با رد نظر فرمانده انتظامی استان مبنی بر اینکه شرکت فولاد از ظرفیتهای ریلی استان برای انتقال مواد اولیه خود استفاده نمیکند، گفت: شرکت فولاد خوزستان از تمام ظرفیتهای ریلی استفاده میکند چرا که سنگ آهن مورد نیاز خود را که از استان قم وارد میکند از طریق ریل انجام میشود.
شریعتی با اشاره به پیشنهادی که راه آهن استان به شرکت فولاد استان کرده و شرکت فولاد زیر بار آن نرفته است، گفت: به فولاد پیشنهاد شد که سنگ آهن مورد نیاز خود را از طریق کشتی از استان هرمزگان به بندر امام و از بندر امام به اهواز منتقل کند، اما شرکت فولاد به این دلیل که این شیوه واردات سنگ آهن به استان، هم هزینهها را دو برابر میکند و هم رقابت را به حداقل میرساند، با پیشنهاد اداره کل راه آهن مخالفت کرد.
وی متذکر شد: عمده ماشینآلات شرکت فولاد که در استان تردد میکنند سنگین هستند و روزانه چیزی حدود ۱۰۰الی ۱۵۰ کیلومتر از جادههای استان استفاده میکنند. این در حالی است که ماشینهای نفت و حفاری، سبک و تقریبا ۱۰الی ۱۵ کیلومتر در روز از جادههای استان استفاده میکنند.
شریعتی با اشاره به احداث خط راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز تشریح کرد: طرح این خط، دو سال پیش با دستور رئیس جمهور قرار شد اجرایی شود که در صورت اجرایی شدن، نقش مهم و حیاتی در کاهش ترافیک و تصادفات در این محور خواهد داشت.
استاندار خوزستان افزود: مطالعات خط راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز انجام شده و پیمانکار کرهای پای کار آمده که پیش بینی میشود این پروژه با هزینه ۳.۵ تا ۴ میلیارد یورو فاینانس شود.