خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر ادبیات فارسی:

مثنوی معنوی اوج تاثیرپذیری از قرآن و حدیثاست

مثنوی معنوی اوج تاثیرپذیری از قرآن و حدیثاست
کد خبر : ۱۸۵۲۰۰

پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: اوج تاثیرپذیری از معارف قرآن و حدیثدر مثنوی معنوی تجلی یافته است.

پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: از منظر سیر تاریخی، سنایی، شاعر قرن ششم، نقطه عطف این تاثیرپذیری از فرهنگ قرآنی و اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، عاصم اسدی در نشست تخصصی تاثیر قصص قرآنی در ادبیات فارسی اظهار کرد: زمینه اثر پذیری شاعران فارس از قرآن و حدیثبه آغاز پیدایش شعر فارسی یعنی به قرن سوم هجری، قمری باز می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه آشکار است دامنه این تاثیر پذیری در اشعار پارسی گویان سده‌های سوم و چهارم چندان گسترده نیست، ادامه داد: این امر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از دلایل این بود که شعر فارسی دوران کودکی و نوجوانی خود را طی می‌کرد، بیان داشت: از طرفی دیگر مضامین و معانی اشعار این دوره حول محور عشق زمینی، مدح شاهان و امیران و حماسه‌سرایی می‌چرخید.

تاثیرپذیری شاعران از قرآن و حدیث

پژوهشگر ادبیات فارسی تصریح کرد: ‌ با این همه در اشعار شاعرانی چون رودکی، ابوشکور، دقیقی، فردوسی، فرخی سیستانی و حتی منوچهری دامغانی نمودهایی چشمگیر از انواع تاثیرپذیری از فرهنگ اسلامی به چشم می‌خورد.

اسدی ادامه داد: البته اشعار این دوره قابل قیاس با شعرهای سده‌های ششم و هفتم هجری قمری نیست.

وی با اشاره به اینکه اوج تاثیرپذیری از قصص قرآنی و حدیثدر ادبیات عرفانی متجلی شده است، یادآور شد: این تاثیرپذیری اغلب با تفسیر و تاویل همراه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از منظر سیر تاریخی، سنایی، شاعر قرن ششم، نقطه عطف این تاثیرپذیری از فرهنگ قرآنی و اسلامی است.

پژوهشگر ادبیات فارسی ادامه داد: کما اینکه اوج تاثیرپذیری از معارف قرآن و حدیثکه اغلب به تاویل قصص قرآنی و احادیثنبوی می‌انجامد، در مثنوی معنوی تجلی یافته است.

اثر پذیری شعر فارس از قرآن

اسدی با بیان اینکه اثر پذیری شعر فارسی از قرآن و حدیثدر سه دسه تقسیم می‌شود، یادآور شد: ‌ این سه دسته اثر پذیری واژگانی، اثر پذیری گزاره‌ای و اثر پذیری صوری و ساختاری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ادبیات دوره جدید در مقایسه با ادبیات سنتی، تاثیر پذیری کم‌دامنه‌تر از قرآن و حدیثدارد، اضافه کرد: در میان نوسرایان شاعرانی چون نیما یوشیج، اخوان ثالثو منوچهر آتشی از این ذوق بهره برده‌اند.

این استاد دانشگاه پیام نور زنجان خاطرنشان کرد: شاعرانی چون فروغ، سهراب سپهری و شفیعی کدکنی از زوایه اسلوب بیانی، از شیوه‌های بیانی آیات قرآنی و ترجمه آن‌ها استفاده کرده‌اند.

پژوهشگر ادبیات فارسی در پایان یادآور شد: تاثیرپذیری از قرآن و حدیثبه شیوه اسلام تاریخی در شعر انقلاب و دفاع مقدس روند رو به رشد داشته است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز