خبرگزاری کار ایران

ذوالفقار شریعت؛

جامعه، ناامید از مدیران تکراری / پزشکیان بساط ستادسالاری را برچیند

جامعه، ناامید از مدیران تکراری / پزشکیان بساط ستادسالاری را برچیند
کد خبر : ۱۵۰۳۳۲۱

پدیده‌ی ستادسالاری در یکی دو دهه‌ی اخیر، نقش غیر قابل انکاری در عزل و نصب‌های مسئولین دولتی داشته که همین موضوع باعث ناکارآمدی دولت‌ها بوده و انتظار می‌رود رییس منتخب دولت چهاردهم، این سنت غلط را برچیند.

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به دلیل حادثه‌ی ناگواری که برای رییس دولت سیزدهم به وجود آمد، باعث شد تا کاندیداهای جانشین، فرصت کافی برای ایجاد برنامه‌ریزی مناسب جهت حضور در انتخابات جدید و تشکیل ستادهای انتخاباتی خود نداشته باشند.

در این میان، بیشترین آسیب متوجه مسعود پزشکیان شد، کاندیدایی که بدون تعارف نسبت به رقبای اصلی خود، تشکیلات سازمان‌دهی شده‌ای نداشت و همین موضوع باعث شد تا در اکثر استان‌های کشور، بدون در نظر گرفتن نقطه‌نظرات طیف‌های همسو، افرادی انتخاب شوند که حداقل‌های لازم را نیز برای چنین مسئولیت سنگینی، نداشتند.

در چنین شرایطی، مردم تحول خواه، خود آستین همت بالا زده و با استفاده از فضای مجازی و تاثیرپذیری از مناظرات تلویزیونی در حمایت از چهره‌ و گفتمان جدید پزشکیان، شرایط اوائل انقلاب و جنگ تحمیلی (مدیریت مردم بر مردم) را بازسازی کرده و توانستند در یک رقابت سنگین، چهره نزدیک به جریان اصلاحات را راهی پاستور کنند.

اکنون پس از گذشت فقط چند روز از این پیروزی و دستاورد ارزشمند صرفا مردمی، با دو گفتمان عمده حداقل در فضای مجازی مواجه هستیم.

یکی ادامه‌ی همان موج مردمی ولی با محوریت انتشار ناگفته‌های دوران تبلیغات و ارائه‌ی تحلیل‌هایی مبنی بر رد یا تایید ادعاهای مطرح شده در مناظرات کاندیداها و دوم، کش‌وقوس‌های فی‌مابین طیف‌های اصلاح‌طلب و ستادهای متعدد و پر عناوین کاندیدای پیروز که هرکدام سعی در پررنگ‌تر کردن نقش خود در این موفقیت دارند تا بلکه سهم بیشتری از مناصب دولتی را به خود اختصاص دهند.

همان موضوعی که در دو دولت روحانی اتفاق افتاد و با تقسیم پست‌ها بین مسئولین ستادهای انتخاباتی، عملا حلقه‌ی ارتباطی بین مردم عادی و دولت را از بین بردند و البته خدشه‌ای عمیق در بین اعتماد عمومی و مقبولیت تفکر اصلاح‌طلبی را نیز ایجاد نمودند.

اکنون که شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا چهره‌ای جدید و غیرقابل پیش‌بینی (حداقل تا چند ماه پیش)، به ریاست جمهوری برسد، انتظار عموم مردم از رییس جمهورشان این است که یک سهم حداکثری برای افرادی جامع‌الشرایط که در دولت‌های پیشین فرصت به آنان داده نشده بود، داده شود تا بلکه توان، دانش، پاکدستی و انگیزه بالای آنان، برطرف کننده مشکلات تلنبار شده‌ای شود که دولت به دولت، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب، دست به دست گشته و اینک گریبان کشور و جامعه را به سختی گرفته است.

در چنین شرایطی، احزاب سیاسی فرصت کافی پیدا خواهند کرد تا با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی دولت، راهکارهای کارشناسی شده و جدید را برای رسیدن به جامعه‌ای توسعه یافته، به دولت ارائه نمایند.

ذوالفقار شریعت

فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز