خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا عنوان شد؛

گردشگریِ موضوعی، فرصتی نو برای بهتر دیده شدن اهواز

گردشگریِ موضوعی، فرصتی نو برای بهتر دیده شدن اهواز
کد خبر : ۱۳۰۹۷۴۰

توسعه صنعت گردشگری، یکی از مواردی است که همواره مدیران محلی، منطقه‌ای و ملی برای گسترش آن، تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند و درصدد رشد و ارتقای این حوزه هستند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: در مناطق کمتر توسعه یافته و یا دور افتاده، به دلیل ناشناخته بودن پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و بیشتر به دلیل کمبود منابع مالی و عدم امکان ایجاد تأسیسات بزرگ و سرمایه‌گذاری کلان با توجه به ناشناخته بودن ظرفیت بازار، نیاز به بهره‌گیری از نوعی خاص از گردشگری وجود دارد تا با کمک منابع موجود توسعه را رقم بزند.

پیمان نبهانی، افزود: در این راستا، در تعیین طرح گردشگری مناطق، جاذبه‌هایی با موضوعات مختلف در زمینه‌های طبیعی، فرهنگی، معنوی و... تحت عنوان گردشگری موضوعی (تم) مورد توجه قرار می‌گیرند که منظور از موضوع یا تم در گردشگری، ویژگی‌های کلیدی و خصوصیات منحصربه فرد یک مقصد مانند تاریخ، فرهنگ، منظره، خوراک و امثال این هاست که به فعالیت‌های گردشگری هویت بخشیده و می‌تواند به توسعه محصول گردشگری کمک کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که گردشگری موضوعی با تکیه بر موضوعی خاص معنا و مفهوم پیدا می‌کند و تجربه محور است، می‌بایست با درگیر کردن عواطف، قوه ادراک و احساسات گردشگران، تجربه منحصر بفرد و درک عمیق و دقیقی برای آن‌ها ایجاد نمود و از این طریق زمینه توسعه مقصد گردشگری را ایجاد کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در ادامه بیان داشت: این بخش از گردشگری ضمن ترسیم نقشه راهی برای ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، ظرفیت لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز را مشخص، برنامه‌ریزی‌های پراکنده را منسجم، مشارکت همه ذینفعان خرد و کلان را فراهم و با کاهش گردشگری انبوه به یک مقصد، با ایجاد تمایز برای مقاصد گردشگری، تمایل گردشگران را به انواع گردشگری با علایق خاص افزایش می‌دهد.

او با اشاره به این موضوع که کسب مزیت رقابتی و پایدار کردن مقاصد گردشگری، طولانی شدن اقامت گردشگران و استفاده از فرصت‌های معرفی جوامع محلی از مواردی هستند که با  گردشگری موضوعی ایجاد می‌شوند، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای شناسایی جنبه‌های کم‌تر دیده شده  در گردشگری، اگر بخواهیم مسیر جدیدی برای گردشگران تعریف کنیم می‌بایست گردشگری موضوعی و محصولات جدید را در برنامه‌ریزی خود لحاظ کنیم و با برگزاری کمیته‌های تخصصی به دنبال معرفی این ظرفیت‌ها باشیم که هم اکنون این موضوع یکی از برنامه‌های مهم و کاربردی فعلی ما می‌باشد.

نبهانی ضمن دعوت از تمامی افرادی که تمایل دارند در زمینه گردشگری موضوعی با این اداره کل وارد همکاری مشترک شوند، گفت: مرکز تخصصی نجوم اهواز، یکی از مراکزی است که در حال حاضر فرصت مناسبی را برای معرفی محله فاز ۴ کوی ملت اهواز بعنوان یک مقصد گردشگری بطور خاص و شهر اهواز بطور عام به وجود آورده تا به عنوان یک تجربه منحصر به فرد، گردشگران را با یک موضوع تخصصی و جذاب به این منطقه از اهواز  جذب کند.
 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
ارسال نظر
پیشنهاد امروز