خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

لزوم نظارت دقیق بر مدارس فوتبال پایه/شبه مربیان، زحمات مربیان واقعی را هدر می‌دهند/خانواده‌های بازیکنان خط خورده، قربانیان اصلی دلالان فوتبال

لزوم نظارت دقیق بر مدارس فوتبال پایه/شبه مربیان، زحمات مربیان واقعی را هدر می‌دهند/خانواده‌های بازیکنان خط خورده، قربانیان اصلی دلالان فوتبال
کد خبر : ۱۱۰۱۲۷۸

کارشناس برجسته فوتبال خوزستان خواهان هشیاری متولیان فوتبال و خانواده‌های بازیکنان پایه در مقابل دسیسه‌های شبه مربیان دلال پیشه شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، ‌امین یزدانی کارشناس نام آشنا و پیشکسوت فوتبال خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به بررسی زوایای تاریک برخی مدارس فوتبال پایه پرداخت.

 

ابتدا در خصوص عملکرد مربیان مدارس فوتبال در سطح استان خوزستان و کشور، توضیحاتی بفرمایید.

در اینکه مربیان فوتبال پایه، مظلوم‌ترین قشرِ مربیان فوتبال کشور هستند، شک و شبهه‌ای نیست. در اینکه زحمتکش‌ترین مربیان از بدنه فوتبال بشمار ‌می‌روند، تردیدی وجود ندارد. مربیان پایه بسان فندانسیون ساختمانی می‌مانند و چنانچه این فندانسیون با استاندارد‌های بین المللی و اصول علمی پایه‌ریزی و ساخته شود، بدون شک می‌توان براحتی بر آن تکیه زد و از هیچ زلزله‌ای هم آسیبی نخواهیم دید.

 

با این تعریف، آیا مربیان پایه، سازندگان اصلی بازیکنان فوتبال هرکشور هستند؟

مربیان فوتبال رده‌های سنی فوتبال اگر به استاندارد‌های روز دانش فوتبال مجهز باشند، در تعلیم و آموزش اصول علمی و به روز فوتبال جهان به بازیکنان این رده اهتمام بیشتری بورزند، شکی نیست که در دراز مدت باعث پیشرفت، رشد و توسعه فوتبال یک کشور می‌شوند. از سویی دیگر چنانچه بازیکنان، اصول اولیه و بنیادی فوتبال را در رده‌های سنی پایه به شکلی که در بالا ذکر شد نیاموزند، مطمئن باشید آینده فوتبال هر کشوری دستخوش نابسامانی، رکود و‌ایستایی مطلق در رشته جهان شمول فوتبال می‌شود و هیچ‌امیدی به اصلاح آن نیز در بزرگسالی نمی‌رود.

تاریخ فوتبال، اینگونه داستان‌ها را بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است، بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما را ازآن‌گریزی نیست. پس باید ابتدا مربیان فوتبال رده‌های سنی مختلف پایه‌ای که بتوانند چنین استاندارد‌هایی را داشته باشند، تربیت کنیم و لازم است امکانات کافی و مناسبی نیز دراختیارشان قرار دهیم. ضمن اینکه باید نظارت دقیقی برگزینش مربیان پایه و صلاحیت علمی و اخلاقی و عملکردشان از سوی کمیته‌ای تخصصی وجود داشته باشد.

 

مگر در حال حاضر دستگاه متولیِ نظارت بر مدارس فوتبال نداریم؟

متاسفانه در این آشفته بازار فوتبال پایه خوزستان و همچنین سایر مناطق کشور، به تنها موردی که اهمیت داده نمی‌شود، نظارت بر انتخاب مربیان پایه، به ویژه صلاحیت علمی و اخلاقی آنهاست.

عده‌ای ازاین دست مربیان رده‌های حساس پایه، بیشتر به باج‌گیران سرِگردنه‌ها شبیه اند تا مربیان فوتبال. نام پرطمطراق مربیان سازنده را به زعم خود یدک می‌کشند، حال آنکه دسترنج مربیان شهرستانی را بنام خود می‌نویسند.

 

تخطی اینگونه شبه مربیان چگونه می‌تواند به بازیکنان و خانواده‌های آنان آسیب وارد نماید؟

این شبه مربیان لومپن و باج گیر، برسر تمرینات تستی باشگاه‌های معروف ‌می‌روند و از خط خوردگان بازیکنان تستی ارتزاق می‌کنند. آن‌ها سپس با ترفند‌های مختلف و وعده و وعید‌های فراوان‌، بازیکنان خط خورده و افسرده را به سمت و سوی خود می‌کشند و قرارداد‌های بلند مدت، آنهم بدون پرداخت ریالی، با والدینشان می‌بندند و آنگاه خرج و مخارج تیمشان را ازجیب خانواده‌های همین بازیکنان معصوم تامین می‌کنند و به نوعی آن‌ها را تلکه می‌کنند. بدون اینکه کمترین امکاناتی را در اختیارشان قرار دهند، هزینه سفرشان را نیز از والدین می‌گیرند و حتی وعده‌های غذایی آن‌ها را ازجیب مبارک خانواده‌های بازیکنان تامین می‌کنند.

این کارِ همیشگیِ اینگونه مربیان فریبکار، لومپن و باج گیر است که نان را به نرخ روز می‌خورند و در هر مراسمی نیز نفر اول صف قرار دارند.

چنانچه پس از مدتی والدین بازیکنان بنابه ضرورتی برای رضایتنامه به اینگونه مربیان مراجعه کنند، باید هزینه چندین میلیون تومانی را به آنان که به اصطلاح طول دوران سازندگی‌اش به چند ماه هم نمی‌رسد، پرداخت کنند. و عجبا هم نام مربی سازنده برخود می‌نهند. درصورتی که چنین مربیانی نه صلاحیت اخلاقی دارند و نه بار فنی. آن‌ها باج‌گیری و هوچیگری و دست به یقه شدن را بلد هستند و لاغیر.

 

پس این میان نقش دستگاه‌های نظارتی مثل هیئت‌های فوتبال، چیست؟

متاسفانه اینگونه مربیان برای گرفتن حق السکوت، با برخی از متولیان ورزش و فوتبال استان‌ها و‌کشور هم در ارتباط اند تا زبانشان را ببندند. این مساله دردناک، مایه تاسف و شرمندگی اهالی پاک فوتبال است. مماشات با اینگونه مربیان به اصطلاح پایه (البته مربیان بزرگ و با اخلاق و کار بلدی نیز در همین رده در خوزستان و دیگر استان‌های کشور فراوان داریم که درحال تلاش و سازندگی هستند و حساب آن‌ها با اینگونه مربیان لومپن مآب جداست) سبب شده است که چرخ لنگ فوتبال پایه خوزستان و حتی کشور، همچنان درحال شخم زدن فوتبال استراتژیک پایه استان و کشور هستند.

 

این عدم نظارت بر فوتبال پایه، چه تاثیری بر فوتبال ملی و باشگاهی کشور خواهد گذاشت؟

هنگامی که در انتخاب و صلاحیت اخلاقی و علمی مربیان پایه هیچگونه نظارت دقیقی صورت نگیرد، بازیکنانی وارد چرخه فوتبال ما می‌شوند که از اخلاق ورزشی تهی اند و از سویی، ناهنجاری‌های فراوان روانی و ضد اخلاقی را به همراه خود وارد زندگی ورزشی، شخصی و اجتماعی خود می‌کنند که با کمترین سوت اشتباه سهوی داوران زحمتکش، به تاسی از مربیان ناپاک و عاری از ارزش‌های فنی و اخلاقی، با آن‌ها دست به یقه می‌شوند، تا جایی که هر روز شاهد دعوا‌ها وجنجال‌های غیرقابل کنترلی باشیم که قلب هر علاقه‌مند به فوتبال را به درد می‌آورد.

ازهمه مهمتر، همین مربیان(بخوان برخی از مربیان معلوم الحال) برابر چشمان بازیکنان نونهال، نوجوان و جوان خود از بکار بردن بدترین الفاظ و توهین‌ها هیچ ابایی ندارند. چنین مواردی باعث می‌شوند که بازیکنانی پرخاشگر، ناسازگار، عاصی و نافرمان وارد مستطیل سبز پرطرفدار فوتبال شوند.

 

صحبت پایانی شما؟

در پایان ذکر این نکته ضروری است، برای انتخاب مربیان رده‌های سنی استراتژیک و حیاتی فوتبال پایه، باید سازوکار جدیدی تعریف کرد تا بازیکنان در چنین رده‌های سنیِ فوتبال از نظر آموزش، تعلیم علمی و منطبق بر اصول دانش جهانی فوتبال و به لحاظ رعایت اصول جوانمردی، اخلاقی و انسانی، تربیت و پرورش یابند، تا بتوانند آینده فوتبال این مملکت را در تمامی زمینه‌هایش، تامین کنند.

 

گفت‌وگو: ذوالفقار شریعت

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز