خبرگزاری کار ایران

با محوریت خراسان شمالی انجام گرفت

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و افغانستان

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی خراسان شمالی از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و افغانستان با محوریت خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگارایلنا از بجنورد، محمد صمدی، در جمع خبرنگاران خراسان شمالی با بیان اینکه طی این سفر تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف در 16 ماده به امضا رسید، گفت: اکنون بیش از 35 درصد صادرات کل استان به کشور افغانستان انجام می‌شود.

وی تقویت روابط دوجانبه اقتصادی، راه‌اندازی نمایشگاه ویژه در دو کشور، فراهم‌سازی شرایط لازم برای تعامل دوجانبه، حل اختلاف بین تجار در دو کشور، حل مشکلات ترانزیتی و رشد مناسبات بین دو کشور را از مهم ترین این بندها اعلام کرد.

صمدی از جمله درخواست‌های تجار و مسئولان افغانستان را سرمایه‌گذاری ایران در  کارخانجات این کشور اعلام کرد.

وی ارائه راهکار به منظور توسعه بخشهای مختلف در چارچوب مسائل و مشکلات موجود را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

صمدی از جمله صادرات خراسان شمالی به افغانستان را کود اوره، محصولات پتروشیمی، سیمان، مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: همچنین این کشور در صورت ارائه محصولات با قیمت مناسب و کیفیت بالا خواستار محصولاتی از قبیل لوازم خانگی مختلف و لامپ‌های الکترونیکی، سیم، کابل و ... است.

صمدی همچنین با اشاره به صادرات بیش از 100 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی به کشورهای مختلف طی هفت ماهه امسال، خاطرنشان کرد: این صادرات به وزن 380 هزار تن بوده است.

وی افتتاح مرکز داوری اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی خراسان شمالی، پذیرش هیات از ترکمنستان و اقلیم کردستان و نیز اعزام هیات تجاری به قرقیزستان و افغانستان را از برنامه‌های نیمه دوم امسال دانست.

کد خبر : ۳۱۶۶۵۴