در نشست هم اندیشی اقتصاد هنر در مشهد مطرح شد؛
هنرمند کاسب نیست/ لزوم توجه به بیمه هنرمندان/ یک میلیارد تسهیلات بانکی برای بنگاه های هنری آسیب دیده از کرونا
اولین نشست هم اندیشی با محوریت "اقتصاد هنر در مشهد" با حضور هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی در محل اداره ارشاد مشهد برگزار شد.
به گزارشخبرنگار ایلنا از مشهد، جلیل سروری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در این نشست با اشاره به خسارت های وارد شده از کرونا به حوزه فرهنگ و هنر گفت: در چند ماه اخیر شاهد تاثیرات منفی کرونا روی مبحث فرهنگ و هنر بودهایم و باید در کنار یکدیگر به شرایطی که ناشی از این بحران به وجود آمده را بهبود ببخشیم.
وی ادامه داد: برای حمایت از هنرمندان باتوجه به پیگیری های انجام شده یک میلیارد تسهیلات بانکی برای بنگاه های هنری آسیب دیده از کرونا در نظر گرفتیم که فقط ۱۵۳ فقره تقاضا برای درخواست از استفاده این تسهیلات بانکی آمده بود، متاسفانه سایر بنگاه های هنری ما از جمله کلاسهای آموزشی، نگارخانهها، شرکتهای سینمایی و موسیقی که زیرنظر اداره ارشاد درحال فعالیت هستند به دلیل عدم اطلاع رسانی نتوانستند از این فرصت استفاده کنند، همچنین هنرمندانی که فاقد بیمه هستند نیز میتوانند از تسهیلات این وام استفاده کنند و مهلت آن تا پایان مهرماه تمدید شده است و هنرمندان می توانند برای درخواست به سامانه اداره ارشاد رجوع کنند.
سروری همچنین درادامه با بیان میزان ردیف بودجه در نظر گرفته شده برای مسائل فرهنگ و هنر بیان کرد: در تقسیم بودجه های کشوری ،ردیف اعتبارات خوبی برای این حوزه درنظر گرفته شده ،منتها باید هنرمندان ازاین قضیه مطلع شوند و نشست ها هنری بین هنرمندان ومسئولین بیشتر شود.وهمچنین امیدواریم با کمک افراد دلسوز ورسانه ها همگی پای کار بیایند.
سروری با اشاره به مسائل مربوط به اقتصاد هنر گفت: متاسفانه نه تنها درمشهد بلکه در کل کشور مردم و اصحاب فرهنگ و هنر نسبت به مقوله اقتصاد هنر کم دانش هستند و متاسفانه زیرساختهای لازم در این حوزه هنوز به درستی فراهم نشده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به المان های شهری تصریح کرد: در دوره ای شهرداری مشهد در زمینه المان های شهری ورود پیدا کرد و چون در المانها مسائل هنری نفوذ پیدا کرده بود و همه ما علاقمند به هنر بودیم هر سال در ایام عید و مناسبت ها منتظر دیدن المان جدید بودیم، بعضی از المانها دائمی شدند و بعضی دیگر نیز هر ساله به مجموعه فضای شهری در حال اضافه شدند و ما قطعا بعد از گذشت چندین سال، چندین المان شهری با تنوع گسترده خواهیم داشت و همین اتفاق پیوستگی و دوام که در المان های شهری وجود دارد باید برای سایر رشته های هنری بیفتد.
سروری درادامه با بیان ضرورت کلاس های آموزشی دراقتصاد هنر گفت: اعتقاد داریم آموزشگاه ها و مراکز تخصصی بخش خصوصی باید محلی برای پرورش هنرمندان خلاق باشد ولی امروزه افرادی که در حوزه آموزش فعالیت می کنند، آن پختگی لازم را ندارند و باید زیرساخت های آموزشی را فراهم کرد.
وی افزود: مساله بعدی این است که هنرمند نباید مساله بازار فروش و دغدغه مواد اولیه را داشته باشد زیرا اگر هنرمند ذهنش درگیر این مسائل شود نمیتواند اثر فاخر خلق کند و در بخش بازار فروش باید مدیران اقتصادی که کار بازاریابی را به خوبی می شناسند در کنار هنرمندان قرار گیرند و در کنار بازار داخلی باید فضای بازار فروش خارجی نیز برای هنرمند فراهم شود.
هنرمند باید بازار فروش داشته باشد
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در بخشی از گفته های خود با بیان اینکه هنرمند باید برای آثارش بازار فروش داشته باشد اظهارداشت:وقتی یک آثارهنری توسط هنرمند خریداری می شود تا مدتی دست به دست نشده وباعث دیده شدن اثر فاخر می شودو همچنین خریداری اثرازهنرمند باعث ایجاد بازار فروش گسترده خواهد شد.هنرمند باید بازارفروش داشته باشد ویک اثرهنری در ادارات دولتی و سبد خرید مردم می تواند عرضه شود.
وی با اشاره به نگارخانه ها مشهد تصریح کرد:مجموعه نگارخانه ها باید مکانی برای فروش آثار باشد و متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که نگارخانه ها به سمت نمایش آثار رفته اند وجای فروش آثارهنری دراین مکان ها خالیست.
سروری با تاکید براینکه درمشهد حراج های هنری وجود ندارد گفت:بعد از گسترش نگارخانه ها باید فضایی برای حراج های هنری ماهانه و فصلی و یا سالانه به وجود بیاید، و مساله بعدی نیز دراین حوزه این است که ما در مشهد با کمبود موزه های شخصی مواجه ایم به طوریکه چندین نفر در همین شهر، دارای مجموعه آثارهنری فاخرهستند اما مکانی برای نمایش آثارخود ندارند.
درادامه این نشست حسین صالحی استاد خوشنویسی در مشهد گفت: درمشهد کالا برای عرضه وجود دارد اما چیزی که همیشه مهم بوده این است که تقاضا یا همان بازار فروش دراین شهربسیار کم است.
صالحی با اشاره به وضعیت حراجی ها درمشهد تصریح کرد: بازار حراج تهران بسیار گنده شده است و زیرساخت های خودش را دارد و بنده پیشنهاد طرح بازار حراج مشهد را در گذشته داده ام.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه هرساله مسافران زیادی به مشهد سفر می کنند و هتل آپارتمان های زیادی دراین شهر وجود دارد لذا مشهد،جایی مستعد برای سرمایه گذاری است و هتل آپارتمان ها که مکانی برای رفت وآمد مسافرین هستند فرصت خوبی برای فروش آثار هنری هستند که ما غلفت کرده ایم و هیچگونه طرحی ارائه نداده ایم.
صالحی با اشاره به نقش اتحادیه و رستوران داران در پیشبرد توسعه بازار هنر در مشهد گفت: رستورانها و هتل آپارتمانها فضای خوبی برای بازار فروش دارند اما باید با اتحادیه این صنوف مکاتبه صورت گیرد و برای اجرای این امر نیاز به متولی حقوقی از سوی دستگاه دولتی است.
وی با بیان اینکه درمجتمع امام رضا (ع) مشهد فضای خوبی برای تاسیس نخستین موزه کتابت جهان اسلام وجود دارد بیان کرد:با توجه به اینکه این مکان محل رفت وآمد مردم است و همچنین با توجه به پیشینه غنی کتابت در خراسان این امکان وجود دارد که اگر زیرساختها فراهم شود بخشی از مکان آنجا تبدیل به نخستین موزه کتابت جهان اسلام شود.
در ادامه مهدی خوشبخت مدیر یکی از نگارخانه های مشهد گفت:درمشهد چیزی به نام اقتصاد هنر وجود ندارد ومتولی این حوزه برعهده اداره ارشاد است اما متاسفانه شهرداری عهده دار آن شده.
خوشبخت با اشاره به گرانی لوازم اولیه هنری تصریح کرد: متاسفانه هزینه ها برای تهیه وسایل ابتدایی در هنر بسیار بالا رفته که این مساله بر اقتصاد هنر تاثیرات جدی گذاشته است.
این صاحب نگارخانه همچنین مطرح کرد: اجازه نمی دهند که هنرمند حمایت شود من ۱۶ نیروی کارآفرین دارم و نمی توانم از این افراد حمایت کنم چون سرمایه ام خوابیده است.
خوشبخت با اشاره به بیمه هنرمندان بیان کرد: برای عضو شدن در بیمه هنرمندان سدهای زیادی وجود دارد طوریکه اگر هنرمند بخواهد بیمه شود باید حداقل چندین نمایشگاه به صورت انفرادی با آثار متنوع برگزار کند که با توجه به مشکلات اقتصادی وعدم بازار، فروش آثار هنری این کار امر سختی است و باید راهکاری برایش اندیشید.
امین قوی اندام مجسمه ساز و عضو هیات مدیره انجمن هنرهای تجسمی نیز گفت: هنرمند کاسب نیست و البته در چند ماه اخیر به دلیل شیوع کرونا فعالیت های هنری کمترشده و آثار کمترخریداری می شود.
وی ادامه داد: مهمترین مساله درمقوله هنراین است که هنرمندان زیرمجموعه ندارند وبه صورت انفرادی کار می کنند و بسیاری از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی بیمه نیستند و چون فضایی ندارند نمیتوانند آثارخود را به فروش برسانند.