خبرگزاری کار ایران

با رویکرد رونق تولید؛

نخستین گذر فرهنگ و هنر خراسان در مشهد افتتاح شد

نخستین گذر فرهنگ و هنر خراسان در مشهد افتتاح شد
کد خبر : ۸۳۹۸۹۴

بازار فرهنگ و هنر با رویکرد رونق تولید و با عنوان "اولین گذر فرهنگ و هنر خراسان" در مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان شهری و استانی شامگاه پنجشنبه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز به کار این گذر در مشهد گفت: طبق اعلام مرکز آمار، مصرف فرهنگی شامل فرهنگ، هنر و تفریح خانوارهای ایرانی کمتر از دو درصد سبد خانوار است که مصرف فرهنگی و هنری حدود یک درصد از این دو درصد را شامل می شود.

سید عباس صالحی افزود: متاسفانه کشش و تقاضای مصرف فرهنگی و هنری در خانوارهای ایرانی بالا نیست و این درحالی است که در اتحادیه اروپا میانگین مصرف فرهنگ و هنر ۸.۵ درصد سبد هزینه خانوار است.

وی اضافه کرد: در سال رونق تولید، حوزه فرهنگ و هنر در بخش اقتصادی نیز جایگاه قابل توجهی دارد همچنان که  وقتی به اقتصاد جهانی نگاه می‌کنیم سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد و درآمد تولید جهانی افزایش قابل توجهی داشته‌ است و بیش از دو هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار میزان گردش مالی در فضای بازار فرهنگ و هنر جهان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۵۴ درصد سهم این بازار مربوط به تلویزیون، هنرهای تجسمی و فضای رسانه و مجلات است و جریان روبه رشدی در دهه اخیر در حوزه اقتصادی فرهنگ و هنر شکل گرفته که جریانی شتابنده‌ است.

صالحی افزود: در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز سهم اشتغال فرهنگ و هنر در اقتصاد جهانی رو به افزایش است و ۳۰ میلیون شغل بالفعل در حوزه فرهنگ و هنر در جهان وجود دارد که در این میان هنرهای تجسمی در ردیف نخست  اشتغال‌زایی قرار دارند.

وی ادامه داد: در کشور ایران نیز شاهد جریان قابل توجه خلاق اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر هستیم و تعداد نسل جوان در این حوزه روز به روز افزایش یافته‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۱۳۶۷ تعداد دانشجویان هنر کشور حدود پنج هزار نفر بود که این تعداد در سال ۱۳۹۷ به حدود ۹ هزار نفر رسیده است.

صالحی افزود: حلقه مفقوده زنجیره فرهنگ و هنر در ایران این است که به رغم سابقه فرهنگی، هنری کهن کشور و نسل جوان علاقه مند به فعالیت در این حوزه، مصرف فرهنگی در سبد مصرف خانوار ایرانی پایین است.

وی ادامه داد: دسترسی به کالاهای فرهنگی و هنری دسترسی ظریف و ناپیوسته‌ای است اما اگر بتوانیم فرصت دیده‌شدن کالاهای فرهنگی و هنری را فراهم کنیم کشش مصرف ایجاد می‌شود و گذرهای فرهنگ و هنر از راهکارهای تحقق این مهم است که شهر مشهد نیز ظرفیت ساخت این گذرگاه ها را دارد و می‌تواند فرصت وسیعی در کشش تقاضای فرهنگی ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد، مدرسه و بازار در فرهنگ ایران در کنار هم هستند و بازار، مکمل مسجد و مدرسه است و بخش خصوصی باید به طور جدی سهم تاریخی خود را در سه‌گانه‌ مسجد، مدرسه و بازار ایفا کند.

صالحی افزود: با توجه به تجربه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت خراسان رضوی و مشهد به نظر می رسد افتتاح گذر فرهنگ و هنر می‌تواند با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی در افزایش تقاضای فرهنگی موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: گذر فرهنگ و هنر از سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ است و مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی در کنار خلاقیت فرهنگی را گرد هم می‌آورد تا بستری برای گفت و گو فراهم شود.

جعفر مروارید افزود: بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر جوانان به عنوان ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در فضاهای فرهنگ و هنر خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: برش فرهنگی مثلث توسعه فرهنگی - اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در اقتصاد فرهنگ و هنر آشکار است و زائران و مجاوران مشهدالرضا (ع) باید این فرصت را پیدا کنند تا در کنار خرید کالاهای تجاری، کالاهای فرهنگی را نیز در سبد کالای خود قرار دهند و فرهنگ و هنر را جزء انکار ناپذیری از زندگی شهری بدانند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز