خبرگزاری کار ایران

حقیقی مطرح کرد:

مدت اجاره 25 درصد املاک موقوفه آستان قدس رضوی منقضی شده است

مدت اجاره 25 درصد املاک موقوفه آستان قدس رضوی منقضی شده است
کد خبر : ۸۳۰۰۸۴

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: در وضع موجود ۳۱ هزار سند اجاره ما منقضی شده یعنی ۲۵ درصد اسناد اجاره شهری مدت زمان‌شان گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مرتضی حقیقی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: ما در حوزه املاک و مستقلات دو وظیفه را انجام می‌دهیم؛ یک بخش در رابطه با نگهداری، حفظ، حراست و ایجاد ارزش افزوده برای موقوفه با رویکرد ارزش بهره‌وری و کاربری موقوفه است که در این راستا تثبیت مالکیت و اخذ سند مالکیت را انجام می‌دهیم.

وی افزود : کاری که امسال انجام شد این بود که با استفاده از ظرفیت برون‌سپاری و عدم تصدی‌گری، بخشی از این موضوع را در قالب فراخوان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند به ویژه بخش خصوصی انجام دادیم که در 6 ماهه اول سال افزایش ۴ برابری از لحاظ تعداد و ۲.۷ برابری از لحاط مساحت در سند مالکیت اخذ شده را به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه گام مهمی در راستای سال حمایت از اشتغال و کسب و کار برداشته شده است، تصریح کرد: اگر تغییر کاربری صورت گیرد، افراد مشمول پرداخت حقوقاتی به موقوقه می‌شوند اما برای بخش‌های آموزشی این ضریب تغییر کاربری را که عمدتا 20 درصدی است، حذف کردیم. از سال‌های گذشته مصوبه خوبی وجود داشته که کمک به سنددار کردن اراضی موقوفه فاقد سند است، این زمین‌های موقوفه بیشتر در مناطق حاشیه شهر مورد تصرف قرار گرفته است.

حقیقی افزود: در پلاک‌‎هایی که اصلاحات ارضی داشته، تا 70 درصد بخشودگی برای حق تقدیمی‌ها اعلام کردیم که تنها با ۳۰ درصد قیمت زمین با اقساط بلندمدت حدود ۷ ساله صاحب سند می‌شوند. بخش‌هایی که اصلاحات ارضی نداشته، ۴۰ درصد مشمول بخشودگی شده و با پرداخت ۶۰ درصد قیمت زمین می‌‎توانند صاحب سند شوند.

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی بیان کرد: مصوبه مساعدتی برای منازل 154 روستای شهرستان سرخس داشتیم که ۵۰ هزار نفر مشمول این مصوبه می‌شوند. حق تقدیمی بخشیده شده و مردم به صورت رایگان اعتبارنامه‌هایی را می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای مراجعه به منظور تجدید اجاره رغبت پیدا کردند و رشد ۱۰۰ درصدی مراجعه برای تجدید اجاره نشان می‌دهد که خود مردم رغبت به پرداخت حقوقات موقوفه دارند اما در وضع موجود ۳۱ هزار سند اجاره ما منقضی شده یعنی ۲۵ درصد اسناد اجاره شهری مدت زمانشان گذشته است که می‌توانیم با تخفیف‌ها و مساعدت‌ها و نیز استفاده از ظرفیت مردم موضوع به روزرسانی اسناد اجاره‌ها را داشته باشیم.

حقیقی ادامه داد: در حال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز هستیم، این کارها تنها در ساعات اداری نیست و می‌توان از ظرفیت تمام محضرهای سطح شهر استفاده کرد. گام بعدی این کار این است که قصد داریم ظرفیت را داخل ظرفیت‌های مردمی مانند بسیج محله و گروه‌های مشاوره‌ای که در ساماندهی بافت‌های فرسوده کار می‌کنند ببریم، بنابراین کار تنها در ساعات اداری انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز