خبرگزاری کار ایران

فراخوان خیران برای احداث حسینیه و زائرسرای موقوفه خراسانی‌ها در کربلا

فراخوان خیران برای احداث حسینیه و زائرسرای موقوفه خراسانی‌ها در کربلا
کد خبر : ۳۷۱۱۸۸

نخستین همایش هم‌اندیشی خیرین و واقفین حسینیه و زائرسرای خراسانی‌ها در کربلای معلی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله سید جعفر سیدان در این همایش طی سخنانی به تشریح وضعیت گذشته و کنونی این بنا پرداخت.

وی که به نیابت از هیات متولیان این موقوفه سخن می‌گفت، ضمن تشریح جایگاه والای وقف در اسلام عنوان کرد: کمک در به سرانجام رساندن این حرکت بزرگ بی‌شک باعث سعادت اخروی کسانی است که در این راه گام می‌گذارند زیراکه این بنا در رابطه مستقیم با تجلیل جایگاه شخصیتی است که ریختن خون او بر زمین باعث حفظ مکتب پیامبران الهی خاصه نبی‌اکرم(ص) شد.

سید علی رجایی عضو کمیته راهبری بازسازی این حسینیه نیز در این همایش طی سخنانی با اشاره به اینکه وقف‌نامه اولیه بنا به تایید 4 مرجع بزرگ وقت یعنی آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خوئی، سید یونس اردبیلی و سیدعبدالهادی شیرازی رسیده خاطرنشان کرد: تمام اقدامات برای بازسازی این مجموعه تحت‌نظر مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی که برجسته‌ترین شخصیت خراسانی حاضر در عراق هستند، انجام می‌شود.

وی افزود: حدود 62 سال قبل تعدادی از واقفان و خیران خیراندیش خراسانی، زمینی در مجاورت محل خیمه‌گاه امام‌حسین(ع) در کربلای معلی خریداری و برای ساخت حسینیه و زائرسرای خراسانی‌ها وقف کردند. طی سال‌های حکومت رژیم بعثی عراق در این کشور شرایط برای پیگیری روند ساخت این موقوفه فراهم نشد اما سال‌های اخیر با حل‌شدن این مشکل، بار دیگر تلاش‌ها برای احداث این حسینیه و زائرسرا آغاز شده است.

عضو کمیته راهبری بازسازی حسینیه خراسانی‌ها در کربلا افزود: هم اکنون 16 تن از علما و معتمدان خراسانی از سوی آیت‌ا... العظمی سیستانی به عنوان متولیان این موقوفه انتخاب شده‌اند تا با مشارکت خیران و نیکوکاران، احداث موقوفه زائرسرای خراسانی‌ها را پیگیری کنند. آیات و حجج‌الاسلام سید جعفر سیدان، هادی عبدخدایی، سید جعفر طباطبایی‌شیرازی، سید محمد باقر مصباح موسوی وسید رکن‌الدین رئیس‌الساداتی از جمله این بزرگان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در متن وقف‌نامه این موقوفه آمده، هر خراسانی می‌تواند سه مرتبه و هر نوبت 10 روز از امکانات این حسینیه استفاده کند. از نظر اقامت در مکان، ‌تفاوتی میان زائران برخوردار و غیر برخوردار نیست اما در صورت محدودیت امکانات، زائران غیر برخوردار در اولویت هستند و اولویت به ترتیب برای زائران خراسانی، زائران ایرانی غیرخراسانی و سپس زوار شیعه با هر ملیتی خواهد بود.

همچنین مسئول دفتر امور مشارکت‌های مردمی ساخت حسینیه و زائرسرای خراسانی‌ها در کربلا در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایلنا گفت: سال‌گذشته همزمان با میلاد امام‌علی(ع) مراحل ابتدایی ساخت این پروژه آغاز شد. مرحله بعدی گودبرداری برای بنای 15 طبقه، با فضای 5 هزار مترمربع و ظرفیت روزانه 2500 زائر است که در مناسبت‌های ویژه مانند اربعین حسینی می‌تواند تا 20 هزار نفر زائر پیاده را اسکان دهد.

جلال یزدان‌پناه افزود: در وقف‌نامه، خراسان‌قدیم مدنظر است یعنی خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و در متن وقف‌نامه از دو شهر شاهرود و زابل نیز به عنوان شهرهای مشمول این وقف نام برده شده است.

شایان ذکر است، خیران می‌توانند از طریق شماره حساب 4304043005 بانک‌ملت و شماره کارت 6104337964434250 و یا مراجعه به دفتر مرکزی ساخت این پروژه، واقع در میدان‌شهدا، خیابان صاحب‌الزمان(عج) 22، ساختمان‌رضوان، طبقه‌سوم، شماره 307 برای مشارکت در احداث این زائرسرا اقدام کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز