خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

آجیل نباید در سبد کالای لوکس خانوار باشد/ برخورد اتحادیه با فروشندگان بدون مجوز

آجیل نباید در سبد کالای لوکس خانوار باشد/ برخورد اتحادیه با فروشندگان بدون مجوز
کد خبر : ۱۶۱۱۸۳۰

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: فروش آجیل توسط اصناف غیر مرتبط از معضلات اصلی این حوزه بوده و با با فروشندگان غیرمرتبط آجیل برخورد خواهد شد.

به گزارش ایلنا از خراسان رضوی، سید جمال حسینی طاهر  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تغییر الگوی مصرف مردم و توجه به مواد غذایی مغذی، اظهار کرد: آجیل و خشکبار دیگر کالای لوکس محسوب نشده و جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده‌ها پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با تاکید بر این موضوع که نباید تنها قیمت آجیل را ملاک خرید قرار داد، گفت: متأسفانه در یک سال گذشته، گران‌ترین نوع آجیل، یعنی پسته، را مبنای قیاس قیمت‌ها قرار داده‌اند که این تصور را ایجاد کرده که آجیل گران است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به افزایش مصرف آجیل و خشکبار در سراسر جهان پس از دوران کرونا، افزود: آجیل و خشکبار دیگر فقط تنقلات نیستند، بلکه به عنوان یک ماده غذایی مغذی، مکمل ورزشی و حتی دارو در نظر گرفته می‌شوند.

حسینی طاهر با بیان اینکه تجارت جهانی آجیل به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، ابراز کرد: ایران سهم قابل توجهی در این تجارت دارد و سالانه بین دو تا سه میلیارد دلار آجیل و خشکبار صادر می‌کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به جایگاه ویژه استان خراسان در تولید آجیل و خشکبار انحصاری مانند تخم ژاپنی، زرشک و کشمش سبز، تاکید کرد و گفت: مشهد در حال تبدیل شدن به قطب آجیل و خشکبار ایران است.

وی افزود: همکاران ما در تلاش هستند تا با تولید جنس خوب و حاشیه سود پایین، فرهنگ مصرف آجیل و خشکبار را ترویج دهند.

حسینی طاهر قیمت آجیل مخلوط در بازار را بین ۳۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با یک کیلو آجیل می‌توان از ۲۰ تا ۳۰ مهمان پذیرایی کرد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد همچنین بر نظارت مستمر بر واحدهای صنفی و همکاری با سازمان‌های نظارتی از جمله بهداشت، تعزیرات و بازرسی اتاق اصناف تاکید کرد.

وی گفت: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که به جای تمرکز بر قیمت، به خواص تغذیه‌ای آجیل و خشکبار توجه کنند و از مواد غذایی مقوی و مفید مانند تخمه آفتابگردان و بادام زمینی نیز بهره‌مند شوند.

حسینی طاهر با اشاره به صادرات محور بودن پسته و تأثیر آن بر قیمت داخلی، گفت: گرانی پسته به دلیل خواص بیشتر آن نیست، بلکه به دلیل صادرات و هزینه‌های تولید است. حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در سال در ایران تولید می‌شود که تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار تن آن مصرف داخلی دارد و مابقی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش آجیل توسط اصناف غیر مرتبط از معضلات اصلی این حوزه است، افزود: برخورد قاطع با فروشندگان غیرمرتبط آجیل صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز