شهردار مشهد مطرح کرد؛
مشهد پایلوت اتوبوس و تاکسی برقی در کشور شد
شهردار مشهد با اشاره به سیاست مدیریت شهری در استفاده از حملونقل پاک، گفت: در همین راستا پیشنهاد پایلوت شدن مشهد برای بهکارگیری اتوبوس و تاکسی برقی را به وزارت کشور ارائه دادیم که با آن موافقت شده است.
به گزارش ایلنا از مشهد، محمدرضا قلندر شریف در مراسم رونمایی از ۳۰۰دستگاه دوچرخه اشتراکی و افتتاح ۳۰ ایستگاه دوچرخه بایدو که با حضور رئیس معاون سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران استانی و شهری برگزار شد، افزود: متأسفانه توسعه شهرها ما را با یک بیبرنامگی به سمت گسترش استفاده از خودرو سوق داده است و بهجایی رسیدهایم که گاهی خیابانها تبدیل به پارکینگ میشود.
وی اضافه کرد: این موضوع علاوه بر اینکه بر روح و جسم ما تأثیر منفی میگذارد و سلامتی همه را با خطر مواجه میکند، موجب افزایش آلودگی هوا شده و وقت شهروندان را در ترافیک سنگین هدر میدهد.
شهردار مشهد بابیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که شهرمان را به یک شهر پاک تبدیل کنیم، اظهار کرد: البته این کار با توجه به دههها غفلت بسیار سنگین و پیچیده است و نیازمند برنامهریزی و اقدامات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت است اما جزو الزامات بوده و مجبور هستیم به سمت حملونقل پاک حرکت کنیم.
قلندر شریف تصریح کرد: تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما بهاندازه کافی به الزامات یک شهر پاک، تمیز و با آلودگی هوای کم، توجه نشده است.
وی با اشاره به اینکه مهمترین گام در راستای شهر پاک هوشمند سازی فرایندهای مردم محور است، خاطرنشان کرد: باید با هوشمندسازی فرآیندها بهگونهای عمل کنیم که مردم برای انجام کارهای غیرضروری و اداری نیاز به خروج از منزل و سفر درونشهری نداشته باشند.
شهردار مشهد گفت: خوشبختانه مدیریت شهری در این زمینه گامهای خوبی را برداشته است و در ادامه راه نیز بهصورت پررنگ در زمینه هوشمند سازی قدم بر خواهیم داشت.
قلندر شریف تصریح کرد: در همین راستا از آقای سهیلی مشاور عالی شهردار در حوزه برنامهریزی خواستهایم تا بهصورت یک کار ویژه شورای عالی هوشمندسازی را که از آن غفلت شده بود بهدور از شعار و بهصورت کاملاً عملیاتی در شهرداری راهاندازی کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه حملونقل نیز سرانههای حملونقل عمومی ما پایین است، خاطرنشان کرد: دراین حوزه مهمترین بخش قطار شهری و مترو است که بر اساس برنامه طراحیشده، مشهد دارای چهار خط است که دو خط آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده است و به دنبال این هستیم فازاول خط سه را حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) در بهار ۱۴۰۳ آماده بهرهبرداری کنیم.
شهردار مشهد ادامه داد: همچنین ادامه خط سه نیز به همراه حفاری تونل خط چهار به شکل پررنگی دنبال خواهد شد و امیدواریم طبق برنامهریزیهای انجامشده حفاری تونل خطوط قطار شهری تا پایان مراداماه ۱۴۰۴ تمام شود.
قلندر شریف اضافه کرد: در کنار این موارد به توسعه حملونقل از طریق TOD نیز در مسیر خطوط مترو توجه ویژهای خواهیم داشت.
وی بابیان اینکه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز توجه ویژهای شده است، اظهار کرد: دراین راستا اتوبوسهای جدید را با کمک دولت تأمین خواهیم کرد و در گام اول ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد اختصاص داده شده است که تعداد زیادی از این ونها در حومه شهر بهکار گرفته خواهد شد که با این کار یک اتوبوس از خطوط حومه خارج و به خطوط شهری اضافه میشود.
شهردار مشهد تصریح کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا و هوای پاک پیشنهادی را به وزارت کشور ارائه کردهایم که مورد قبول واقع شده و آن پایلوت شدن مشهد برای بهکارگیری اتوبوس برقی در خط یک بیآرتی است که این خط با روزانه ۱۰۰ هزار سفر ظرفیت بهکارگیری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را دارد.
قلندر شریف افزود: همچنین در همین مسیر، قول پایلوت شدن مشهد در به کار گیری تاکسی برقی را با حداقل هزار دستگاه نیز گرفتهایم که این امر نیز به کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
وی در ادامه گفت: در کنار توجه به بحث حملونقل عمومی شهرداری مشهد به ترویج و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری نیز توجه ویژهای داشته است.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه دوچرخههای اشتراکی بهتنهایی نیاز شهر را تأمین نمیکند، خاطرنشان کرد: اما قطعاً در ترویج فرهنگ دوچرخهسواری بسیار تأثیرگذار بوده است.
قلندر شریف اضافه کرد: البته باید به این نکته توجه داشت شهر مشهد که بهصورت مستمر شاهد حضور ۵ میلیون ساکن و زائر است با چند هزار دوچرخه بایدو نیازش رفع نمیشود اما وقتی دوچرخههای بایدو با هزینه کم در پیش چشم و در اختیار مردم قرار دارد و برخی از آن استفاده میکنند؛ سایرین را هم تشویق به دوچرخهسواری میکند.
وی تصریح کرد: در همین راستا امروز شاهد بهرهبرداری از ۳۰ ایستگاه جدید دوچرخه اشتراکی بایدو که بیشتر آنها در حاشیه شهر هستند به همراه رونمایی از ۳۰۰ دوچرخه جدید هستیم و براین نکته تأکید داریم این عدد دوچرخه و ایستگاه هر فصل افزایش پیدا کرده و تا پایان سال به ۱۰هزار دوچرخه برسد.
شهردار مشهد بابیان اینکه معتقدیم اگر زیرساختها مهیا باشد مردم استقبال بیشتری از دوچرخهسواری خواهند کرد، افزود: ۳۰هزار مشترک اگر هرروز سه سفر انجام دهند؛ در مجموع ۹۰ هزار سفر در روز است که این عدد کمی است و باید افزایش پیدا کند.
قلندر شریف ادامه داد: پنجاه سال پیش استفاده از دوچرخه زیاد بود اما اکنون تعداد کمی دوچرخه در شهر دیده میشود که یکی از دلایل آن احساس ناامنی دوچرخهسواران در میان خودروها است، لذا شهرداری مشهد به این نکته توجه کرده و دراین راستا بیش از ۲۵۰ کیلومتر خطوط ویژه دوچرخه ایجاد شده است که باید این مسیرها بیشتر شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای کمک به ترویج دوچرخهسواری تفاهمنامهای سهجانبه میان شهرداری مشهد بهعنوان شهر
دوستدار دوچرخه و هیئت دوچرخهسواری که آقای طهوریان عسگری بهعنوان پتانسیل در آن حضور دارند و بانک مهر ایران منعقد شده است که طی آن ۸۸هزار و ۸۸۸ دستگاه دوچرخه با استفاده از تسهیلات به شهروندان واگذار میشود.
شهردار مشهد تصریح کرد: بنابراین از تمامی شهروندان، دستگاهها و سازمانهای مختلف دعوت میکنم تا از این ظرفیت استفاده کنند تا شاهد ترویج و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در شهر مشهد باشیم.
قلندر شریف با اشاره به اینکه سال گذشته مشهد درحرکت در مسیرهوای پاک تفاهمنامه اجرای طرح واگذاری ۱۰۰هزار موتورسیکلت برقی را با بهرهگیری از تسهیلات بانکی آغاز کرد، افزود : متأسفانه تاکنون مردم آنگونه که باید از این طرح که تا سقف ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات بانکی برای خرید موتورسیکلت برقی درنظرگرفته شده است استقبال نکردهاند، لذا همینجا از شهروندان و دستگاههای مختلف دعوت میکنم در راستای کاهش آلودگی هوا از این موقعیت استفاده کنند.
وی ادامه داد: در مجموع با توجه به عنایتی که مدیریت شهری به بحث دوچرخه و دوچرخهسواری دارد؛مشهد بهعنوان شهر شاخص دوستدار دوچرخه در کشور انتخاب شده و بر همین اساس امروز دبیرخانه دائمی شهرهای دوستدار دوچرخه کشور در این شهر آغاز به کار کرد که این امر در راستای سالمسازی و پاکی هوا موجب افتخار است؛ امیدواریم با همکاری همه بهویژه هیئت دوچرخهسواری این دبیرخانه به شکلی فعال در ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در مشهد و سایر شهرهای کشور عمل کند.