خبرگزاری کار ایران

همراهی حرف و عمل، ایجاد امید و اعتماد؛ نگاهی به سفرهای بدون تشریفات رئیس دستگاه قضا

همراهی حرف و عمل، ایجاد امید و اعتماد؛ نگاهی به سفرهای بدون تشریفات رئیس دستگاه قضا
کد خبر : ۱۱۹۷۲۷۶

تکرار مجموعه اقدامات اژه‌ای از جمله سفر بدون تشریفات به استان‌ها می‌تواند خنثی کننده تلاش دشمنان در جدایی بین مردم و مسئولان و بر طرف کننده مشکلات مردمی باشد که صبورانه و نجیبانه در همه عرصه‌ها پای انقلاب اسلامی خود ایستاده اند.

به گزارش ایلنا،‌ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در سفری از قبل اعلام نشده و بدون تشریفات رسمی وارد اصفهان شد. اقدامی که بازتاب‌های گسترده‌ای در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی داشت و در این ایام، یاد و خاطره روزهای دهه شصت و سالهای دفاع مقدس را در بین مردم زنده کرد.

این نخستین بار نیست که رئیس قوه قضائیه از تشریفات مرسوم و پر زرق و برق دوری کرده است. در سفر آبان ماه ۱۴۰۰ به مشهد مقدس نیز اژه ای از قسمت تشریفات فرودگاه استفاده نکرد و همراه مردم سوار اتوبوس‌های عادی فرودگاهی شد. اقدامی که همان موقع مورد توجه مردم و تحسین آنها در فضای مجازی قرار گرفت.

سفر استانی اصفهان، سفری متفاوت با هدفی مشخص

سفر محسنی اژه ای بدون تشریفات با پرواز معمولی و با حفاظت پایین تر انجام شده است و در این سفر، مسئولان حوزه ریاست و شورای عالی قضایی با رئیس قوه قضائیه حضور نداشتند. در این سفرها معمولا برای حضور هر شخصیت چند ده نفر همراه و تیم حفاظت و تشریفات شامل راهور، اورژانس، ناجا و... همراه هستند که هر کدام هزینه ای بر بیت المال وارد می کند که ظرفیت بالایی از بودجه عمومی کشور را مصرف می کند.

محسنی اژه ای در این سفر بدون تشریفات مرسوم صرفاً برای بررسی موضوعات قضایی وارد اصفهان شد و با حضور در دادگستری و زندان مرکزی اصفهان به مسائل قضایی این استان رسیدگی نمود. سفری کاملاً کاری و بدون هیچ گونه تشریفات که نه تنها هزینه های زاید را بر بیت المال تحمیل نکرد، بلکه موج امید آفرینی را در بین مردم آفرید.

همراهی حرف و عمل، ایجاد امید و اعتماد

رئیس قوه قضائیه در اواسط سال جاری در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پر هزینه اداره شدن کشور و کسری بودجه از مسئولان خواسته بود که تشریفات و حفاظت های مرسوم را کم کنند و آن ها هم در هزینه های جاری مانند سایر مردم صرفه جویی داشته باشند. سفر بدون اعلام قبلی و بدون تشریفات وی نیز در راستای همین صحبت قبلی قابل توجه است. همراهی حرف و عمل مسئولین در ایجاد امید و اعتماد در بین مردم نقش مهمی را ایفا می کند.

تقلیل هزینه ها در دورانی که بودجه کشور دارای کسری است، خصوصاً در ایام پایانی سال نکته مهمی است که باید مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد. اقدام علمی در این راستا همراهی گفتار و کردار مسئولین است که باید مورد توجه همیشگی باشد.

ارتباط نزدیک و صمیمی مسئولان قضایی با مردم

حضور رئیس قوه قضائیه بدون تشریفات مرسوم در بین مردم در ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی مسئولان قضایی با مردم نیز موثر است. در سفر مشهد مقدس در آبان ماه ۱۴۰۰، درخواست های متعددی در اتوبوس فرودگاه از رئیس قوه قضائیه مطرح شده بود که مورد اجابت هم واقع شد. حضور مسئولان در بین مردم بدون تشریفات و حفاظت ضمن امیدآفرینی، باعث ایجاد ارتباط نزدیک بین مردم و مسئولان و هم چنین آشنایی آنان با مشکلات خواهد شد. نکته ای که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بودند و به عنوان نمونه سفرهای استانی رئیس جمهور را ستوده بودند.

تصاویری که از این سفر در فضای مجازی منتشر شده است نیز از صحبت ها و درد دل های مردم با محسنی اژه ای حکایت دارد. ارتباطی که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه نیز بدان اشاره کرده و در بند ششم این حکم ارتباط با متن مردم و حضور در بین آنها را از محسنی اژه ای خواسته بودند.

حضور مسئولان در بین مردم، آموزه‌ای دینی

در آموزه های دینی نیز به حضور مستمر مسئولان در بین مردم اشاراتی شده است. امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر اشاره می کنند ای مالک به هر حال، روى پوشیدنت از مردم به دراز نکشد، زیرا روى پوشیدن والیان از رعیت خود، گونه اى نامهربانى است به آنها و سبب مى شود که از امور ملک آگاهى اندکى داشته باشند. اگر والى از مردم رخ بپوشد، چگونه تواند از شوربختیها و رنجهاى آنان آگاه شود.

امام رضا علیه السلام نیز در نامه ای به امام جواد علیه السلام با اشاره به اینکه خروج امام جواد علیه السلام از در پشتی، باعث ناامیدی دوستداران امام می شود فرمودند از تو می خواهم به حقی که به عنوان پدر و امام بر تو دارم، رفت و آمدت جز از درب بزرگ خانه نباشد، وقتی سوار می شوی درهم و دینار همراهت باشد، احدی به تو عرض حاجت نکند جز اینکه به او عطا کنی.

لذا در آموزه های دینی هم بر حضور مسئولان در بین مردم تأکید فراوان دارد.

نکته پایانی اینکه سفر بدون تشریفات و بدون اعلام قبلی رئیس قوه قضائیه به اصفهان علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جاری قوه قضائیه، موجی از امید و همدلی در بین مردم و مسئولان ایجاد کرد. تکرار این مجموعه اقدامات می تواند خنثی کننده تلاش دشمنان در جدایی بین مردم و مسئولان و بر طرف کننده مشکلات مردمی باشد که صبورانه و نجیبانه در همه عرصه ها پای انقلاب اسلامی خود ایستاده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز