معاون آموزش حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
تلفات سالانه موتورسواری تهران معادل سقوط یک بویینگ / ۴۵ درصد از موتورسواران تابستان کشته میشوند
به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار در تهران کشته میشود. / حدود ۲۵ درصد تلفات ناشی از حوادثرانندگی چه در کل کشور و چه در تهران مربوط به موتورسواران است. / ۷۵ درصد موتورسواران از نیروهای مولد جامعه محسوب شده و زیر ۴۰ سال سن دارند.
معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: ۴۵ درصد قربانیان موتورسواری در تابستان کشته میشوند.
به گزارش ایلنا، شهرام جباری زادگان از ایام گرم سال شامل ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور به عنوان فصل مرگ و میر موتورسواران نام برد و گفت: مجموعاً ۴۵ درصد موتورسواران در این ۴ ماه کشته میشوند و ضربه به سر با ۶۱ درصد و انواع شکستگیها با ۲۰ درصد، دلایل عمده تلفات موتورسواران است که البته گذاشتن کلاه ایمنی استاندارد، مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد تلفات ناشی از حوادثرانندگی چه در کل کشور و چه در تهران مربوط به موتورسواران است، اظهار کرد: تلفات موتورسواران در تهران در هر سال معادل ظرفیت مسافران یک هواپیمای بویینگ ۷۲۷ است و به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار در تهران کشته میشود، این در حالی است که با وجود میلیونها دستگاه موتورسیکلت و تردد میلیونها موتورسوار در تهران و اقصی نقاط کشور، هنوز محلی برای آموزش اصول و مهارتهای موتورسواری در کشورمان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه موضوع آموزش در حوزه مسائل ترافیکی، نه تنها آثار مشخصی در سطح شهر بر جای خواهد گذاشت، بلکه در بحثآلودگی هوا و صرفه جوییهای اقتصادی در قالب کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان اتلاف وقت شهروندان نیز مؤثر خواهد بود، افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی تهران ریشه در رفتارهای موتورسواران دارد و در صورت اصلاح رفتار آنها، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز در سطح معابر شهری شاهد آنها هستیم، برطرف خواهد شد.
جباری زادگان با بیان اینکه موتورسیکلت بر خلاف ابعاد کوچکش نسبت به اتومبیل، چند برابر آن آلودگی تولید میکند، تصریح کرد: موتورسواران نه تنها جان خود و ترک نشینان خود را به خطر میاندازند و یک چهارم تلفات حوادثترافیکی تهران را به خود اختصاص دادهاند، بلکه در مرگ و میر عابران بیگناه که نیمی از تلفات سوانح ترافیکی تهران را تشکیل میدهند نیز نقش دارند.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از پیاده روها با توجه به آمد و شد موتورسواران در آنها برای پیادهها ایمن نیست، اظهار کرد: موتورسواران هیچ منطقهای را برای خود ممنوع نمیدانند و نه تنها از محدودهایی که ورود به آنها ممنوع است وارد میشوند و از چراغ قرمز عبور میکنند، بلکه با ورود به مسیرهای ویژه اتوبوس از جمله خطوط بیآرتی، در فعالیتهای اتوبوسهای تندرو اختلال ایجاد کرده و جان خود را نیز به خطر میاندازند.
جباری زادگان با بیان اینکه ۳۶ درصد موتورسواران زیر ۲۴ سال، ۲۶ درصد ۲۴ تا ۲۹ سال و ۱۵ درصد ۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند، تصریح کرد: به عبارتی ۷۵ درصد موتورسواران از نیروهای مولد جامعه محسوب شده و زیر ۴۰ سال سن دارند، ضمن اینکه ۸۰ درصد آنها راکب و ۲۰ درصد آنها ترک نشین موتور و البته ۹۵ درصد کشتهها مرد و ۵ درصد آنها نیز زن هستند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه در سال گذشته حدود ۸۰۰ نفر بر اثر حوادثترافیکی در تهران کشته شدند و سهم موتورسواران از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر بود و البته در کشته شدن حدود ۴۰۰ عابر پیاده در سوانح ترافیکی تهران نیز موتورسواران نقش داشتند، خاطرنشان کرد: گذاشتن یک کلاه ایمنی میتواند مرگ و میر موتورسواران را به نصف تقلیل دهد که متأسفانه در فصل تابستان به موازات افزایش جابه جاییها با موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسواران به بهانه گرما کاهش مییابد.