روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور:
برای کارت هوشمند ملی فراخوان داده نشده است
کارت ملی هوشمند با ارائه ۳ کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم میکند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره استفاده کرد و همچنین امکان جعل آن وجود ندارد.
ایلنا: مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان ثبت احوال کشور گفت: از آنجا که اعلام فراخوان برای ثبتنام و دریافت کارت هوشمند ملی موجب زحمت و مشقت هموطنان میشود، فراخوان عمومی داده نشده است.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، " مهدی تدین " با بیان اینکه صدور کارت هوشمند ملی برای هموطنان در یک دوره پنج ساله در نظر گرفته شده است تا زحمت و مشقتی برای هموطنان در ثبت نام و دریافت کارت هوشمند ملی ایجاد نشود، گفت: تنها افرادی که برای اولین بار کارت ملی تقاضا میکنند، شامل افرادی که به ۱۵ سال رسیدهاند و یا تاکنون کارت ملی دریافت نکردهاند میتوانندبا مراجعه به سایتWWW. NCR. IRنسبت به پیش ثبت نام اقدام و کد رهگیری دریافت کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: علاوه بر افرادی که برای اولین بار کارت دریافت میکنند، افرادی که تغییراتی در اسناد هویتی آنها بنا به درخواستشان و از طریق مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام میشود برای دریافت کارت هوشمند ملی با مشخصات اصلاح شده میتوانند اقدام کنند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، همچنین با بیان اینکه برای ثبت نام تا دریافت کارت هوشمند ملی سه مرحله پیش بینی شده است که شامل مرحله درخواست _ ثبت نام _ دریافت و فعال سازی کارت است، افزود: در مرحله اول که مرحله درخواست است افراد با استفاده از یک رایانه شخصی و از طریق اینترنت باید ابتدا به سایتWWW. NCR. IRمراجعه و فرم پیش ثبت نام را تکمیل و کدرهگیری دریافت کنند.
تدین افزود: متقاضی بعد از گذشت ۲۴ ساعت مجددا به همان سایت مراجعه و با استفاده از کدرهگیری از نتیجه پیش ثبت نام خود آگاه میشود که در این مرحله برای انتخاب نزدیکترین مرکز ثبت نام و دریافت نوبت و زمان مراجعه به آن مرکز راهنمایی میشود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور مرحله دوم که مرحله ثبت نام است را چنین توضیح داد: متقاضی به مرکزی که در مرحله اول انتخاب کرده است مراجعه کرده و بایستی مدارک و مستندات مورد نیاز که شامل شناسنامه و فایل عکس است را همراه داشته باشد تا توسط مسئول ثبت نام مدارک و مستندات متقاضی با اطلاعات ثبت شده در فرم الکترونیکی پیش ثبت نام مطابقت داده شده و فیش پرداختی کارت هوشمند ملی(به حساب دولتی تعیین شده بانک مرکزی واریزی به خزانه داری کل کشور) را ارائه دهد.
وی گفت: در مرحله سوم نیز علاوه بر مستندات و مدارک و فیش بانکی، عکس و اطلاعات بیومتریک شامل اثر انگشتان دست، دریافت و سپس اداره ثبت احوال تحویل دهنده کارت هوشمند ملی را به متقاضی اعلام میکند.
تدین گفت: در مرحله سوم فرایند صدور کارت هوشمند ملی، متقاضی با وارد کردن کدرهگیری در همان سایت از آمادگی کارت هوشمند ملی خود مطلع شده و با مراجعه به اداره مربوطه، کارت هوشمند را دریافت و در همان محل نسبت به فعال سازی آن با راهنمایی مسئول مربوطه اقدام کند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل یادآور شد: پروژه کارت هوشمند ملی یکی از پروژههای بزرگ فناوری اطلاعات در کشور است و کارت ملی هوشمند به عنوان مقدمهای برای ورود به دولت الکترونیک، میتواند موجب توزیع عادلانه فرصتها، کاهش بسیاری از هزینههای دولت و مردم شود که این امور میتوانند نقش به سزایی در پویایی اقتصاد داشته باشد.
وی افزود: کارت ملی هوشمند با ارائه ۳ کاربرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم میکند تا بتوان از کارت به عنوان یک ابزار چند کاره استفاده کرد و همچنین امکان جعل آن وجود ندارد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: اطلاعات روی کارت همان اطلاعات هویتی است که بر روی کارت ملیهای فعلی موجود میباشد اما اطلاعات درون حافظه کارت برخی اطلاعات همانند اطلاعات شناسنامهای، گروه خونی و یا تغییرات درون شناسنامه میباشد و همچنین اطلاعاتی که طبق آییننامه هیئت محترم وزیران تکلیف شده است در کارت هوشمند ملی قرار میگیرد شامل سوابق تحصیلی، گروه خونی، اطلاعات شغلی افراد و غیره است.