خبرگزاری کار ایران

از سوی مرکز پژوهش‌ها مجلس اعلام شد؛

بررسی دلائل و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادثرانندگی

بررسی دلائل و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادثرانندگی
کد خبر : ۱۱۷۷۳۶

آخرین اطلاعات منتشره در سال ۱۳۹۰، بیشترین متوفیان ناشی از حوادثرانندگی مربوط به استان‌های فارس(۸ درصد سهم)، تهران(۸ درصد) و خراسان رضوی(۸ درصد سهم) است.

ایلنا: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دلائل و هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی حوادثرانندگی در کشور را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بررسی وضعیت تصادفات جاده‌ای و شناسایی علل و عوامل آن و همچنین برآورد میزان خسارات اقتصادی و اجتماعی وارده ناشی از آن به منظور ارائه راهکارهای کاهش و جلوگیری از میزان خسارات تصادفات بسیار موثر خواهد بود، افزود: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهند که تعداد تصادفات در کشور طی دو دهه گذشته رو به افزایش بوده و از ۳۲۵۰۵ فقره در سال ۱۳۷۳ به ۱۱۷۲۵۶ فقره در سال ۱۳۹۰ رسیده است. همچنین تعداد متوفیان و مصدومان ناشی از این تصادفات نیز افزایش یافته است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره در سال ۱۳۹۰، بیشترین متوفیان ناشی از حوادثرانندگی مربوط به استان‌های فارس(۸ درصد سهم)، تهران(۸ درصد) و خراسان رضوی(۸ درصد سهم) است و همچنین بیشترین مصدومان ناشی از حوادثرانندگی در سال ۱۳۹۰ مربوط به استان‌های تهران(۳ / ۱۱ درصد) و خراسان رضوی(۶ / ۹ درصد) است. طبق نتایج محاسبات و تحقیقات انجام شده، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور، رقم بالایی را نشان می‌دهند. به طوری که این رقم تقریبا حدود ۵ / ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است و تعمیم این میزان خسارت برای سال ۱۳۹۰ با فرض ثابت ماندن ضرایب برآورد شده، حدود ۸ / ۵۱۸۹۱۳ میلیارد ریال خواهد بود.

مع هذا با توجه به وضعیت تصادفات در کشور و میزان خسارات ناشی از آن، ضروری است در راستای رفع و کاهش عوامل حادثه ساز اقدام جدی به عمل آید. عوامل موثر در تصادفات رانندگی کشور متعدد و متنوع بوده و خسارات ناشی از آن‌ها نیز زیاد است این عوامل تنها در حیطه مسئولیت یک دستگاه اجرایی نبوده و کنترل و کاهش میزان تصادفات و هزینه‌ها و مرگ و میر ناشی از آن‌ها به تلاش‌های همه جانبه و همکاری دستگاه‌های اجرایی متعدد نیازمند است.

از این رو پیشنهادهای ذیل ارائه می‌شوند:

۱ - توجه به افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش نقاط حادثه ساز و همچنین اصلاح و تکمیل راه‌ها از جمله، نصب تابلوهای هشداردهنده و نصب گاردریل‌های مقاوم در جاده‌ها، ایجاد خط کشی راه‌ها و روشنایی و همچنین تعریض پل‌ها و بازسازی روکش آسفالت جاده‌ها و نیز تدابیر مناسب برای رفع مشکل خستگی رانندگی از جمله، ایجاد مکان‌های مناسب بین راهی و… توسط وزارت راه و شهرسازی.

۲ - کنترل سرعت، لزوم استفاده از کمربند ایمنی، دارابودن کیسه هوا، استفاده از کپسول آتش نشانی در خودرو‌ها، عدم استفاده راننده از تلفن همراه و همچنین نظارت بر اجرای قوانین و وضع جریمه‌های سنگین برای متخلفین حادثه ساز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی.

۳ - آموزش و اطلاع رسانی صحیح و بالابردن کیفیت آموزش رانندگی و بررسی نارسایی‌ها در نحوه آموزش و استفاده از تجارب دیگر کشور‌ها در آموزش رانندگان و صدور گواهی نامه‌های رانندگی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی.

۴ - نظارت بر ایمنی و استانداردهای خودرو‌ها از نظر سیستم ترمز، مقاومت بدنه، سیستم کیسه هوا و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و معیوب توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و موسسه استاندارد.

۵ - نظارت جامع بر سیستم حمل و نقل عمومی برون شهری از نظر سلامت و آموزش رانندگان، استفاده از ناوگان مسافربری استاندارد و غیرمعیوب و کنترل دائم پایانه‌های مسافربری توسط وزارت راه و شهرسازی.

۶ - اصلاح ماده(۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و کاهش مدت معافیت معاینه فنی خودرو‌ها به خصوص اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین باری و نظارت بیشتر بر اجرای قوانین موجود به خصوص ماده(۱۶۳) قانون برنامه پنجم توسعه، آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح جاده‌ای و به خصوص نظارت بر اجرای کامل قانون نحوه ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی توسط مجلس شورای اسلامی.

۷ - تدابیر مناسب برای ایجاد پایگاه‌های متعدد امداد و نجات در جاده‌ها به منظور کمک رسانی فوری به حادثه دیدگان تصادفات در جاده‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان امداد و نجات و هلال احمر.

۸ - تحت پوشش قراردادن خانواده‌های آسیب دیده از حوادثرانندگی توسط سازمان‌های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و…

ارسال نظر
پیشنهاد امروز