یادداشتی از مرتضی بلوکی؛
کشور نیازمند برنامه مدون برای پساکرونا است
جهان همواره با بحرانهای مختلف از قبیل سیل، زلزله، بیماری و ... رو بهرو است و معمولا کشورها برای مقابله و مدیرت آن، برنامهریزی های مختلف انجام میدهند. آنچه در این بین از اهمیت به سزایی برخوردار است، برنامهای با کمیت و کیفت مطلوب برای مدیریت و اتمام بحران است.
در این بین میتوان گریزی به شیوع بیماری در دنیا زد. این بیماری هم اکنون قریب به اتفاق اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران را درگیر کرده و هر دولت تصمیمات خاصی برای تامین به موقع ارزاق، اقلام بهداشتی و بیمارستانی و... در نظر گرفته است.
حال می توان نگاهی به مدیریت ایران برای مقابله با این بحران داشت. قبل از شیوع کرونا در کشور، ظرفیت تولید انواع ماسک حدود ۷۰۰ هزار قطعه و میزان تولیدات، ۳۰۰ هزار قطعه بود که همزمان با شیوع کرونا اولین برنامه کشور تشویق و ترغیب واحدهای تولیدی به فعالیت سه شیفته و شبانه روزی بود. از سوی دیگر تولید مواد شوینده از اسفندماه ۹۸ تا کنون ۸ برابر و تولید الکل ۲۰ برابر و تولید دستکش بیش از ۲ برابر شده است، همچنین ظرفیت واحدهای تولیدکننده شویندهها از ۵۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است.
البته علاوه بر دولت، نباید نقش مسئولیتهای اجتماعی بنگاهها و مردم را نادیده گرفت. به طور مثال شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی ما برای تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا پای کار آمدند و علاوه بر همکاری در تامین ارز مورد نیاز جهت واردات، ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاها و اقلام مورد نیاز اختصاص دادند. در این مسیر ستاد اجرایی فرمان امام هم پای کار آمده، اصناف و اتحادیهها و بسیج اصناف هم برای کمک و مقابله با کرونا همکاری وسیعی داشتند. به عنوان نمونه، اتحادیه پوشاک تهران هم اکنون روزانه ۵ هزار لباس بیمارستانی تولید و به مراکز درمانی تحویل میدهد.
بخش مهم دیگر در مدیرت بحران، تامین اقلام و کالاهای اساسی کشور است. در این راستا مشاهده میشود که در کشورهای به اصلاح متمدن، مردم به فروشگاهها هجوم برده و این اقلام را غارت کردهاند. این در حالی است که در ایران با توجه به تامین به موقع اقلام و کالاهای اساسی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، این اقلام در کشور به وفور یافت میشود. البته نباید در این بین درک و فهم مردم ایران را نادیده گرفت. زیرا مردم فهیم به جای هجوم به فروشگاهها، تنها به میزان مایحتاج خرید میکنند. در این ایام فروش خیلی از کالاهای پرمصرف به سبب مصرف بهینه و درست مردم، کاهش یافته است.
خوشبختانه صادرات اقلام مرتبط با کرونا نیز ممنوع و تعرفه واردات ۵۵ درصدی برخی از این اقلام به ۵ درصد کاهش پیدا کرد. البته دستگاههای مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی، هواپیمایی و... برای واردات و تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در خصوص بیماری کرونا همکاری خوبی داشتند.
متاسفانه در این بین بودند افرادی که با احتکار، مدیرت بحران را با مشکل روبهرو کرده که خوشبختانه با تدبیر به موقع، موفق به این کار ناجوانمردانه نشدند.
تمامی این موارد نشان از همت و همدلی مردم برای مقابله با این بحران است که تنها از کشوری به نام ایران بر میآید.
البته با توجه به آسیب دیدن بخش عمدهای از مشاغل به خاطر شیوع بیماری کرونا، این مدیرت تنها منوط به ایام شیوع بیماری نمیشود؛ بازگشت به رشد اقتصادی، بنا به سخن مقام معظم رهبری، نیازمند جهش تولید است.
در حال حاضر اقتصاد دنیا با یک روکود مواجه شده و بخشی از مردم بیکار شدهاند. بنابراین بازگشت به رشد اقتصادی سابق، نیازمند برنامهریزی جدی در پساکروناست که امیدوارم از این مدیریت نیز سر بلند بیرون بیایم.