خبرگزاری کار ایران

ممانعت از خروج ارز با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان

ممانعت از خروج ارز با تولید ریل در ذوب آهن اصفهان
کد خبر : ۷۷۴۶۸۸

قرارداد تولید 15 هزار تن ریل با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امسال به صورت تحویل در مقصد بسته شده و فرصت شش ماهه ای نیز برای تحویل آن تعیین شده است.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست خبری که در نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته برگزار شد،با اعلام این مطلب از آمادگی ذوب آهن برای تحویل ریل در راستای قراردادی که با وزارت راه داشت خبر داد و گفت:   در حال حاضر 2 هزار تن ریل UIC60 تولید شده و در حضور بازرسان شرکت زیر ساخت آماده تایید نهایی و تحویل طبق قرارداد هستیم .

منصور یزدی زاده افزود: این محصول پیشتر وارد می شد و امروز در داخل در انواع مختلف متناسب با نیاز کشور تولید می شود . ذوب آهن در حال حاضر توانایی تامین ریل های مورد نیاز راه  آهن و مترو در اغلب نقاط کشور را دارد و با توجه به رشد قیمت ارز، نرخ ریل های وارداتی با کیفیت مشابه بیش از  محصول ذوب آهن قیمت دارد.

وی در خصوص دلایل تاخیر در بستن قرارداد از سوی وزارت راه برای تامین ریل از ذوب آهن گفت:بخشی از تاخیر به ما و بخشی دیگر به طرف مقابل برمی گردد، چرا که خریدار ریل ،دولت بوده و خرید ریل باید طی تشریفات اداری از طریق مناقصه انجام شودو قراردادی که به تازگی بسته شده روالی حدود 4 ماهه را طی کرده تا به نتیجه منجر شده و برای بستن قرارداد بعدی نیز در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان این‌که ریل‌های U33 طبق استاندارد EN-13674 تولید شده  گفت: این ریل برای خطوط فرعی است که راه‌آهن در مقطعی قرارداد ۴۰ هزار تنی در این باره با ما بست، که ۵۰۰۰ تن تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار بود قیمت‌ها در این قرارداد ارزی باشد، اما ریالی شد. ما درخواست تغییرات قیمتی از راه‌آهن و تعدیل قیمت دادیم که مدیرعامل راه‌آهن هم پذیرفته است و اگر محقق شود، همان ۴۰ هزار تن ریل را تحویل می‌دهیم یا قرارداد را به ریل‌های UIC60 تغییر می‌دهیم.

یزدی‌زاده در خصوص چگونگی تعیین قیمت قرارداد ۱۵ هزار تن ریل با شرکت‌ زیرساخت گفت: قیمت در این باره مرتبط با فهرست ‌بهای سازمان برنامه و بودجه است که آخرین قیمت پایه مربوط به سه ماهه دوم سال گذشته و هر کیلو ۶۹۰۰ تومان است، درحالی‌که امروز قیمت ریل در مبدا با احتساب قیمت فعلی ارز حدود ۱۲ هزار تومان است، قیمت فولاد ساختمانی کیلویی ۵۵۰۰ تومان و ورق ۷۰۰۰ تومان است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنین تاکید کرد: به دنبال تولید انبوه ریل هستیم و در حال حاضر فروش ریل اس 49 به مترو اصفهان انجام شده و به زودی تولید میشود و امیدواریم بتوانیم با سایر متروهای کشور نیز همکاری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید ریل در ذوب آهن به سود آوری رسیده یا خیر و آیا در بازار های بین المللی نیز تقاضا برای ریل ایران وجود دارد گفت: محصولی که سود نداشته باشد تولید نمی کنیم و فقط بعد ملی را در نظر نمی گیریم ولی در صورت تولید ریل در حدود 50 هزار تن تولید در این مجموعه سود خوبی خواهیم داشت و با توجه به قراردادی که بسته شده و تقاضا هایی که داریم به نظر میرسد به رقم100 هزارتن که هدف ماست برسیم. در ضمن در بازار های منطقه نیز تقاضا داریم و بازاریابی نیز در سطح منطقه انجام شده است.

یزدی زاده  با تاکید بر اینکه اگر در نورد ۶۵۰ فقط ریل با طول ۳۶ متر تولید کنیم، 400 هزار تن ظرفیت تولید ریل وجود دارد، گفت: با توجه به نیاز کشور و منطقه، امکان تقاضای 200 هزار تن ریل در کشور وجود دارد که البته در حال حاضر نیاز کشور 100 هزار تن است.

همچنین روزگذشته وزیر راه و شهرسازی دردیدار از غرفه ذوب آهن اصفهان در نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت: صنعت ذوب قدمتی پنجاه ساله دارد که به راحتی می تواند در بازار بین المللی رقابت کند و خوشحالیم که ذوب آهن وارد این فعالیت شده و فقط باید سرعت کار را افزایش دهد، البته موضوع این است که بخش از فرآیند در بوروکراسی گیر می کند، از طرف دیگر ما شرکت بازرسی برای ارزیابی استاندارد نداشتیم و همین موضوع در تولید تاثیر گذار بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز