خبرگزاری کار ایران

خسرو تاج خبر داد:

روند افزایشی صادرات صنایع غذایی و معدنی در سال ۹۵

روند افزایشی صادرات صنایع غذایی و معدنی در سال ۹۵
کد خبر : ۴۸۴۳۱۸

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت با اعلام صادرات دو میلیارد و یکصد دلاری صنایع غذایی در سال ۹۵، رشد شش میلیارد دلاری صادرات صنایع معدنی در سال گذشته را قابل توجه دانست.

به گزارش ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با اصحاب رسانه، با ارایه آماری از ارزش صادراتی برخی گروههای کالایی در سال ۹۵  گفت: به عنوان نمونه در بخش هایی مانند میوه و تره بار در سال گذشته، حدود ۹۰۰ میلیون دلار، محصولات دامی ۴۳۷ میلیون دلار، آبزیان حدود ۳۲۷ میلیون دلار و شیرینی و شکلات کشور ۴۸۹ میلیون صادرات داشتیم. همچنین در بخش صنایع غذایی شاهد صادرات دو میلیاردی و یکصد دلاری محصولاتی مانند فراورده های لبنی، کمپوت، رب گوجه فرنگی، ماکارونی، آب معدنی و دیگر محصولات مشابه بودیم.

وی با اشاره به رشد شش میلیارد دلاری صادرات صنایع معدنی در سال گذشته افزود: این صادرات از نظر وزنی به میزان بیش از ۳۶ درصد و از لحاظ وزنی ۸.۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشت.این در حالی است که ارزش صادرات فقط در بخش چدن، آهن ، فولاد و مصنوعات آنها حدود  سه میلیارد دلار بوده است.

خسروتاج ارزش صادراتی پنج گروه اساسی محصولات پتروشیمی مانند مواد اولیه صنایع پلیمری، پروپان و بوتات، متانپل، پارازایلین و کودها را هفت میلیارد و پانصد میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این محصولات علیرغم رشد ۱۲ درصد در وزن مقایسه با سال ۹۴، بدلیل کاهش قیمت های بین المللی از نظر ارزش ۱۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشتند‌.

وی با اشاره به این موضوع که ارزش تجاری ایران که همواره بدون احتساب نفت منفی بود، در سال ۹۴ و ۹۵ برای نخستین بار مثبت شد، اظهار کرد: از لحاظ ارزشی در سال ۹۵ تراز تجاری ایران حدود ۲۵۰ میلیون دلار مازاد تجاری داشته که در وقع کسری مزمن تراز تجاری به مازاد تراز تجاری تبدیل شد.

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن وتجارت در پایان با اشاره به نخستین جلسه شورای عالی صادرات در سال جاری گفت: تسهیل صدور ضمانت نامه های بانکی و صادرات خدمات فنی و مهندسی مهمترین موارد مطرح شده در جلسه بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز