نشست بزرگ زعفران با شعار «از تولید تا برندینگ موفق» برگزار شد

نشست بزرگ زعفران با شعار ( از تولید پایدار تا برندینگ موفق توسعه صادرات و سرمایهگذاری در بورس) فرصتی برای گفتگوی تخصصی درباره تولید پایدار، برندینگ، توسعه صادرات و سرمایه گذاری در بورس پدید آورد و در چهار حوزه صادرات، برندینگ، تولید و بورس مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایلنا؛ نشست بزرگ زعفران با همکاری هلدینگ مالی سهم آشنا، شرکت نوین زعفران، شرکت زعفران بهرامن و شرکت زعفران صباغ زاده طی دو روز ۸ و ۹ اسفند در شهر مشهد برگزار شد.
این نشست فرصتی برای گفتگوی تخصصی درباره تولید پایدار، برندینگ، توسعه صادرات و سرمایه گذاری در بورس پدید آورد و در چهار حوزه صادرات، برندینگ، تولید و بورس مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، شورای ملی زعفران و اتحادیه های تخصصی برگزار شده بود شرکتهای پیشرو زعفران حضور داشتند و به بررسی چالشها و فرصتهای صادرات و سرمایه گذاری با حضور متخصصان و صاحبنظران پرداختند.
محمدرضا اردیخانی، مدیرعامل «نوین زعفران» در این نشست به بررسی چالشهای تولید و صادرات زعفران پرداخت و گفت: اگر در خصوص حمایت از بخش خصوصی نگاهی به تجربه کشور همسایه ایران (ترکیه) داشته باشیم، درمی یابیم که پشتیبانی دولت از شرکتهای بخش خصوصی باعث دو برابر شدن ثروت این شرکتها شده است، چرا که افزایش اشتغالزایی، رشد صادرات و توسعه امکانات این کشور را به دنبال داشته است، این در حالی است که ما در داخل کشور به دنبال این مسئله نبودهایم و تنها به دنبال سهم خواهی بیشتر از صادرکنندگان هستیم.
اردیخانی با بیان اینکه کشورهای دیگری به زنجیره زعفران وارد شده اند، افزود: از افغانستان گرفته تا آمریکا و مراکش و چین این روزها وارد تولید زعفران شده اند این در حالی است که ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در دست ایران است و نباید از حضور این کشورها ترسید چرا که نهایتا این کشورها ۱۰ تا ۱۵ درصد از سهم ایران را کم کنند و نباید به دنبال حذف این کشورها از این بازارها باشیم بلکه باید بازارهای دیگری نظیر بازار پسته را تقویت کنیم.
مدیرعامل نوین زعفران تصریح کرد: گروه صنعتی گلرنگ نیز سالهاست که در بخش صادرات پسته وارد شده است و با توجه به اینکه آمریکا هم به این بازار شده و در سال قبل حدود ۶۰۰ هزار تن تولید پسته داشته است و ترکیه نیز وارد این بازار شده اما زنجیره پسته در کشور ما در سالهای اخیر تقویت هم شده است و با وجود افت در تولید پسته باز هم میانگین صادرات پسته از ۱۵۰ هزار تن در سال کمتر نشده است.
او با بیان اینکه این کشورها اقدام به بازارسازی کرده اند، افزود: به جای واهمه داشتن از این کشورها باید سعی در افزایش کیفیت زعفران داشته باشیم البته در جهت افزایش کیفیت زعفران در سالهای گذشته اقداماتی صورت گرفته است و شرکت ها به سمت زعفران بدون سم و با کیفیت بالاتر حرکت کرده اند.