خبرگزاری کار ایران

صنعت پوشاک و لزوم توجه دولت برای مبارزه با رکود و رونق صادرات

صنعت پوشاک و لزوم توجه دولت برای مبارزه با رکود و رونق صادرات
کد خبر : ۱۵۹۶۳۶۶

امیدرضا شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک از لزوم توجه بیشتر دولت به این صنف و همچنین ظرفیت بالای کیفیت تولیدات داخلی برای صادرات می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه بازرگانی ایلنا، صنف پوشاک یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اصناف کشور است که در زمینه تامین یکی از نیازهای اساسی و سطح اول سبد خرید هر خانوار فعالیت می‌کند.

 شرایط صنف پوشاک ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصاد خرد در کشور و معیشت خانوارها دارد. به همین جهت صنف پوشاک و وضعیت اقتصادی در این صنف همیشه از معیارهای اساسی سنجش وضعیت اقتصادی کشور نیز به شمار می‌رود. این در حالی است که واردات بی‌رویه در سالهای گذشته و پس از آن ممنوعیت واردات و رشد قاچاق آسیب جدی به تولیدات داخلی زد.

امیدرضاشیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک که همواره برای حمایت از این صنف و همچنین کنترل بازار لباس به سود فروشندگان و خریداران تلاش کرده و با دولت‌های مختلف رایزنی داشته است، در این مدت توانسته کنترل خوبی روی این بازار داشته باشد و البته از دولتمردان حاضر برای رونق این بازار انتظار حمایت‌ دارد. در ادامه بخشی از فعالیت‌ها و سخنان رئیس اتحادیه پوشاک در ماه‌های گذشته را ببینید.

امضای تفاهم نامه همکاری با پست خصوصی «باکسیت»

۲۸ اردیبهشت

بهزاد اقبال‌خواه، مدیرعامل باکسیت در دیدار با امیدشیرازی رئیس و ابوالقاسم شیرازی بازرس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهر تهران توضیح داد: یکی از عوامل موثر در زمینه توسعه و رونق کسب‌وکارها، دسترسی به زیرساخت‌های استاندارد پستی و رساندن درست و به‌موقع محصول به مشتریان است و باکسیت به عنوان شرکتی دانش بنیان با ارائه خدمات هوشمند و به روز استاندارد پستی، تجربه ارسال امن و سریع را برای کسب وکارها و سازمانها فراهم کرده است.

مدیرعامل باکسیت ایجاد تحول و ارتقای استانداردهای توزیع بسته‌های خرد در کشور را از اهداف اصلی این شرکت خواند و گفت: در حال حاضر این شرکت با بسیاری از کسب و کارهای مختلف در حوزه لجستیک همکاری دارد.با شروع همکاری باکسیت و این اتحادیه و ارائه خدمات باکیفیت پستی موجبات رونق و رضایت بیشتر کسب و کارها و مشتریان نهایی را فراهم کند.

امید شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از مقرون به صرفه ترین ابزارهای تجاری برای ارسال کالاها، استفاده از خدمات پستی است، گفت: علی‌رغم پیشرفت‌های فناوری وارتباطات دیجیتال، خدمات پستی گزینه‌ای قابل اعتماد برای شرکت‌هایی است که به دنبال کاهش هزینه‌ها و در عین حال ارائه خدمات کارآمد به مشتریان هستند.

بنا براین گزارش با همکاری بین باکسیت و اتحادیه صنف پوشاک تهران، خدمات شرکت دانش بنیان باکسیت به تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران برای ارائه خدمات لجستیک سریع، امن و درست معرفی می شود.

ظرفیت مطلوب ایران در تولید پوشاک

۲۳ مهر

صنعت پوشاک در ایران از بخش‌های مهم و پررونق اقتصادی است.امید رضا شیرازی ،رئیس اتحادیه پوشاک، توضیح می دهد: طبق آمارهای موجود بیش از ۲۳۰ هزار واحد تولیدی و توزیعی در این  بخش فعالیت می‌کنند که حدود ۵۷ هزار واحد آن‌ها در تولید پوشاک تخصص دارند. این آمار نشان می‌دهد که ایران ظرفیت بالایی در تولید پوشاک دارد و با حمایت و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند در بازارهای جهانی حضور قوی‌تری پیدا کند.

او بر این باور است که با این حال بخش قابل توجهی از نیاز بازار ایران هنوز از طریق واردات تأمین می‌شود. حدود ۱۶.۶ درصد از پوشاک مصرفی کشور از خارج وارد می‌شود که به دلیل ممنوعیت واردات رسمی، بخش بزرگی از آن از راه قاچاق وارد می شود. این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا برای پوشاک در بازار داخلی بالاست و تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت و طراحی‌های جذاب می‌توانند این نیاز را به طور کامل پوشش و وابستگی به واردات را کاهش دهند.

رئیس اتحادیه پوشاک توضیح می دهد: هدف اصلی صنعت پوشاک در ایران این است که هم نیازهای داخلی را تأمین کند و هم حضورش را در بازارهای صادراتی افزایش دهد. با وجود بازار بزرگ کشورهای همسایه، ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری در نوآوری و توسعه برندهای ملی نقش مهمی در بازارهای منطقه‌ای ایفا کند و به موفقیت‌های بیشتری دست یابد.

به اعتقاد او، صادرات پوشاک از ایران شرایط خاصی دارد که باید به آن توجه کرد. کشورهایی مانند بنگلادش، چین، هند، ترکیه و تایلند از جمله تولیدکنندگان بزرگ و موفق در این زمینه هستند. این کشورها توانسته‌اند با ارائه محصولاتی با کیفیت، قیمت مناسب، تنوع بالا و طراحی زیبا جایگاه خوبی در بازار جهانی پیدا کنند. رقابت با این کشورها برای صادرات لباس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

او تاکید می‌کند:ایران نیز فرصت‌هایی برای موفقیت در صادرات پوشاک دارد. عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، منابع موجود، روابط تجاری با کشورهای دیگر و فرهنگ‌های مشترک می‌توانند به موفقیت برندهای ایرانی کمک کنند. اگر تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از پتانسیل‌های خود به خوبی استفاده کنند و به بازارهای هدف آگاهی پیدا کنند، می‌توانند در این عرصه موفق شوند.بنابراین، با وجود چالش‌هایی که وجود دارد، صادرات پوشاک از ایران می‌تواند فرصتی برای رشد و توسعه باشد.

رکود در بازار پوشاک و لزوم توجه دولت

۹ آذر

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تصریح کرد: اکنون ناترازی میان تولید و تقاضای خریدار وجود دارد، به طوری که ۲ تا ۳ برابر نیاز داخلی، تولید انجام می‌دهیم این در حالی است که فراهم آوردن این همه نیروی انسانی به عنوان کارگر ارزشمند، مستلزم گردش مداوم چرخ تولید است، اما بازار داخلی دچار رکود شده است. استمرار این وضعیت برای تولیدکننده بسیار مهلک خواهد بود، بنابراین تنها راه نجات ما صادرات است.

وی افزود: امروز کالاهای ایرانی با کیفیت تولید می‌شود و باید به سمت صادرات حرکت کنیم و این وظیفه اتحادیه‌هاست، البته برای حمایت از تولید، نیازمند کمک دولت و وزارت صمت هستیم.

شیرازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تولیدکنندگان پوشاک تا چه حد توانسته‌اند نیاز تولید داخل کشور را برطرف کنند، گفت: همان‌گونه که مطلع هستید، تولیدات داخلی بسیار پیشرفت کرده و می‌تواند نیاز ۱۰۰ درصد مخاطبان داخلی را تأمین کند، اما چالش‌هایی مانند قیمت تمام شده بالا و عدم دسترسی به مواد اولیه و ماشین‌آلات مدرن همچنان وجود دارد.

شیرازی با اشاره به فرسوده بودن ماشین‌آلات پوشاک ادامه داد: در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ صنعتی، قطعاً قیمت پایین‌تر خواهد بود، اما مخاطبین دهک‌های پردرآمد و پایین‌تر قادر به خرید از تولیدکنندگان معتبر هستند. با این حال، بنگاه‌های متوسط که با قیمت ارزان‌تر و هزینه کمتر و با کیفیت برابر اقدام به تولید می‌کنند، توانایی رقابت ندارند.

لینک مصاحبه کامل امیدرضا شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک در گفتگو با ایلنا

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز