خبرگزاری کار ایران

تأثیر افزایش تنش‌ ها در خاورمیانه بر قیمت آهن آلات و مسکن

تأثیر افزایش تنش‌ ها در خاورمیانه بر قیمت آهن آلات و مسکن
کد خبر : ۱۵۴۳۱۹۸

تحولات ژئوپلیتیکی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار کامودیتی ها به شمار می‌رود. به همین دلیل است که با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه شاهد نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. بازار مسکن یکی از مصرف کنندگان اصلی آهن آلات است و از این رو می‌توانند بر هم تاثیرگذار باشند؛ اما تنش‌های خاورمیانه چه تأثیری بر قیمت آهن آلات و مسکن خواهد گذاشت؟ بازارهایی که ماه‌ها در رکود به سر می‌برند و کمترین نوسان قیمتی را به ثبت رسانده‌اند. در این مقاله تأثیر تنش‌ها و تحولات خاورمیانه میان ایران و اسرائیل بر قیمت آهن و مسکن را بررسی می‌کنیم.

 

نقش تنش‌ های منطقه در نوسانات قیمت آهن و فولاد

عوامل ژئوپلیتیک مانند احتمال جنگ و بروز درگیری‌های منطقه‌ای از طریق زیر باعث تغییر قیمت آهن می‌شود:

  • اخلال در زنجیره تأمین
  • افزایش نرخ ارز
  • افزایش هزینه‌های تولید
  • افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه

تأثیر جنگ بر اخلال در زنجیره تأمین فولاد

زنجیره تأمین فولاد مسیری طولانی از صنایع پایین‌دستی مانند معادن تا صنایع بالادستی مانند کارخانه‌ها و شبکه‌های توزیع را در بر می‌گیرد. هرگونه اخلالی در تأمین این زنجیره تولید می‌تواند باعث کاهش تولید و افزایش قیمت آهن آلات شود. این اخلال در زنجیره تأمین را می‌توان در تولیدکنندگان فولادی اوکراین پس از شروع جنگ با روسیه مشاهده کرد. هرچند اخلال در زنجیره تأمین می‌تواند باعث گران شدن قیمت مقاطع فولادی به ویژه قیمت تیرآهن شود اما کاهش صادرات، افزایش رکود و تعطیلی خطوط تولید از اصلی‌ترین پیامدهای جنگ برای کارخانه‌های فولادی به شمار می‌روند که این تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد.

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر افزایش قیمت ارز

 قیمت دلار یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی به شمار می‌رود. نوسانات نرخ دلار تحت تأثیر افزایش ریسک‌های منطقه‌ای بیشتر می‌شود که این التهاب را به بازارهای دیگر مانند بازار آهن انتقال می‌دهد؛ بنابراین با اینکه تغییری بر میزان مصرف آهن آلات به وجود نمی‌آید اما گران شدن دلار با افزایش تقاضا در یک مقطع زمانی کوتاه، باعث افزایش قیمت آهن آلات می‌شود. همان‌گونه که در هر دو حمله موشکی ایران به اسرائیل، قیمت دلار افزایش مقطعی 8 الی 10 درصدی را به ثبت رسانده است. در این بین مقاطع فولادی پر تقاضاتر مانند قیمت میلگرد ۱۶ و میلگرد ۱۴ و هم‌چنین تیرآهن ۱۴ و ۱۶ نوسان بیشتری خواهند داشت.

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای برافزایش هزینه‌های تولید

با اخلال در زنجیره تولید، تأمین مواد اولیه به‌سختی انجام شده و درنتیجه عرضه مواد اولیه کاهش می‌یابد. با کاهش عرضه، قیمت مواد اولیه گران‌تر شده که این امر باعث افزایش هزینه تولید مقاطع فولادی می‌شود. هم‌چنین تنش‌های منطقه‌ای با افزایش قیمت سایرکامودیتی ها مانند قیمت روی، نفت، گاز طبیعی و ... می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث افزایش هزینه‌های تولید در صنعت فولاد شود. به‌عنوان نمونه بروز جنگ باعث افزایش قیمت روی شده که مستقیماً هزینه تولید مقاطع فولادی گالوانیزه را گران‌تر خواهد کرد.

تأثیر افزایش تنش‌ ها در خاورمیانه بر قیمت آهن آلات و مسکن

خروج سرمایه با بروز درگیری‌های منطقه‌ای

افزایش تنش‌های منطقه و احتمال بروز جنگ، ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت افزایش می‌دهد. از این رو سرمایه از بازارهای با ریسک بالا مانند مسکن، بورس و آهن آلات به سمت بازارهای امن‌تر مانند طلا سرازیر می‌شود. این خروج سرمایه باعث افزایش رکود در بازارهای اقتصادی خواهد شد. هرچند در حال حاضر هم بازار آهن در رکود سنگینی به سر می‌برد. به‌عنوان نمونه خروج سرمایه از بازار مسکن باعث کاهش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی مانند میلگرد و تیرآهن می‌شود. این کاهش تقاضا رکود موجود در بازار آهن را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

تنش‌ها در خاورمیانه چه تأثیری بر قیمت مسکن دارد؟

افزایش درگیری‌های منطقه‌ای با گران شدن دلار و اخلال در زنجیره تأمین باعث افزایش قیمت آهن آلات می‌شود. این افزایش قیمت می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تولید در صنایع مصرف‌کننده مانند مسکن شود. هرچند تنش‌های منطقه‌ای به صورت مستقیم نیز بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب که با بروز درگیری و بیشتر شده ریسک‌ها، اندک سرمایه باقی مانده در بازار مسکن هم از این بازار خارج می‌شود که این امر به دلیل کاهش عرضه باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. البته در مقابل با افزایش تورم، قدرت خرید ضعیف‌تر شده و رکود در بازار مسکن بیشتر از این خواهد شد.

تأثیر افزایش تنش‌ ها در خاورمیانه بر قیمت آهن آلات و مسکن

پیش بینی قیمت آهن آلات و مسکن در ایران با ادامه درگیری ها

محتمل‌ترین سناریوی پیش رو برای تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر بازار آهن و مسکن را می‌توان در دو مورد زیر خلاصه کرد:

  • افزایش رکود در بلندمدت
  • التهاب‌های مقطعی در کوتاه مدت

به این ترتیب با بروز هرگونه درگیری مستقیمی در منطقه، شاهد نوسانات مقطعی 8 الی 10 درصد در بازار ارز و سایر بازارهای داخلی خواهیم بود. با افزایش التهاب در بازار ارز، تقاضا در بازارهایی مانند آهن به صورت پیش‌خور افزایش خواهد یافت. چون این افزایش تقاضا با رونق و افزایش مصرف همراه نیست باعث بروز رکودهای سنگین بازار آهن و مسکن در بلند مدت می‌شود.

سخن پایانی

با افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری حتماً در معاملات خود با دقت بیشتری رفتار کنید. هرچند پیش بینی بازار بسیار سخت و مبهم است اما تمام احتمالات موجود را در نظر گرفته و برای هریک آماده باشید. سعی کنید رفتار گذشته بازار آهن و مسکن در لحظات افزایش تنش‌ها را بررسی نمایید. درنهایت می‌توان گفت احتمال بروز درگیری بلندمدت میان دو کشور ایران و اسراییل بسیار پایین است و در صورت بروز جنگ احتمالاً سریع و مقطعی خواهد بود. پس حتماً از تصمیم‌گیری در التهابات مقطعی بازارها خودداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان با شماره 42214–021 تماس بگیرید و یا به آدرس اینترنتی https://www.fooladiranian.com مراجعه نمایید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز