تولیدات داخلی در راستای توسعه صادرات و ارزآوری حمایت میشوند
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت نمایشگاههای تخصصی در راستای رونق صادرات تاکید کرد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صادرات غیرنفتی بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت نمایشگاههای تخصصی در راستای رونق صادرات تاکید کرد.
به گزارش اهام ایران، مهدی ضیغمی در بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی (خانگی ١۴٠٣) با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت نمایشگاههای تخصصی در راستای رونق صادرات تاکید کرد.
محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزیر صمت- نیز در این بازدید بر اهمیت تقویت تولیدات داخلی تاکید کرده و گفت: صادرات لوازم خانگی کشورمان در چهارماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته است.
به گفته وی افزایش صادرات لوازم خانگی در کشور طی چهار ماه امسال نشان از تولید داخلی بیشتر، عمق بخشی بیشتر و کیفیت بالاتر تولیدات لوازم خانگی داخلی است.
برادران گفت: در بحث واردات لوازم خانگی نیز اکنون چه در قالب ممنوعیت، چه در قالب محدودیتهای تعرفهای، همچنین در قالب تخصیص ارز، باید اولویت را به تولیدکنندگانی دهیم که با ارز کمتر بتوانند همان محصول یا محصول مشابه را در داخل تولید کنند؛ این سیاستی است که به نفع اقتصاد ملی است.
وی افزود: در عمل نیز با توجه به اینکه بازار داخلی ما بازار رقابتی بوده، در سالهای اخیر توانسته رضایت مشتریان را کسب کند.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: ما هر لحظه احساس کنیم که بنا به هر دلیلی سطح کیفی محصولات تولیدی یا سطح نیاز داخلی تأمین نمیشود، به روشهای تأمین کالا از خارج از کشور ورود میکنیم و این توان رقابتی هم در داخل و هم در سطح منطقه وجود دارد که بتوانیم رقابت کنیم.
وی با بیان اینکه اصل کلی ما نیست که بگویم واردات لوازم خانگی ممنوع و یا آزاد است، افزود: برای گروههای کالایی، کالا به کالا در کمیسیونهای مربوط، بررسی انجام میشود و متناسب با همین بررسیها، کالا مشمول حمایتهای تعرفهای میشود.
برادران ادامه داد: این روش در کشورهای بزرگ دنیا مرسوم است، در تاریخ کره جنوبی همین مسیر طی شد تا توانستند به سهم بزرگی از بازار برسند و در سطح بینالمللی نیز رقابت کنند.
وی درباره اینکه ممکن است با حمایتهای تعرفهای کالایی، در بازار داخلی انحصار ایجاد شود؟ گفت: انحصار ممکن است در صنعت خودرو یا صنایع دیگر باشد، اما در صنعت لوازم خانگی با توجه به اینکه در هر گروه کالایی ۳۰ تا ۴۰ تولیدکننده برتر وجود دارد که با هم رقابت میکنند، انحصار ایجاد نمیشود.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: بازار کشور با توجه به افزایش رشد تولید و رقابتی که در داخل وجود دارد، خود یک بازار غیر انحصاری است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصههای بینالمللی میتواند رقابت کند.
وی گفت: امسال هدف گذاری خوبی انجام دادیم که تولیدات لوازم خانگی را به ۲۰ میلیون دستگاه برسانیم. البته این موضوع نیازمند آن است که تولیدات داخلی با قیمتهای مناسب به بازار عرضه شود تا خانوارهایی که تاکنون بی بهره و یا کم بهره بودند بتوانند از این محصولات خریداری کنند ضمن اینکه محصولات جدید هم به سبد تولیدات لوازم خانگی اضافه شود.