خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن پلاستیک استان تهران در گفتگو با ایلنا:

اتباع ۵۰ درصد بازار پلاستیک را در دست دارند

اتباع ۵۰ درصد بازار پلاستیک را در دست دارند
کد خبر : ۱۵۱۵۴۳۸

رئیس انجمن پلاستیک استان تهران، گفت: ۵۰ درصد کارگران در صنعت پلاستیک از اتباع افغانی هستند و تنها ۱۰ درصد از آنها دارای مدارک اقامتی مجاز هستند و مابقی آنها هیچ مدرکی ندارند.

 زهیر خدابخشنده، رئیس انجمن پلاستیک استان تهران، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مشکل تامین مواد اولیه از بورس کالا حل شده و با به‌روزرسانی قیمت دلار دولتی، تقریبا مشکلی از بابت تامین مواد اولیه نداریم، گفت: بزرگترین چالش ما کمبود انرژی و قطعی های مکرر برق است که حداقل ۱۲ ساعت در روز به‌خصوص در شهرک‌های صنعتی برق ها قطع می شود و دستگاه ها هم مرتبا خاموش و روشن می شوند که باعث خسارت به مجموعه های صنعتی شده است.

وی افزود: ما تاکنون بجز موتور برق راهکار دیگری نداشته‌ایم، گرچه غیر از هزینه اولیه هزینه‌های جانبی بسیاری نظیر اخذ مجوز از وزارت برق، از محیط زیست و سهمیه گازوئیل هم برای ما مشکل ساز شده است و پیگیری این امور حدودا ۳۰ روز کاری طول می‌کشد هر چند مجوزهای صنعتی و صنفی بالاخره قابل انجام است اما وزارت نیرو می بایست زیرساخت‌های لازم را در زمینه تامین نیروی برق شبکه‌ای تامین کند.

طرح ساخت نیروگاه خورشیدی مغفول ماند

رئیس انجمن پلاستیک استان تهران، گفت: البته طرح ساخت نیروگاه خورشیدی ابلاغ و پیگیری هم شده است اما پر هزینه است، شرکت‌های پیمانکار هم برای نصب صفحه های خورشیدی به شهرک های صنعتی آمده اند و متراژهای مورد نیاز روی سقف سوله ‌ها اندازه‌گیری شدند، اما به دلیل کمبود منابع مالی کارها ادامه پیدا نکرد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که باید بانک‌ها وام بدهند چرا که اکثر تولیدکننده‌ها سرمایه زیادی برای این دست از فعالیت ها ندارند و وزارت نیرو هم برای پشتیبانی امتیازی به تولیدکنندگان نمی دهد. از اینرو علی رغم پیگیری‌ها هنوز اقدامی در این خصوص نشده است.

خدابخشنده ادامه داد: قیمت ژنراتور بین پنج تا شش میلیارد تومان شده است، که با هزینه‌های جانبی و نرخ فعالیت ۲۴ ساعته و تهیه روغن و گازوئیل این رقم بسیار گران‌تر می‌شود. هر چند تولیدکننده‌های متوسط وکارگاه‌ها اشتغالزایی دارند اما سرمایه چندانی در دست ندارند، این در حالی است که کارخانجات بزرگی که سرمایه های کلانی دارند سهم کمتری از اشتغالزایی کشور برعهده دارند.

وی در مورد اینکه برخی از کارگاه‌ها برای مقابله با قطعی برق، شیفت شب یا روز تعطیلی دارند گفت: اگر تولید ۲۴ ساعته نباشد کارفرما ضرر می کند و اکثر نیروها روز جمعه باید اضافه کاری کنند. برخی از کارگاه‌ها نیز روز جمعه سرکار نمی‌آیند و روزی که برق قطع می‌شود را نیز روز نظافت و خورده‌کاری‌ها در نظر می‌گیرند، اما نکته مهم این است که با قطعی برق، آب و همه امکانات نیز قطع می‌شود.

صادرات چمدانی

رئیس انجمن پلاستیک استان تهران ادامه داد: صادرات مستقیم کم و بیش انجام می شود و بیشتر از سوی بنکداران به کشورهای امارات، ارمنستان، افغانستان، عراق و همسایگان دیگر صورت می‌پذیرد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی که در منطقه وجود دارد، ۹۰ درصد بازار کساد شده است اما ترکیه رقیب عمده ما محسوب می شود.

خدابخشنده ادامه داد: صادرات به کشور عراق به‌صورت چمدانی است که رسمی هم نیست، کل معاملات ما با ریال است و فروش دلاری نداریم عراقی‌ها مانند شهروندان استان‌های خودمان به‌عنوان نمونه استان بوشهر فارسی حرف می‌زنند و ریالی خرید می‌کنند.

او تاکید کرد: انتقال ارز مشکل اصلی اقتصاد ماست، و بانک های ایرانی در عراق هم با وجود تحریم ها نمی توانند کاری از پیش ببرند و باید از طریق بانک مرکزی عراق معاملات صورت‌پذیرد که بخاطر تحریم‌ها نیز این مسئله امکان پذیر نیست.

بازار پلاستیک در اختیار اتباع بدون مجوز است 

رئیس انجمن پلاستیک استان تهران، گفت: تعداد کارگران در هر کارگاه به طور میانگین ۲۵ نفر به صورت مستقیم و تعداد سه برابر آن به صورت غیر مستقیم است که عموما کارگر ساده هستند و ۱۰ درصد دیگر نیز نیروهای فنی هستند، اما مشکل دستمزد دارند که ما ۲۰ درصد بالاتر هم پرداخت می‌کنیم. کارگرهای قدیمی و محلی معمولا مشکلی ندارند و راضی هستند اما کارگر جدید پیدا نمی‌شود و با این دستمزدها کار نمی‌کنند.

خدابخشنده افزود: اتباع افغانی ۵۰ درصد نیروی کار در صنف پلاستیک را در دست دارند که تنها شاید ۱۰ درصد آنها مجاز باشند و اجازه اقامت، کار کارگری و لیست بیمه دارند اما ۴۰ درصد مابقی این گونه نیستند.

 

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز