خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی خبر داد:

حضور سی هیات تجاری خارجی در نمایشگاه لوازم خانگی

حضور سی هیات تجاری خارجی در نمایشگاه لوازم خانگی
کد خبر : ۱۵۱۲۸۰۲

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه سهم لوازم خانگی ۱/۴ درصد از "جی دی پی" یا تولید ناخالص داخلی است گفت: با این وجود ۶۸ درصد کل مالیات کشور را این صنعت می پردازد.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد دلار گردش مالی صنعت لوازم خانگی دنیا است گفت: به طور متوسط این صنعت سالانه رشد پنج درصدی دارد، در ایران نیز  بین شش الی ۶/۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد، البته در برخی گروه‌ها نیز از شش تا ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است. 

وی افزود: هر چند رشد اقتصادی هشت درصدی  و رشد صنعتی ۸/۵ درصدی برای این صنعت هدف‌گذاری شده اما رشد اقتصادی محقق نشد و هدف گذاری رشد صنعتی تحقق یافت. با وجود آنکه سهم لوازم خانگی ۱/۴ درصد از "جی دی پی" یا تولید ناخالص داخلی را دربرمی گیرد، چرا باید ۶۸ درصد از کل مالیات کشور را بپردازد متاسفانه اگر این منوال را ادامه دهند این صنعت نحیف‌تر خواهد شد.

تامین مواد اولیه چالش‌ اصلی صنف لوازم خانگی است

دبیر انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه با توجه به ساز و کار بورس یکی از معضلاتی است که درگیر آن شده ایم، گفت: متاسفانه تامین مواد اولیه مانند؛ فولاد، مس و پتروشیمی به حد کافی نیست و با قیمت‌ مناسب به دست تولیدکننده نمی‌رسد که باید به طور جدی به این موضوع توجه کرد. تصمیمات داخلی، تکانه‌های بیرونی، بورس، مشکل در تامین نقدینگی و ...نیز از دیگر مشکلات ما است.

هاشمی افزود: تامین مواد اولیه نخستین گام در تولید، صادرات و توسعه است از اینرو، انجمن لوازم خانگی به عنوان تنها انجمن ملی می بایست پیگیری‌های مناسب را انجام دهد و سیاست سرکوب قیمتی و اقتصاد دستوری را رعایت کند و اعتراض‌ها را به گوش دست‌اندرکاران برساند.

او تاکید کرد: البته آنطور که در خبرها آمده مقرر شد تا قیمت‌گذاری کالاهای اساسی از بخش صنایع برداشته شود. 

خرید اعتباری مواد اولیه

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی،گفت: در بخش صنعتی و به‌خصوص در صنعت لوازم خانگی مشکل بزرگ دیگر ما قطع همکاری سیستماتیک با جهان است، این در حالی است که جایگاه ما در جهان باید مشخص شود چرا که تا این اتفاق نیفتد به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.

هاشمی ادامه داد: می‌توانیم همانطور که از گذشته نیز انجام شده مواد اولیه را به صورت اعتباری از صنایع بالادستی خریداری کرده و خارج از هرگونه رانتی به تولیدکننده برسانیم.

تحریم نمایشگاه لوازم‌خانگی

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه در یکی از خبرگزاری‌ها اعلام شد که برخی از شرکت‌ها نمایشگاه را تحریم کرده‌اند، گفت: زمانی که مقام رهبری و رئیس جمهوری از وفاق ملی صحبت می‌کنند بیان تحریم نمایشگاه خلاف مصالح مملکت است. تولیدکنندگان نشان داده‌اند که در بدترین شرایط کشور، بازار و نیاز میهن را تامین می‌کنند.اینکه در این فضا این گفته‌ها و مسموم‌کردن فضای کشور با چه اهدافی صورت می‌گیرد مشخص نیست.

هاشمی ادامه داد:  در این نمایشگاه تنها انرژی‌برها حضور دارند.در بین شرکت‌کنندگان مواردی بوده که به زمان برگزاری نمایشگاه از آبان به مرداد ماه و جداسازی نمایشگاه لوازم خانگی انرژی بر و غیرانرژی اعتراض داشته‌اند که این موضوع مورد اعتراض ما هم هست.  

وی تاکید کرد: در مردادماه بحث ناترازی انرژی و هوای گرم و.... وجود دارد که گرچه برای حل این موضوع پیگیری کرده‌ایم اما از حیطه اختیارات انجمن خارج است. اما در مورد موضوع تحریم ها با استقبال خوب شرکت‌ها روبرو بوده‌ایم به گونه ای که حتی کمبود غرفه هم مطرح شد، حال این سوال مطرح است که کدام شرکت‌ها تحریم کرده‌اند؟

حضور سی هیات تجاری خارجی در کشور

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه انجمن لوازم خانگی یک انجمن با رتبه یک محسوب می شود گفت: باید در نمایشگاه‌ها حتما حداقل سه هیات تجاری حضور داشته باشد، که امسال سی هیات تجاری از سی کشور دنیا در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت، هم‌چنین تفاهم‌نامه‌هایی با کشور چین امضاء شده است که بر اساس این تفاهم‌نامه ایجاد مرکز مشترک تحقیق و توسعه، طراحی و نوآوری، تربیت کارشناسان طراحی در ایران، واردات تکنولوژی و قطعه‌سازی که موتور محرکه صنعت کشور است، قرار است در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

هاشمی افزود: با ورود تکنولوژی، تولید محصولات فناوری، بازاریابی و فروش بیشتر خواهد شد. البته انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران مخالف انحصار در صنعت لوازم خانگی است که با این موضوع مخالف است.

او با تاکید براینکه در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ یک بخشنامه و در ۲۵دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز ابلاغیه ای مشابه در این خصوص صادر شد که در آن دولت موظف شد در تدوین مقررات و آیین‌نامه‌ها با انجمن‌های صنفی مشورت کند، افزود: انتظار ما از دولت چهاردهم این است که بازوی مشورتی انجمن‌ها باشد و به عنوان مشاور ما را در کنار خود ببیند.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز