خبرگزاری کار ایران

یک تولیدکننده پوشاک مردانه در گفتگو با ایلنا:

قاچاق اجناس خارجی افزایش پیدا کرده است

قاچاق اجناس خارجی افزایش پیدا کرده است
کد خبر : ۱۵۰۹۷۵۸

یک تولیدکننده پوشاک مردانه گفت: قوانین، پرداخت تسهیلات، عملکرد مسئولان و... در راستای حمایت از تولیدکنندگان نیست.

ایلنا؛ به نظر می رسد مشکلات تولیدکنندگان به خصوص در بخش پوشاک بیش از گذشته شده و دولت هم هیچ حمایتی از این صنف نمی کند چرا که فعالان این صنف هر روز با مشکلات جدیدی روبرو می‌شوند.

با داریوش شفیعی، تولیدکننده پوشاک مردانه با ۴۲ سال سابقه، گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

* مهم‌ترین چالش شما در این حوزه چیست؟

یکی از اصلی‌ترین موضوعات رشد تورم است که باعث افزایش قیمت‌ها شده است، در کنار آن به روز نبودن ماشین‌آلات است که دست ما را برای رقابت با بازارهای دنیا کوتاه کرده است این در حالی است که باید بتوانیم تولیدات باکیفیتی داشته باشیم.

البته کار علمی در این حوزه کم نشده اما این موضوع به ماشین‌آلات به روز و پیشرفته نیاز دارد نه ماشین‌های ۳۰ سال پیش و قدیمی، هر سال دستگاه‌های جدیدی وارد بازار می‌شود که علاوه بر کاهش قیمت کالا، دوخت زیباتری را هم انجام می دهند. ما نیز اگر بخواهیم کالاهای با کیفیتی تولید کنیم که مشتری ما باقی بماند، حداقل باید ماشین ۵.۵ میلیارد تومانی داشته باشیم اما متاسفانه هیچ حمایتی از تولید نمی‌شود، با وجود آنکه ۴۲ سال است که در این صنف فعالیت دارم اما هنوز پس‌اندازی ندارم و تمام درآمدم را صرف خرید پارچه، دکمه، زیپ، متریال و ماشین‌آلات می کنم، اگر در این سالها بنز خریده بودم قیمت آن ۵۰ برابر شده بود اما دستگاه برای اشتغالزائی خریدم که امروز فرسوده شده و جوابگوی بازار نیست.

* آیا اتحادیه و مسئولان از این صنف حمایتی داشته اند؟

چهار سال پیش از اتحادیه و وزارت صمت به ما مراجعه کردند و قول همکاری دادند، در آن‌زمان فقط هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه برای تعویض دستگاه نیاز داشتیم که پس از دو سال این میزان به ۲۷ میلیارد تومان رسید و نهایتا سال گذشته سه میلیارد تومان به ما پرداخت کردند و باز هم قول سال‌های آینده را دادند که هنوز هم عملی نشده است.

* آیا در این مدت تسهیلاتی از بانک ها دریافت کرده اید؟

به بانک کارآفرین مراجعه کردیم که اعلام کردند برای اخذ تسهیلات همان مبلغ مورد نیاز وام را در بانک قرار دهیم، به عنوان نمونه ۲۲ میلیارد تومان نیاز داشتیم، که باید ۲۲ میلیارد تومان را به بانک داده و پس از دو ماه دو برابر وام و تسهیلات به ما پرداخت شود و سپرده اصلی نیز بلوکه شود.

این چه حمایتی از تولید است، من اگر ۲۰ میلیارد تومان سرمایه داشتم که دنبال وام نمی‌آمدم. به نظر می رسد پرداخت تسهیلات تنها برای مسئولان و خویشاوندان آنهاست و کارآفرین واقعی دست خالی می‌ماند و وام‌های میلیاردی به افراد ناشناس پرداخت می‌شود که برگشتی هم ندارد.

اما کارآفرینی که ۶۰ نفر کارگر و ۴۲ سال سابقه دارد برای یک تسهیلات باید چهار سال صبر کند و دستگاهی که هفت میلیارد تومان قیمت داشت باید ۲۷ میلیارد تومان با این تورم خریداری کند. در کجای دنیا این گونه از تولیدکننده حمایت می‌کنند که باید به همان میزان پولی که نیاز داریم در بانک سپرده شود و پس از چند ماه به درخواست‌کننده تسهیلات پرداخت شود، آنهم با سودهای بالا.

مسئولان باید خودشان به دنبال تولیدکنندگان باشند و تسهیلات بدون سود به آنها بدهند، اما برای ما اینطور نیست و برای مقدار کمی تسهیلات سود هم از ما دریافت می کنند این در حالی است که این شرایط باید برای کسی باشد که پول را می‌خواهد ببرد در بازار ارز. ما باید فکرمان تنها درگیر تولید باشد تا بتوانیم با رقابت و کار با کیفیت محصولات مان را به بازار عرضه کنیم. اما متاسفانه در بانکها افرادی را مشاهده می کنیم که مشخص است کارآفرین هم نیستند اما تسهیلات را دریافت می کنند و به درخواست کنندگان وام،  پیشنهاد فروش آنرا می‌دهند.

* چرا قاچاق اجناس خارجی در بازار افزایش پیدا کرده است؟

بله متاسفانه قاچاق زیاد شده در میدان استانبول تهران پر از اجناس قاچاق ترک و چینی شده است اما کالاهایی که با ۱۳۰ دلار فاکتور می‌شوند را ما می‌توانیم با ۵۰ تا ۶۰ دلار در کشور خودمان تولید و صادر کنیم.

* سخن آخر؟

نهایتا اینکه تشخیص تولیدکننده واقعی مشکل نیست از قبوض برق، آب، مالیات، عوارض شهرداری و تعداد کارکنان کاملا مشخص است که  یک فرد کارآفرین است یا نیست. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر به خاطر کارگران نبود فعالیت مان را تعطیل می‌کردیم اما کارگرانی هستند که هزار و یک مشکل دارند و ما باید فعالیت مان را برای آنها ادامه دهیم.

خوشبختانه رئیس جمهور جدید دغدغه تولید داردو امیدواریم در عمل نیز همین‌گونه باشد و مشکلات تولیدکنندگان کمتر شود تا بتوانند به فکر تولید بیشتر و باکیفیت‌تری باشند.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز