خبرگزاری کار ایران

در نشست مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با اصحاب رسانه مطرح شد:

معرفی صندوق اهرمی، طلا و بخشی به بازار سرمایه /عرضه اولیه دو استارتاپ بزرگ در سالجاری

معرفی صندوق اهرمی، طلا و بخشی به بازار سرمایه /عرضه اولیه دو استارتاپ بزرگ در سالجاری
کد خبر : ۱۳۴۷۰۳۶

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج وارد هشتمین سال از فعالیت خود در بازار سرمایه شده و به دنبال برگزاری مجمع سالانه آن، نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کرده تا درباره آخرین وضعیت خود به فعالان در بازار سرمایه گزارش دهد. رضا درخشان‌فر، مدیرعامل شرکت ترنج در این نشست به ارائه توضیحات درباره شرکت ترنج و جزییات آن پرداخت. علاوه بر درخشان‌فر، سایر فعالان در این شرکت از جمله علی هاشمی، معاون سرمایه‌گذاری این شرکت، علی حیدری، مدیر بخش جسورانه ترنج، فریبا شاکریان، مدیر عرضه و پذیرش و مجید شجاعی، مدیر روابط عمومی این شرکت  درباره فعالیت‌های خود و همچنین محصولات و خدمات این شرکت توضیحاتی ارائه کردند.

 

*نشستی برای ارتقای شفافیت در بازار سرمایه

رضا درخشان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در ابتدای صحبت‌هایش به مجمع سالانه این شرکت در 22 اسفند 1401 اشاره کرد: «تصمیم داشتیم همان زمان نشستی صمیمانه با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه برگزار کنیم و تا به اطلاع برسانیم که در مجمع چه گذشت اما به دلیل شلوغی‌های پایان سال، این نشست به فروردین 1402 موکول شد.» درخشان‌فر سخنانش را با طرح این پرسش آغاز کرد که اصلا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری چه می‌کنند و چرا باید دست به شفاف‌سازی بزنند؟ او با اشاره به اینکه شرکت ترنج 90 هزار سرمایه‌گذار خُرد در بازار سرمایه را جذب کرده به اهمیت شفاف‌سازی از سوی این شرکت پرداخت: «ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از طریق تعامل با رسانه‌ها، برای جامعه سرمایه‌گذاران خرد در شرکت ترنج شفاف‌سازی کنیم چرا هر جا شرکتی نتواند پاسخگو باشد، به نقطه شکست می‌رسد.»

مدیرعامل ترنج در ادامه این نشست به تشریح جزییات درباره شرکت ترنج پرداخت. به گفته درخشان‌فر، این شرکت نخستین بار در سال 1393 تاسیس شده و اکنون وارد هشتمین سال فعالیت خودش شده است: «جامعه‌ای از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با ما در ارتباط هستند. به‌علاوه ما 8 صندوق هم تحت مدیریت ترنج داریم.» به این ترتیب ترنج به طیف وسیعی از شرکت‌ها مشاوره می‌دهد تا بتوانند وارد بازار سرمایه شوند یا از طریق صندوق‌های سودده، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

ترنج در حال حاضر با 120 نفر نیرو، مشغول به کار در بازار سرمایه است و مدیریت دارایی، بازارگردانی، ادغام و پذیرش و سرمایه‌گذاری جسورانه از جمله اقداماتی است که در این شرکت انجام می‌شود. او در ادامه صحبت‌هایش به توضیح درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری این شرکت پرداخت. صندوق سرمایه‌گذاری سرو نخستین صندوقی است که مجموعه ترنج راه‌اندازی کرده و این روزها جزو بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار به شمار می‌آید. صندوق افرا که با عنوان «افران» شناخته می‌شود و اکنون به عنوان یکی از مطرح‌ترین ETFهای کشور است. صندوق تاک و صندوق جسورانه سرو دو صندوقی هستند که در ادامه در مجموعه ترنج متولد شده‌اند. صندوق زیتون که امروز بزرگ‌ترین صندوق مختلط در ایران شناخته می‌شود. صندوق انار و صندوق صدور ابطالی ترنج جزو جدیدترین صندوق‌ها هستند و تازه‌ترین صندوق این شرکت هم «تمشک» است که به عنوان فراصندوق شناخته می‌شود و به‌رغم عمر 6 ماهه‌اش به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فراصندوق‌ها مطرح است.

 

*بازدهی شگفت‌آور ترنج نسبت به شاخص کل بورس

 

 

علی هاشمی، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ترنج، به ارائه جزییات درباره صندوق‌های مجموعه پرداخت. او در صحبت‌های خود به صورت مختصر، داده‌هایی درباره صندوق‌ها ارائه کرد: «صندوق سرو به دنبال بازدهی بیشتر در بازار سرمایه است. صندوق افران هم بالغ بر 11 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد. صندوق زیتون هم بزرگ‌ترین صندوق مختلط در بازار سرمایه است که ریسک کمتری نسبت به سایر صندوق‌ها دارد. صندوق انار هم نسخه کوچک‌تر صندوق سرو است که می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در بازار شناسایی کند و سراغ آن‌ها برود.» او پس از اشاره به صندوق‌ها، به این نکته اشاره کرد که صندوق‌های تحت مدیریت ترنج توانسته‌اند در اکثر مواقع بازدهی بالاتر از شاخص کل بورس را کسب کنند که موفقیتی بزرگ برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. به گفته هاشمی، کارشناسان در این شرکت، به جای اینکه ریسک صندوق‌ها را بالا ببرند، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی می‌کنند و از این طریق موفق به ایجاد بازدهی بالا می‌شوند. برای مثال عملکرد صندوق سرو به گونه‌ای بوده که توانسته به‌رغم افول شاخص کل در یک بازه زمانی، همچنان سوددهی داشته باشد.

نقدشوندگی بالای در میان صندوق‌های تحت مدیریت ترنج از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که معاون سرمایه‌گذاری این شرکت به آن اشاره کرد. دلیل این نقدشوندگی بالا هم این است که بازارگردانی در اختیار همین شرکت قرار دارد؛ به این ترتیب می‌توانند به سرعت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران نقد کنند. عدم نرخ شکست در صندوق‌های درآمد ثابت هم از مواردی بود که هاشمی به آن اشاره کرد. او در پایان به سبدگردانی اختصاصیِ متفاوت در شرکت ترنج پرداخت که ابزاری مفید برای سرمایه‌گذارانی به شمار می‌آید که به دنبال سرمایه‌گذاری متفاوت در بازار سرمایه هستند.

 

*ترنج، پناهگاهی برای استارتاپ‌های جویای سرمایه

علی حیدری، مدیر بخش جسورانه شرکت ترنج هم در این نشست درباره صندوق جسورانه سرو توضیحاتی ارائه کرد که علاقمندانی در حوزه استارتاپ‌ها دارد. داستان این صندوق از سال 1398 آغاز شد یعنی از زمانی که سرمایه‌گذاران با تجربه‌های کشورهای دیگر در این زمینه آشنا شدند. به این ترتیب صندوق جسورانه بورسی با عنوان «سرو» از شرکت ترنج آغاز به کار می‌کند که در ابتدا با سرمایه‌گذاری‌های خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ نظیر علی‌بابا کارش را شروع کرد. اندازه صندوق در آن زمان 160 میلیارد تومان بود و این اندازه ثابت است یعنی امکان افزایش آن وجود ندارد. نکته جالب توجه این است که صندوق به صورت کاملا خصوصی پیش می‌رود. اولین سرمایه‌گذاری روی دکتر ساینا صورت گرفت و سپس از طریق سرمایه‌گذاری روی والکس و همراه مکانیک مسیر خود را پیش برد. در سال 1401 این سرمایه‌گذاری روی سه شرکت دیگر پیش رفته و قرار است در سال 1402 هم روی سه استارتاپ دیگر همین میزان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. هدف اصلی هم کمک به استارتاپ‌ها از طریق بخش خصوصی است که با دلسوزی نسبت به سرمایه، تمرکزش را روی کسب‌وکار می‌گذارد.

فریبا شاکریان، مدیر عرضه و پذیرش شرکت ترنج درباره اقدامات شرکت ترنج در زمینه تامین مالی شرکت‌ها صحبت کرد. به گفته شاکریان، شرکت ترنج در زمینه پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه و بورسی شدن آن‌ها فعالیت‌هایی دارد. در واقع شرکت‌ها در ابتدای فعالیت خود همانند بذری کوچک هستند که هنوز نیازهای مالی‌شان مشخص نیست اما به مرور که رشد می‌کنند، نیازهای مالی‌شان هم مشخص می‌شود و به تامین مالی احتیاج پیدا می‌کنند. این همان مسئله‌ای است که شرکت ترنج به آن ورود کرده و سعی دارد از طریق بورسی کردن شرکت‌ها به تامین مالی آن‌ها کمک کند. سال گذشته فیلیمو از طریق مشاور سرمایه‌گذاری ترنج اقدام به انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه کرده بود.

*اطلاع رسانی، شفافیت و آموزش مهمترین کارویژه رسانه در بازار سرمایه است

مجید شجاعی، مدیر روابط عمومی این شرکت نیز از کارویژه‌های رسانه سخن گفت: «اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی، شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد از جمله کارویژه‌های رسانه است. مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند و این یعنی رسانه‌های خوب می‌توانند به پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته کمک کند.» شجاعی در ادامه به نقش رسانه در بازار سرمایه پرداخت: «مهم‌ترین کارویژه رسانه در بازار سرمایه، اصلاع‌رسانی، شفافیت و آموزش است و در این بین آگاهی و آموزش جای کار بسیاری دارد و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش بزرگی ایفا کنند.» به گفته شجاعی، این مسئله‌ای است که در استراتژی‌های کاری و روابط عمومی ترنج هم قرار گرفته است. او همچنین به سهم 24 درصدی شرکت ترنج در سال 1401 در زمینه خبررسانی و اطلاع‌رسانی در میان سایر کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان بورسی اشاره کرد که این مسئله نشان‌دهنده تلاش این شرکت برای ایجاد آگاهی و شفافیت در جامعه بازار سرمایه است. شجاعی تاکید کرد که تعامل این شرکت با رسانه‌ها در سال 1402 روندی صعودی خواهد داشت.

خبرنگار:شهرزاد قصری

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز