خبرگزاری کار ایران

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مطرح کرد,

انجمن لوازم خانگی هیچ زمانی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در طولانی مدت حمایت نکرده است/ تولیدکنندگان نسبت به مشتری مداری مجاب شوند/ فروش اعتباری مواد اولیه توسط صنایع بالادستی راهکار توسعه صنعت لوازم خانگی کشور است

انجمن لوازم خانگی هیچ زمانی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در طولانی مدت حمایت نکرده است/ تولیدکنندگان نسبت به مشتری مداری مجاب شوند/ فروش اعتباری مواد اولیه توسط صنایع بالادستی راهکار توسعه صنعت لوازم خانگی کشور است
کد خبر : ۱۳۱۰۴۶۱

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: انجمن لوازم خانگی هیچ زمانی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در طولانی مدت حمایت نکرده است، چراکه معتقدیم این امر توسعه و رشد کیفی این صنعت را به خطر می اندازد.

به گزارش ایلنا، عباس هاشمی دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی هامکس 1401، با اشاره به سابقه 40 ساله تاسیس انجمن، گفت: اکنون بیش از 285 تولید کننده عضو این انجمن است که حدود 90 درصد سهم بازار داخل کشور را در دست دارند.

وی با اشاره به گردش مالی 7 میلیارد دلاری سالانه صنعت لوازم خانگی کشور ادامه داد: تنوع محصولات، بازار گسترده داخلی و منطقه‌ای از مزیت‌های صنعت لوازم خانگی کشور است. از طرف دیگر مزیت حمل و نقلی به دلیل موقعیت جغرافیای کشور، نرخ ارزان انرژی و دستمزد کم کارگران از مزیتهای صنعت لوازم خانگی کشور است.

هاشمی در ادامه با اشاره به عمق ساخت داخلی کشور گفت این میزان در لوازم خانگی متعدد متفاوت است به طوری که در برخی از لوازم مانند تلویزیون عمق ساخت داخلی کشور 35 درصد و در ساخت گاز 100 درصد است.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین با اشاره به تعداد بالای تولیدکنندگان داخلی که برندسازی را دچار مشکل می‌کند، گفت: درجه تمرکز در این تعددها متفاوت است برای مثال در تولید کولرگازی ایرانی 11 شرکت دارای مجوز هستند این درحالی است که 76 درصد تمرکز بازار در دست 4 تولید کننده کولر گازی است. همچنین ضریب عملیاتی کشور 80 تا 85 درصد است به معنی دیگر 85 درصد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

وی با اشاره به نیاز ارزی یک میلیارد و 300 میلیون دلاری تولید لوازم خانگی به مقیاس سال 1401، گفت: همزمان میزان صادرات لوازم خانگی سالانه حدود 350 تا 400 میلیون دلار است که نشان دهنده منفی بودن تراز ارزی این صنعت است و برای مساوی شدن این تراز نیاز روی آوردن به صادرات داریم و برای این منظور باید باتوجه به پتانسیل موجود نیاز به عمق بخشی ساخت داخلی داریم. همچنین نیاز به حمایت بخش دولتی و ایجاد تغییراتی در سازماندهی درون بنگاهی داریم تا به این ترتیب تولید به سمت توسعه پایدار و صادرات سوق یابد.

وی عمده مشکل فعلی سد راه صادرات و توسعه تولید لوازم خانگی کشور را عدم اطمینان واحد تولیدی از تامین و استمرار تامین مواد اولیه مانند پتروشیمی و فولاد دانست و افزود: این مسئله موجب می‌شود که تولیدکننده نتواند در صادرات لوازم خانگی با طرف خارجی قراردادهای بلند مدت ببندد.

به گفته هاشمی تورم شاه بیت تمام مشکلات این صنعت است که موجب افزایش قیمت این کالاها در داخل بازار شده است. همچنین تفاوت نرخ ارز و نیمایی و تحریمها به دلیل محدود نمودن همکاری با طرفین خارجی از محدودیت ها و مشکلات صادراتی لوازم خانگی در کشور است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، بروکراسیهای زائد اداری نیز از دیگر مشکلات نام برده شده توسط عباس هاشمی است.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه فروش اعتباری تامین مواد اولیه توسط صنایع بالادستی برای تولیدکنندگان را از راهکارهای توسعه و کمک به صنعت لوازم خانگی کشور نام برد و گفت: مشکل مهم دیگر قیمت گذاری دستوری است، این نوع قیمت گذاری قطعا کارساز نخواهد بود و نیاز است که علیرغم مشکلات موجود در نرخ ارز و تورم موجود در کشور قیمت گذاری براساس نیاز عرضه و تقاضای بازار تعیین شود. چراکه اگر هزینه‌های تحمیلی برتولید وجود نداشته باشد در فضای منطقی بازار نرخ سود نیز به صورت منطقی تعیین شده و موجب پیشرفت صنعت لوازم خانگی کشور خواهد شد.

عباس هاشمی با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی و نیاز مصرف کنندگان به آن، تاکید کرد: ممکن است که در برهه‌ای از زمان به دلیل رشد و بلوغ انجمن نیاز به حمایت داشته باشیم، اما انجمن لوازم خانگی هیچ زمانی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در طولانی مدت حمایت نکرده است، چراکه معتقدیم این امر توسعه و رشد کیفی این صنعت را به خطر می اندازد. از طرفی نیاز است که تولیدکنندگان به سیاستهای مشتری مداری آگاه بوده و نسبت به آن مجاب شوند.

وی درپایان با اشاره به بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی و دومین نمایشگاه هامکس در کشور گفت: یکی از پارامترهای توسعه صادرات برگزاری نمایشگاه است و به دلیل رسالتی که در صنعت لوازم خانگی داریم خوشبختانه موفق به اخذ مجوزهای لازم برای این دوره نیز شدیم و بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی در کشور با حضور 516 شرکت داخلی و خارجی و حضور هیئت خارجی به منظور انعقاد قرارداد از 29 آذر تا 2 دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز