استراتژی فولاد هرمزگان؛ حضور موفق در بازارهای صادراتی
افزایش کیفیت محصول تولیدی، علاوه بر افزایش سهم فولادیها در بازار داخلی، منجر به حضور موفق آنها در بازارهای صادراتی میشود، اما رسیدن به این جایگاه مستلزم اجرای برخی برنامهها و تغییرات درونسازمانی به همراه برخی حمایتهای برونسازمانی است.
فولاد هرمزگان با نماد «هرمز» در بورس، در چند سال اخیر با اجرای پروژههای مختلف و همچنین افزایش تعامل خود با شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری توانسته موفقیتهای بسیاری را در بخش کیفیت در کارنامه خود به ثبت برساند، اما در این بین، برخی موانع همچون کمبود برق میتواند مانند سرعتگیر در مسیر توسعه مجموعهای همچون هرمزگان عمل کند. با این حال، رکوردهای پیدرپی در افزایش تولید و کیفیت، نشان از برنامهریزی دقیق این مجموعه و تحقق شعار سال در آن دارد. فولاد هرمزگان که در بین فولادسازان بزرگ قرار گرفته، با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس و دسترسی به آبهای آزاد از مزیت فراوانی در زمینه صادرات برخوردار است و میتواند در خصوص ایجاد درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نقش پررنگی ایفا کند.
به گزارش «روزگار معدن»، در این بین فولاد هرمزگان با تکیه بر مزیت یادشده سعی دارد با افزایش کمی و کیفی تولید، جایگاه خود در صادرات را ارتقا دهد و سهم بیشتری از بازار صادراتی را از آن خود کند. اقدامات فولاد هرمزگان در چند سال اخیر باعث شده این مجموعه همچون نگینی درخشان در میان زیرمجموعههای هلدینگ فولاد مبارکه قرار گیرد.
یکی از قطبهای تولیدی فولاد کشور
عوامل بسیاری دست به دست هم داده تا فولاد هرمزگان بتواند به عنوان یکی از قطبهای تولیدی فولاد کشور مطرح شود و نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند. نگاه مدیریتی در این مجموعه باعث شده این شرکت با رکوردشکنیهای پیدرپی، حتی در شرایط دشوار تأمین انرژی، سهم خود در بازار را حفظ کند و همین رکوردشکنیها موجب شده فولاد هرمزگان حضور خود در بازار را حفظ کند، زیرا عرضه مداوم در بازار به ویژه بازارهای صادراتی یکی از مهمترین دلایل، پس از نرخ و کیفیت، برای افزایش توان رقابتی محسوب میشود.
فولاد هرمزگان برای دستیابی به تولید باکیفیت، در گام اول تلاش میکند از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده کند. در بخش خرید مواد اولیه آمارها نشان میدهد نسبت کیفی ۷ ماه نخست سال جاری 98.77 درصد است که نسبت به عدد سال قبل با 98.25 درصد، بهبود کیفی خوبی داشته و این خود سبب جلوگیری از اتلاف هزینههای سازمان میشود.
در بخش کاهش عیوب زیرسطحی نیز اقداماتی انجام شده که در این خصوص نیز در سال ۱۴۰۰ میانگین عیوب زیرسطحی محصولات 0.32 درصد بوده و این عدد در ۷ ماه نخست امسال به عدد 0.03 درصد کاهش یافته است. این ارقام نشان میدهد در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد در زمینه مشاهده و شناسایی عیوب زیرسطحی بهبود حاصل شده که این سبب اطمینانبخشی و رضایت مشتریان از کیفیت محصول شرکت فولاد هرمزگان میشود. افزایش کیفیت آهن اسفنجی که به ۹۳ درصد رسیده، از دیگر اقداماتی است که فولاد هرمزگان در راستای افزایش کیفیت در دستور کار قرار داده و همین موضوع بر افزایش کیفیت محصول نهایی هم مؤثر خواهد بود.
افزایش کیفیت محصول نهایی
همراستا با موضوعات یادشده، فولاد هرمزگان در حوزه تحقیق و توسعه با سرمایهگذاری و تعریف پروژههای مختلف توانسته میزان کیفیت محصول نهایی خود را افزایش دهد. فولاد هرمزگان به عنوان یکی از پیشرفتهترین کارخانههای فولادسازی با حمایت از طرحهای دانشبنیان و نوآورانه و به کارگیری آنها تلاش کرده میزان بهرهوری خود را افزایش دهد. این اقدام از سوی فولاد هرمزگان را میتوان یک تیر و چند نشان دانست. با همکاری فولاد هرمزگان با شرکتهای دانشبنیان، علاوه بر تحقق شعار سال در این مجموعه، بخشی از نیازهای «هرمز» از طریق ساخت داخل تأمین میشود که منجر به صرفهجویی ارزی و زمانی میشود و این همکاری منجر به اشتغالزایی جدید خواهد شد.
همکاری با دانشبنیانها
در واقع همکاری با دانشبنیانها و افزایش طرحها در این حوزه نقش بسزایی در افزایش کیفیت محصول تولیدی دارد، اما هماهنگی بین واحدهای مختلف از طریق کمیتههای هفتگانه استراتژیک، تکیه بر توان شرکتهای تأمینکننده داخلی، مدیریت صحیح و جهادی مدیران عالی و میانی شرکت به همراه تهیه مواد اولیه باکیفیت باعث میشود تا محصول نهایی با کیفیت بالایی تولید و راهی بازارهای داخلی و صادراتی شود.
نقش نگاه مدیریتی
در کنار موارد یادشده برای افزایش کیفیت محصول تولیدی، نگاه مدیریتی نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد. در واقع عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان معتقد به تغییرات درونسازمانی است که نتایج آن را باید در رکوردزنیهای پیدرپی این مجموعه دید، اما آیا تنها نگاه درونسازمانی میتواند عاملی برای دستیابی به این موفقیتها باشد. بدون شک پاسخ به این سؤال منفی است. امروز به هراندازه فولاد هرمزگان برای دستیابی به کیفیت برنامهریزی و تلاش کند، موانعی چون تأمین زیرساختهای انرژی میتواند برنامه تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، کمبود برق در تابستان در چند سال اخیر به چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد تبدیل شده، اما فولاد هرمزگان با مدیریت این موضوع توانسته، تعمیرات سالانه خط خود را به این زمان تغییر دهد و برای احداث نیروگاه نیز اعلام آمادگی کرده است.
رفع موانع برونسازمانی
در صورت رفع موانع برونسازمانی، فولاد هرمزگان توانایی افزایش کمی و کیفی تولید خود را دارد و میتواند سهم صادراتی را افزایش دهد. نگاهی به چهار پروژه احداث مدول سوم تولید آهن اسفنجی فولاد هرمزگان، واحد دوم تولید گازهای صنعتی، مخازن ذخیره آهن اسفنجی و مگامدول احیا مستقیم ستاره سیمین هرمز با سرمایهگذاری 10 هزار میلیارد تومانی این مجموعه حاکی از توان این مجموعه برای توسعه صنعت فولاد است.
سخن پایانی
در نگاه کلی، فولاد هرمزگان با تدوین نقشه راه کارشناسی و همراهی کارکنان و همچنین سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه در تلاش است تا با تولید محصول کیفیتر و همتراز با استانداردهای جهانی، رتبه خود را بین تولیدکنندگان فولادی ارتقا دهد. این موضوع مهر تأییدی بر موفقیت این مجموعه در بازارهای صادراتی و افزایش ارزآوری آن خواهد بود که در نهایت منجر به سوددهی بیشتر و افزایش حمایت سهامداران «هرمز» میشود. نگاهی به پروژههای در دست اقدام این مجموعه حاکی از آیندهای روشن برای فولاد هرمزگان است.