خبرگزاری کار ایران

"چوب توس" | همه چیزی که باید بدانید!

"چوب توس" | همه چیزی که باید بدانید!
کد خبر : ۱۲۸۰۱۵۸

فرقی نمی‌کند در منزل هستید یا محیط کار؛ اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید متوجه حضور یک ماده ارزشمند در سراسر زندگیتان خواهید شد. مبلمان، سرویس خواب، کفپوش‌ها، آلات موسیقی و کاغذ، همه و همه به کمک "چوب" ساخته شده‌اند. این ماده شگفت‌انگیز که با زندگی ما گره خورده، با قطع درختان متولد می‌شود.

با افزایش نیاز کشور به چوب و محدود شدن قطع درختان داخلی به منظور حفظ منابع طبیعی، واردات این ماده مورد استقبال صنعتگران قرار گرفته است. در این میان، کشور روسیه با داشتن ذخایر غنی از چوب و فاصله جغرافیایی کم با ایران به عنوان اولین و مناسب‌ترین گزینه برای رفع نیاز تولید مطرح می‌شود.

چوب روسی با داشتن استحکام و دوام بالا از کیفیت مطلوبی برخوردار است. الوار وارد شده از روسیه به دلیل تنوع در رنگ، طرح و کارایی و در عین حال قیمت مناسب طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند؛ که در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

 

بررسی چوب‌های روسی از نظر ظاهری

با کمی تحقیق و جست‌وجو متوجه خواهیم شد چوب‌های روسی عمدتاً به رنگ سفید دیده می‌شوند. یا به زبان ساده‌تر تمام چوب‌های وارداتی از روسیه که رنگ سفید دارند در دسته چوب‌های روسی قرار می‌گیرند. البته منظور از سفید، رنگی خالص نیست. این رنگ می‌تواند به صورت سفید مایل به کرم، زرد، قهوه‌ای، قرمز، صورتی و حتی کهربایی ظاهر شود.

جدول زیر به طور تفکیک شده رنگ چوب‌های روسی را نشان می‌دهد:

نوع چوب

رنگ

توسکا 

ابتدا قرمز و بر اثر قرار گرفتن در مجاورت هوا سفید مایل به صورتی 

توس 

سفید مایل به کهربایی - کهربایی با رگه‌های قهوه‌ای 

نراد 

سفید مایل به کرم یا قهوه‌ای 

یولکا 

سفید مایل به زرد 

ساسنا 

سفید مایل به قرمز 

 

کاربری چوب‌های وارداتی

اگرچه چوب‌های روسی رنگ‌های متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند، اما می‌توان گفت تقریباً همه این چوب‌ها از ویژگی‌های یکسانی تبعیت می‌کنند. به طور مثال، همه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، استفاده از آن‌ها در تولید سرویس مبلمان، سرویس خواب، ساخت و ساز و چارچوب پنجره‌ها به طور چشمگیری مشاهده می‌شود.

اغلب چوب‌های وارداتی روسی؛ به عنوان "چوب نرم" شناخته می‌شوند. این مزیت در کنار استحکام مناسب و قیمت مقرون به صرفه، از دیگر دلایل کاربری فراوان الوار روسی است. به دلیل سبک بودن این چوب‌ها، از آن‌ها برای ساخت لوازم دکوری و آشپزخانه کمک می‌گیرند.

 

جالب است بدانید: وجود روکشی از مواد نگهدارنده برای استفاده از چوب در آشپزخانه ضروری است.

 

همانطور که گفته شد چوب راش به دلیل وزن زیاد به نسبت دیگر چوب‌های وارداتی، هزینه بیشتری برای مصرف‌کنندگانش رقم خواهد زد. از این رو این چوب به صورت روکشی نازک برای افزایش جلوه محصولات مختلف استفاده می‌شود.

 

چوب توس چیست؟

درخت توس به عنوان بازمانده‌ای از جنگل‌های خزری در انقراض است. از این رو چوب توس از دیگر چوب‌های وارداتی از مرز دریایی ایران به بندر انزلی بوده که جزئی از خانواده Betulaceae محسوب می‌شود و به صورت گونه‌ای پهن برگ و مقاوم در برابر سرما به چشم می‌خورد. چوب این درخت بافت ریزی داشته و نقش و الگو‌های کمی از خود نشان می‌دهد.

نفوذ‌پذیر بودن این چوب در برابر چسب و رنگ باعث شده برای افزایش زیبایی آن از روکش استفاده کنند یا آن را با مواد شیمیایی به رنگ دلخواه تغییر دهند.

داشتن بافت نرم و خاصیت چکش‌خواری به چوب توس این فرصت را داده تا در میدان معرق‌کاری و منبت‌کاری از دیگر چوب‌ها پیشی بگیرد. در بین چوب‌های روسی توسکا و راش وزن نسبتاً بالاتری دارند. با وجود داشتن کیفیت یکسان نمی‌توان از وجه تمایز این دو چوب چشم‌پوشی کرد.

 

"چوب توس" | همه چیزی که باید بدانید!

تفاوت چوب‌ روسی با چوب توس

چوب توس یکی از انواع چوب‌های وارداتی از کشور روسیه است. به طور کل به تمام الوار سفیدی که از روسیه به ایران وارد می‌شود، russian wood می‌گویند. البته در این میان باید توجه داشته باشید که چوب‌های وارد شده از روسیه اغلب حاصل قطع سه نوع درخت کاج هستند. در واقع حجم واردات این سه مورد در مقایسه با گزینه‌هایی همچون بلوط و راش روسی و… ناچیز است؛ تا آنجایی که بسیاری از افراد چوب روسی را محدود به درختانی همچون (یولکا، نراد و ساسنا) می‌دانند.

باید بدانید: اگرچه جنگل‌های شمال کشور دو گونه از توس را در خود جای داده‌اند، اما نیاز بازار به این چوب از طریق واردات از روسیه تأمین می‌شود. از این رو می‌توان چوب توس را نیز نمونه‌ای دیگر از چوب‌های روسی دانست. انجام مبادلات با روسیه اگرچه با سختی‌ها و مشکلاتی روبرو است اما هزینه تمام شده مقرون به صرفه موجب شده تا حتی با وجود داشتن ذخایر ملی از این چوب‌ها، به واردات آن‌ها ادامه دهیم.

 

 انتخاب با کیفیت تفاوت چوب توس با چوب راش 

همانطور که پیش‌تر گفته شد چوب راش و چوب توس از نظر کیفیت با یکدیگر برابری می‌کنند. پس دلیل محبوبیت بیشتر چوب راش (Beech wood) چیست؟

در پاسخ باید گفت: چوب راش نسبت به توس از گره‌های کمتری برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود تا چوب در برابر خمیدگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و مانع تاب برداشتن سطح چوب شود. استحکام، مقاومت و طول عمر بالا از فاکتور‌های یک چوب با کیفیت است.

 

در بازار چوب، بعد از چوب راش، چوب توس یا غان طرفداران زیادی دارد.

 

کاربرد ویژه توس روکش چوبی 

یکی از کارایی‌های گسترده این چوب در ساخت روکش‌های زیبا و جذاب است.

چوب بریوزا یا همان توس قابلیت ورقه شدن دارد. این بدان معناست که الوار توس را می‌توان به ضخامت دلخواه برش داد. تلفیق این ویژگی و خاصیت رنگ‌پذیری سبب شده تا از آن به عنوان روکشی برای چوب‌های مصنوعی استفاده شود.

همانطور که می‌دانید با پیشرفت روزافزون بشر در صنایع مختلف، ساخت چوب‌های مصنوعی راه‌حلی برای قطع بی‌رویه درختان در نظر گرفته شده است. تنها ایراد این ماده ساختگی، ظاهر نه چندان شکیل آن است که با روکش کردن توسط تعدادی از چوب‌های روسی به ویژه چوب توس قابل حل است.

 

"چوب توس" | همه چیزی که باید بدانید!

آیا چوب توس محکم است؟

وقتی صحبت از استحکام چوب به میان می‌آید، باید به عوامل مختلفی توجه کرد.

  • مقاومت فشاری 

  • قدرت خمشی 

  • تراکم 

به طور کلی چوب توس با داشتن فاکتور‌های بالا به عنوان یک چوب با "مقاومت بالا" شناخته می‌شود. داشتن این ویژگی‌ها سبب شده تا گزینه مناسبی برای ساخت مبلمان، کفپوش و تخته سه لای مرغوب باشد. اما با وجود اینکه این چوب به اندازه کافی برای ساخت مبلمان محکم است، استفاده از آن برای سازه‌هایی که در معرض هوای آزاد قرار دارند توصیه نمی‌شود. مقاومت این چوب در برابر پوسیدگی صفر است. بنابراین در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوای آزاد و مرطوب علیرغم استحکام بالا، پوسیده خواهد شد.

 

کلام آخر 

با واردات انواع چوب از کشور‌هایی همچون روسیه و گرجستان به ایران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با طیف گسترده‌ای از گزینه‌های انتخابی روبه‌رو هستند. همین موضوع سبب شده تا این چوب‌ها مورد توجه بسیاری از صنعتگران، قرار گیرند. نمونه‌هایی از درختان روسی در جنگل‌های کشور خودمان نیز یافت می‌شود؛ اما نیاز بازار و قیمت مقرون به صرفه چوب‌های روسی، فعالان این حوزه را به واردات ترغیب می‌کند. ضمن اینکه توجه به مسائل زیست محیطی نیز در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

گروه شرکت‌های پرسال امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین را برای اطلاع از قیمت‌ها و خرید انواع چوب را در دسترس شما  قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۲۰۸۳۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز