خبرگزاری کار ایران

از رشد ۱۱ درصدی کیفیت تا کاهش ۳۹ درصدی مراجعه مشتریان ایران خودرو به شبکه خدمات پس از فروش

بهبود کیفیت، هزینه خدمات پس از فروش ایران خودرو را کاهش داد

 بهبود کیفیت، هزینه خدمات پس از فروش ایران خودرو را کاهش داد
کد خبر : ۱۲۴۶۰۷۴

گلایه های مردم و برخی مسئولان از کیفیت برخی خودروهای داخلی در حالی ادامه دارد که عرضه خودروهای بی کیفیت علاوه بر افزایش نارضایتی مشتریان، زمینه رشد هزینه سربار شرکت های خودروسازی در شبکه خدمات پس از فروش و به خصوص دوره گارانتی را افزایش می دهد.

به گزارش ایلنا، در واقع خودروهای فاقد کیفیت لازم علاوه بر تشدید نارضایتی مشتریان برای مراجعه چندین باره به مراکز خدمات پس از فروش، هزینه های بالایی را برای تعویض قطعات و انجام تعمیرات ناشی از مراجعه مردم به نمایندگی های مجاز شرکت های خودروسازی به آنها تحمیل می کند. مشکلات کیفی که در برخی موارد حتی دامن‌گیر مالکان خودروهای صفر کیلومتر و کم کارکرد شده و با تعویض قطعات بی کیفیت و معیوب خاطره ناخوشایندی را در ذهن خریداران این گونه خودروها ایجاد می کند که بخشی از این هزینه ها ناشی از تولید و دپوی خودروهای ناقص بوده است. با این شرایط گروه صنعتی ایران خودرو با تغییر رویکرد از تولید خودروهای ناقص به عبور مستقیم محصولات از ماه های پایانی سال گذشته گام مهی در مسیر بهبود کیفیت، رشد عرضه و کاهش هزینه های سربار ناشی از مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش برداشته است. به نحوی که آخرین آمارهای رسمی نیز موید تاثیر رشد کیفیت محصولات بر کاهش میزان مراجعه مشتریان به زنجیره خدمات پس از فروش این شرکت حکایت دارد. بررسی تازه ترین شاخص های رسمی کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات این گروه خودروسازی نشان می دهد که با بهبود 11درصدی کیفیت این محصولات طی دو ماهه نخست امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش این شرکت نیز در ماه های ابتدایی امسال در مقایسه با میانگین سال گذشته با کاهش 39 درصدی همراه بوده است.

ارتقای کیفی ایران خودرو به زبان آمار

بررسی شاخص مراجعات یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش( R100  ) مربوط به محصولات تولیدی ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ بیانگر کاهش ۳۹ درصدی است. علاوه بر آن گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال، نشان می دهد که براساس کاهش امتیاز منفی صورت گرفته، سطح کیفی محصولات تولید شده در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته و رشد ۱۳ درصدی نسبت به میانگین امتیاز محصولات تولیدی سال گذشته داشته و محصولات این گروه خودروسازی در مسیر ارتقای کیفیت و کسب رضایتمندی مشتریان قرار گرفته است. بر پایه این گزارش، در گروه خودروهای سبک و وانت نیز رشد ۸ درصدی سطح کیفی محصول نیوپیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است. همچنین ارتقای سطح کیفی سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، منجر به بهبود ۱۰ درصدی شاخص کیفیت خودرو در زمان تحویل در دو ماهه ابتدایی امسال شده است. می توان این ارتقای شاخص های کیفی در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو را ناشی از  بهره برداری از سرمایه گذاری های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولیدی، هم افزایی و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان قطعات و تعریف و اجرای برنامه های متعدد ارتقای کیفیت در واحدهای مختلف زنجیره ارزش این گروه خودروسازی از حوزه تامین تا خدمات پس از فروش قلمداد کرد.

حرکت گام به گام در جاده کیفیت

پس از تغییر و تحولات مدیریتی در گروه صنعتی ایران خودرو، طی دهه نخست اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل این گروه صنعتی با تشریح دستاوردهای کیفی سه ماهه این شرکت از کاهش ۵۵ درصدی خودروهای متوقف در شبکه خدمات پس از فروش و بهبود ۲۰ درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل محصولات این شرکت به مشتریان بر اساس ارزشیابی شرکت بازرسی و استاندارد ایران در سه ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال خبر داد و تاکید کرد که بهبود ۲۰ درصدی شاخص های کیفی قبل از تحویل شاخص ارزشیابی محصول IQX)  (  فروردین ۱۴۰۱ نسبت به میانگین بهمن و اسفند ۱۴۰۰، از نشانه‌های اثربخشی اقدامات و برنامه‌های کیفی گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور بوده است. مهدی خطیبی همچنین از کاهش ۵۵ درصدی خودروهای متوقف و متوقع در شبکه خدمات پس از فروش از بهمن ماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با اولویت‌دهی به تامین قطعات شبکه، شاهد افزایش رضایتمندی مشتریان هستیم. او اعلام کرده بود که در راستای تحقق منویات مقام معظم ، ابلاغیه هشت گانه رئیس جمهوری محترم و ارج نهادن به مطالبات به حق مشتریان محترم، تدوین و اجرای طرح تحول کیفیت در زنجیره ارزش و در حوزه‌های تامین، مهندسی و طراحی، ساخت و تولید، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک را در سه محور طراحی و عرضه خودروهای جدید، توقف تولید محصولات قدیمی و رفع عیوب مزمن و کیفی سازی محصولات تولیدی جاری، در دستور کار قرار داده‌ایم. خطیبی، افزود: از نیمه‌های بهمن ماه سال گذشته، به منظور عملیاتی شدن اهداف کیفی محصولات، حدود ۷۰ پروژه بهبود مشخصه‌های کیفی محصولات جاری و قریب به ۱۹۰ برنامه زیرساختی در جهت ارتقای کیفیت در طول زنجیره ارزش ایران خودرو برای سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده و در حال اجرا است. او تاکید کرد که با تمرکز و توجه به برنامه های اثربخش و نتیجه گرا، موضوع ارتقای کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به‌طور مستمر نظارت و مراقبت می‌شود. به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، نتایج بررسی روند شاخص‌های کیفی قبل از تحویل و نحوه پشیبرد برنامه‌های کیفی، حکایت از اثربخش بودن برنامه ها و بهبود این شاخص‌ها داشته و اعمال گارانتی سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر برای تمامی محصولات تولید مدل ۱۴۰۱، ایجاد زیرساخت‌های لازم و ظرفیت سازی در شبکه خدمات پس از فروش، الزام به تولید بدون کسری محصولات با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه تولید به‌صورت عبور مستقیم بر شاخص‌های کیفی از عمده اقدامات پیش برنده اهداف کیفی شرکت ایران خودرو، طی سال جاری است. او افزود: باتوجه به نقش و سهم بالای کیفیت قطعات در ارتقای کیفی محصولات تولیدی، زنجیره تامین و مجموعه سازندگان قطعات، تلاش کردیم با ایجاد تعاملات مناسب و افزایش هم افزایی با سازندگان، زمینه های اجرای بهبود کیفیت قطعات و محصولات را فراهم کنیم که این رویکرد مورد استقبال قطعه‌سازان نیز قرار گرفته است. خطیبی با تاکید بر رویکرد پشتیبانی و حمایتی از قطعه سازان، گفت: در عین حال سال ۱۴۰۱ الزامات کیفی مشخصی را برای حوزه تامین قطعات در نظر گرفته‌ایم، پشتیبانی فنی و مهندسی برای ارتقای قابلیت سازندگان، الزام و نظارت به تضمین هم‌زمان کیفیت، کمیت و زمان تحویل قطعات توسط سازندگان، همکاری با سازندگان با رتبه معتبر  AوB  بر اساس رتبه‌بندی ساپکو و ابطال تاییدیه سازنده قطعه ای  که از اهداف کیفی تبعیت نکرده، از جمله رویکردهای گروه صنعتی ایران خودرو در ارتباط با حوزه کیفیت تامین و قطعات است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تمرکز بر خواست مشتری در شاخص‌های کیفیت، گسترش نظارت کیفی به همه واحدهای موثر در زنجیره ارزش شرکت، تمرکز بر بهینه سازی الگوهای رفتاری، استانداردسازی رویه‌ها و مشخصه‌ها و دست‌یابی به بالاترین استانداردها در کیفیت محصولات و خدمات و برنامه های متعدد دیگر را از اقدامات اصلی این شرکت قلمداد کرده بود. با این روند می توان رشد شاخص کیفیت و افت میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو را نخستین دستاورد اجرای برنامه های مذکور قلمداد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز