مدیرعامل ساپکو مطرح کرد
بخش عمدهای از ارزبری هر خودرو متعلق به مواد اولیه است/ ایران خودرو در شرایط تحریم از توسعه محصول غافل نبوده است
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو، میانگین ارزبری هر خودرو در کل شبکه تامین را ۱۷۱۵ یورو اعلام کرد که بخش عمدهای از آن مربوط به بخش تامین مواد اولیه است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ایران خودرو ، عادل پیرمحمدی، با بیان اینکه در سال گذشته و در اوج تحریمهای ظالمانه با همت مهندسان، کارکنان و همدلی زنجیره تامین، ایران خودرو موفق به تولید ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو با میزان بالای خودکفایی شد، گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد ورقهای مصرفی خودرو در داخل تولید میشود، ایران خودرو با مصرف ماهانه بیش از ۵۴ هزار تن ورق، بزرگترین مشتری فولاد مبارکه و در صنعت فولاد متقاضی تولید ورقهای با استحکام کششی بالاست و دستاوردهای ارزشمندی در زمینه خودکفایی پلیآمیدها در پتروشیمی و ایزوسیانات فوم با همت صنعت خودرو در پتروشیمی محقق شده است.
مدیرعامل ساپکو، میانگین ارزبری هر خودرو در کل شبکه تامین را هزار و ۷۱۵ یورو دانست و گفت: سهم مواد اولیه ۶۳۵ یورو و سهم قطعات الکترونیک هر خودرو ۵۲۰ یورو است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۲ میلیون برد الکترونیکی در صنعت خودرو مصرف شده است و این در حالی است که کشور ما در زمینه خودکفایی صنایع نیمههادی درحال توسعه است.
پیرمحمدی افزود: ۵۶۰ یورو باقیمانده از ارزبری هر خودرو باقیمانده قطعات خودکفا نشده است که خودکفایی این قطعات به عنوان اصلیترین رویکرد در صنعت قطعهسازی، سرلوحه برنامههای گروه صنعتی ایران خودرو در نهضت خودکفایی قطعات است.
وی همچنین به دستاوردهای گروه صنعتی ایرانخودرو در زمینه جهاد خودکفایی قطعات و توسعه ساخت داخل در دو سال اخیر توسط نیروی انسانی فرهیخته و متخصص و با راهبری مدیرعامل این گروه اشاره کرد و گفت: اصلیترین چالش خودروسازان در شرایط فعلی تامین قطعات الکترونیک است.
پیرمحمدی ضمن تاکید بر رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو، ساپکو و شبکه تامین بر توسعه محصول، اظهار کرد: تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک با پنج ستاره کیفیت، تولید محصول تارا در دو مدل اتوماتیک و دستی، برنامهریزی تولید خودرویk125، برنامهریزی تولید موتور سه سیلندر، تولید هفت هزار دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین تا پایان سال و برنامهریزی تولید ۱۷ هزار دستگاه از این خودروها تا پایان سال ۱۴۰۱ بیانگر این است که گروه صنعتی ایران خودرو در شرایط تحریمها از توسعه محصول غافل نمانده است.
وی با اشاره به برنامه های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مسیر توسعه، گفت: برنامهریزی برای تولید خودروی برقی، اصلیترین رویکرد ساپکو در سالهای آتی خواهد بود و ساختارهای ساپکو در استراتژی توسعه بر محور برنامهریزی تولید این خودروها استوار است.