جایگزینی مناسب برای سوخت های فسیلی؛
آنچه باید از خودروی آبسوز بدانیم/ ناگفته هایی از سامانه آبسوز ایرانی

با انتشار خبر"اختراع سامانه آبسوز" در نمایشگاه محیط زیست تهران با حضور استاندار استان البرز در 15 اسفند 94, خبر دستیابی ایران به فناوری آب جایگزین سوختهای فسیلی (آبسوز) به صورت عمومی انتشار یافت.
به گزارش ایلنا، بدنبال آن طی ماه های بعد تعداد قابل ملاحظهای از رسانههای بین المللی پس از تایید سامانه آبسوز توسط تیم فنی آن رسانه خبر ایجاد این سامانه را منتشر کردند.
طبق برآورد انجام شده در سال 95 هزینه آب سوز کردن هر خودرو بدون یارانه دولتی 2 و نیم میلیون تومان و 600 هزار تومان با یارانه بود و اکنون هزینه آن حدود 4 نیم میلیون تخمین زده می شود.
به گفته علاالدین جاسمی زرگانی مبدع سامانه آب سوز "سوخت تولید شده از آب را ("پرشین گاز") نامیده می شود؛ شکل و شمایلی شبیه به هیدروژن دارد اما تفاوت های جدی با این سوخت دارد. (پرسین گاز ) از آب استحصال شده و پس از سوختن باز تبدیل به بخار آب می شود. در عین حال هیچ یک از خطرات هیدروژن موجود در دنیا را ندارد و جهت ذخیره سازی و نگه داری به کپسولهای مخصوص هید روژن نیاز ندارد .
به گفته مبدع تولید و استحصال این سوخت به مقادیر فراوان با شیوه ای بسیار نوین و متفاوت از شیوه های رایج دنیا انجام میشود و دارای توجیه اقتصادی و قابل رقابت با سوختهای فسیلی و دیگر سوخت ها است.
جاسمی با اشاره به تفاوت اساسی سامانه آبسوز اظهارداشت: به یاد داشته باشیم پروژه خودرو با سوخت آب (هیدروژن) در شرکت آلمانی بی. ام. سری 7 و در فاز اول کاملا شکست خورد و در واقع هنگام تستژ، بعد از ورود هیدروژن به موتور باعث انفجار مهیبی شد که منجر به گشته شدن شش دانشمند پروژه شد ، ولی در فاز دوم در همان سال با تغییرات اساسی در زیر ساخت آلیاژ موتور از چدن و آلومینیوم تبدیل به فولاد کربن که هزینه بالغ بر یک و نیم میلون مارک در بر داشت، در صورتی که در سیستم ابداعی دانشمند ایرانی هیچ تغییری در زیرساخت موتور اتفاق نمیافتد و تنها سامانهای که آب را تبدیل به سوخت میکند را به خودرو اضافه میشود.
وی یادآور شد که برخلاف اظهارات برخی افراد ناآگاه در خصوص قضاوت سامانه تبدیل آب به نوعی سوخت تاکید داشتند که سامانه مبدل آب به نوعی سوخت ، از نظر ساختاری و روند تولید و مصرف انرژی ، از نظر علمی با شیوهای موجود در جهان کاملا متفاوت بوده و از نمونههای رایج در جهان تبعیت نمیکند .
جاسمی افزود: برخیتمامی راه های تولید سوخت (هیدروژن) از آب با فناوری موجود در جهان را بدلیل عدم توجیه اقتصادی در خصوص مصرف بی اندازه انرژی مردود میدانند .
جاسمی درباره ایجاد بحران آب در صورت فراگیر شدن سامانه آبسوز در سراسر کشور گفت: هم اکنون مصرف بنزین کشور به عنوان یک سرمایه ملی و ارزشمند روزانه 105 میلیون لیتر در روز است. فرض براینکه این میزان مصرف از سوخت با آب جایگزین شود باتوجه به مصرف روزانه آب کشور و منابع آبی کشور این موضوع به یک شوخی شباهت دارد. بعنوان مثال مصرف سرانه سالانه بیش از 90 درصد آب جهت مصرف کشاورزی .
وی درباره اینکه آیا کشورهای پیشرفته به تکنولوژی مورد نظر دست یافته اند، نیز اظهار داشت: چنین تصور می شود برخی کشورها به این فناوری دست یافته باشند و بر اساس سیاستهای راهبردی شان زمان ارایه آن را به تعویق انداخته اند و ما میتوانیم بر اساس مدارک و مستندات این ادعا را ثابت کنیم.
به عقیده مخترع این فناوری روش های تولید انرژی (هیدروژنی ) از آب در مقابل این فناوری منسوخ بوده و ایشان اذعان داشتند که ما با روشهای مختلف موجود استخراج هیدروژن کاملان آشنا هستیم و با قوانین علمی، حاکم بر ادعایی سامانه آبسوز کاملا آشنا هستیم و لیکن روش ابداعی خود را با شیوه نوین و کارآمدتر از شیوه های رایج و کاملا متفاوت در دنیا با حداقل انرژی مصرفی و حداکثر بازدهی تولید میشود و به کرات در آزمایشگاههای خود به تستهای میدانی پردازیم.
وی درباره دلیل عدم ورود این فناوری از سال 94 تاکنون به بازار مصرف را کوتاهی و اهمال مسئولان ذیربط به رغم بازدید و تستهای میدانی و اجرای و تایید آن همچنین عدم حمایت اقتصادی و معنوی از این طرح ملی عنوان کرد.
به گفته وی هم اکنون که اطلاع رسانی جهت ثبت نام مردمی برای نصب سامانه صورت گرفته است، سیل هجمه مخالفین و معاندین بیشتر شده است. و روزنامه ها و سایتهای مختلف بدون هیچ پایه و اساسی فقط با نقل از پایگاهای دیگر شروع به تخریب و تکذیب در خصوص این فناوری و دانش ملی کرده اند. سئوال اینجاست؟چرا برای شفاف سازی این فناوری بدنبال یک ساختار شفاف علمی نیستیم و اخبار کذب معاندین و سود جویان این فناوری نقل میکنیم . بنده بعنوان مدعی این فناوری تمامی منتقدین و مدعیان کذب این فناوری را به مناظره علمی در رسانه ملی با حفظ ضوابط بنیاد انرژی جاسمی زرگانی دعوت میکنم .
مبدع سامانه آب سوز کشور برای بار دوم مدعیان کذب این فناوری را به مناظره علمی در رسانه ملی در حضور مردم با ضوابط از پیش تعریف شده جهت حفظ طرح ملی (پرشین گاز) دعوت کرد.
مخترع این اثر همچنین یادآور می شود که براساس ظوابط تعیین شده قبل از نصب سامانه و کنترل آن روی خودرو هیچگونه هزینهای از مصرف کننده دریافت نمی شود .