خبرگزاری کار ایران

گپی کوتاه با ایمان محمودی تصویربردار سینما

تصویربرداری، تجربه‌های جدیدی را از جهان به من ارائه می‌کند

ایمان محمودی، تصویربردار جوانی است که 10 سالی می‌شود که به صورت حرفه‌ای کار تصویربرداری را آغاز کرده است. این تصویربردار جوان می‌گوید:تصویربرداری، تجربه‌های جدیدی را از جهان به من ارائه می‌کند.

او البته کارگردانی چندین فیلم کوتاه را نیز برعهده داشته است و در چندین جشنواره مختلف داخلی نیز موفق به کسب جوایزی نیز شده است.

خبرنگار ایلنا با این جوان اراکی گپی کوتاهی داشته است که در پی می‌آید.

ایمان به من گفته بودی که دیپلم رشته سینما را داری و حالا نیز در دانشگاه علمی کاربردی واحد 11 تهران مشغول به تحصیل در همین رشته هستی. برایم جالب است که بگویی چطوری وارد این حوزه بسیار سخت شدی؟

حدود 10 سال است که در رشته تصویربرداری فعالیت دارم که  البته به خودم نیز جرآت داده‌ام و چندین فیلم کوتاه و مستند را نیز کارگردانی کرده‌ام.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه من علاقه به این حرفه پیدا کردم باید بگویم به صورت تدریجی و در طی یک فرآیند زمانی به این حرفه علاقه‌مند شدم.

شاید اولین جرقه‌هایی که باعث شد من به این حرفه علاقه پیدا کنم، آشنایی با مسعود سلامی همشهری اراکی من در این حرفه است.

4444444444444444444444

بیشتر درباره فعالیت‌های هنری خود توضیح بدهید؟

پس از ساخت 4 مستند و به دست آوردن تجربیاتی، شروع به ساخت فیلم کوتاه داستانی کردم.

فیلم‌هایم را خودم تصویر می‌گرفتم و تجربه‌های زیادی در این زمینه کسب کردم.

در کنار کارهای خودم، دوستانم هم فیلم می‌ساختند و تصویربرداری کارهایشان را من انجام می‌دادم.

هر کاری که تصویر می‌گرفتم تجربه جدیدی برایم تداعی می‌شد.

سقف شما در این رشته هنری کجاست؟ اصولا در این رشته هنری چه اهدافی داری؟

شاید آن موقع که وارد این رشته شدم علاقه زیادی داشتم که کارگردان شوم اما کم کم گرایش پیدا کردم به تصویربرداری تا امروز که تنها دغدغه‌ام تصویربرداری‌ست و فکر می‌کنم با این کار بیشتر به اغنای روحی دست پیدا می‌کنم.

تحصیلات آکادمیک چقدر در این رشته تاثیرگذار است و تجربه کجای آن قرار دارد؟

به نظر من باید به صورت آکادمیک وارد این رشته شد.شاید قبلا اینطور نبوده اما امروزه حتما باید آکادمیک این رشته را شروع کرد.وقتی شما شروع به تحصیل در این رشته کنید، کم کم شروع به ساخت فیلم می‌کنید و تجربه‌های زیادی به دست می‌آورید.

آیا نیاز است که تصویربردار، کارگردانی بلد باشد؟

بله. کسی که تصویربردار است، نه تنها باید کارگردانی بداند بلکه باید تدوین بلد باشد و حتی فیلمنامه را خیلی خوب بشناسد تا بتواند به خوبی به کارگردان کمک کند در غیر این صورت فقط یک اپراتور هست تا یک تصویربردار.

مستند

به کدام فیلمبرداران ایرانی و خارجی علاقه دارید؟

الگوی من مسعود سلامی است. به تصویرهایی که می‌گیرد خیلی علاقه دارم و بدون شک یکی از سرمایه‌های ایران است و دلیل دیگرش هم این است که او همشهری من است.

محمود کلاری ،تورج اصلانی ، داریوش خنجی هم که جای خود دارند.آنها بهترین‌اند.

از بین فیلمبرداران خارجی هم کارهای ویتوریو استورارو را خیلی دنبال می‌کنم.او استاد نورپردازی روی تصویر است و خوشحالم که یک فیلم ایرانی را فیلمبرداری کرده است.

درباره آخرین کاری که تصویربرداری کردی، توضیح بده؟

فیلم کوتاه عروسکی برای پدر به کارگردانی علیرضا الهی بود که چند روز پیش ضبط کردیم و هم اکنون در حال تدوین و صداگذاری این فیلم هستیم.

کد خبر : ۳۳۵۴۶۲