خبرگزاری کار ایران

سوالی پی‌رو سخنرانی روز گذشته دکتر مجید سرسنگی؛

چرا شهرداری به تماشاخانه ایرانشهر کمک نمی‌کند؟ ‍

چرا شهرداری به تماشاخانه ایرانشهر کمک نمی‌کند؟ ‍
کد خبر : ۱۸۲۰۷۴

بد نیست شهرداری تهران که هر سال با افزایش درآمد مواجه است به ویژه در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در ارتباط با کمک هزینه‌هایی که به تئاتر پرداخت کرده است؛ شفاف‌سازی کند.

مجید سرسنگی - مدیرعامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر - روز گذشته - ۹ تیرماه - از عدم دریافت کمک مالی نمایش‌های مجموعه زیرنظر خود سخن گفت و این درحالی است که شهرداری تهران بودجه‌ای چندین برابر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بودجه اندک اختصاص یافته به هنر تئاتر کشور نکته‌ای است که طی سه دهه گذشته همواره فعالان این عرصه را آزار داده و موجب شده علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در تمام این سال‌ها با سختی و مرارت فراوان کار خود را در شرایطی با کمترین استانداردها پیش ببرند.

غیبت برنامه‌ریزی برای ساخت سالن‌های جدید تئاتر توسط دولت در سی‌سال گذشته، رنج فراوان مدیران مجموعه‌های تئاتری برای دریافت کمک هزینه جهت مرمت و بازسازی بناهای فرسوده موجود همچون مرکز تئاتر مولوی، مجموعه تئاترشهر، اداره تئاتر و زیرساخت‌های دیگر که عمر همه آن‌ها به بیش از چهل سال قبل بازمی‌گردد، از این جمله هستند.

چشم‌پوشی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بودجه چندصد میلیارد تومانی و عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید تله تئاتر و تبلیغات رسانه‌ای برای آثار نمایشی روی صحنه؛ کم توجهی نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تهران، بخش‌های فرهنگی سازمان بسیج مستضعفان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اضافه بسیاری دیگر از نهادهایی که بیشترین رقم بودجه کشور را در مقایسه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار دارند را نباید از قلم انداخت.

مجموعه چشم روی هم گذاشتن‌ها در مواجهه با هنری انسان‌ساز و اثرگذار مثل هنرهای نمایشی گاه موجب شده گمانه‌هایی مبنی بر سوء نظر مسئولان نسبت به این رشته هنری وجود داشته باشد، تا آنجا که ساخت و ساز صورت گرفته کنار مجموعه تئاترشهر هم حرکتی سیاسی تعبیر می‌شود. گرچه با توجه به صرف هزینه‌ هنگفت برای ساخت بنای یاد شده کنار تئاتر شهر توسط نهادی خاص صحت این نظر دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

اینجاست که سوال پیش می‌آید چطور می‌شود مسئولان چشم خود را بر خطر در کمین مردم و خانواده‌های حاضر در سالن‌های نمناک و فرسوده تئاترشهر ببندند و اعلام خطرهای پی در پی هنرمندان و مدیران ساختمان مشهور چهار راه ولیعصر(عج) را به سادگی نشنیده بگیرند در حالیکه شاهد هستیم بنایی با هزینه یکی از ارگان‌ها در کنار همین مجموعه قدیمی در حال فروپاشی ساخته می‌شود.

مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر روز گذشته از عدم اختصاص کمک هزینه برای نمایش‌هایی سخن به میان آورد که در این مجموعه روی صحنه می‌روند. صحبتی شبیه به گلایه که البته برای نخستین بار اتفاق نیفتاده و پیش از این نیز در چند نوبت مطرح شده است. حال سوال جدید این است که چرا دایره تنگ نظری‌ها در تخصیص بودجه به آثار نمایشی تا جایی پیش رفته که مدیر مجموعه‌ای وابسته به شهرداری تهران به عنوان سازمانی که بودجه‌ فرهنگی آن از آنچه کل مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار دارد بیشتر به نظر می‌رسد باید در چنین موقعیتی قرار بگیرد.

تجربه نشان داده بودجه در اختیار دولت به ویژه در زمینه تئاتر هر سال کاهش پیدا می‌کند، بد نیست شهرداری تهران که هر سال با افزایش درآمد مواجه است به ویژه در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در ارتباط با کمک هزینه‌هایی که به تئاتر پرداخت کرده است شفاف‌سازی کند. چرا در حالیکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودجه‌ای هنگفت در اختیار دارد؛ حداقل از آثار نمایشی روی صحنه در سالن‌های زیر نظر شهرداری حمایت نمی‌کند؟

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز