خبرگزاری کار ایران

آیین افتتاح دو نمایش دانشجویی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد

آیین افتتاح دو نمایش دانشجویی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد
کد خبر : ۱۸۲۰۲۶

نمایش‌های " قصر " و " ناصر سعید طهرانی " در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

آیین افتتاح نمایش " قصر " به کارگردانی آرمین جوان با حضور هنرمندان در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ‌ در ابتدای این مراسم مسعود فروتن که اجرای برنامه را بر عهده داشت توجه مدیر تماشاخانه ایرانشهر به هنرمندان جوان و آثار برتر دانشگاهی را ستود.

تجربه های نوین تئاتر دانشگاهی در فضای حرفه‌ای

دکتر مجید سرسنگی که سخنران اصلی آیین افتتاح بود در آغاز صحبت به وعده ای که در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی داده بود اشاره کرده و افزود: یکی از خسران هایی که در سال های اخیر وجود داشته، عدم تفاهم و اعتماد بین هنرمندان و مدیران بوده که بخشی از این مشکل به بدقولی مدیران و بخشی دیگر به هنرمندان باز می گردد. امیدوارم تمامی مدیران به آنچه که بیان می کنند همواره عمل کنند چراکه این رابطه دو سویه تغییرات زیادی در سطح فرهنگی ایجاد می کند.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر تئاتر دانشگاهی را با تئاتر حرفه ای متفاوت دانست و افزود: متأسفانه در دو دهه اخیر تئاتر دانشجویی بیشتر مقلد تئاتر حرفه ای بوده و سعی کرده به آن نزدیک شود و ماهیت دانشگاهی خود را از دست داده است.

وی یادآور شد: طی شب گذشته با آرمین جوان صحبت می کردم و گفتم که آنچه که برایم مهم است پر شدن سالن و تعداد تماشاگر نیست بلکه می خواهم تجربه ای از این اجرا کسب کنید، چراکه معتقدم دانشجو حق تجربه کردن دارد و باید در همه سالن ها اجرا داشته باشد.

سرسنگی تأکید کرد: معتقدم تئاتر حرفه ای باید مقلد تئاتر دانشگاهی باشد و تجربه های نوین را در فضای حرفه ای اجرا کند

وی در بخش دوم سخنانش به چرخه ناقص آموزش تئاتر پرداخته و تصریح کرد: نمی دانیم قرار است کسانی که وارد دانشگاه شوند، هنرمند باشند و یا کارشناس هنری.

وی با بیان اینکه هنرمند شدن ساز و کار خاصی دارد و کارشناس هنری ساز و کار دیگری را می طلبد اذعان کرد: ما نمیدانیم هنرمند پرورش می دهیم یا کارشناس هنری، ما تکلیفمان با خودمان مشخص نیست، چراکه در دانشگاه ها واحدهایی ارائه می شود که اگر بخواهیم هنرمند تربیت کنیم مناسب نیست و اگر بخواهیم افراد را به کارگاه ها بفرستیم هم کاری از پیش نبرده ایم. بنابراین بهتر است بیشتر بر آنچه که بر توان بچه ها است تأکید کنیم. سیستم دانشگاهی سیستمی نیست که دست بچه ها را بگیرد و آنها را تبدیل به هنرمند کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش تربیت به افرادی که جای هنرمندان بزرگ را می گیرند کم توجهی می شود، تأکید کرد: مشکل ما این است که نسل دانشگاهی و جوان را تربیت نمی کنیم. مدیر مرکز هنرهای نمایشی مسئول تنها این دوره و زمان حال نیست، نتیجه عملکرد او هم اکنون و هم ۲۰ سال آینده را در بر می گیرد.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: اینکه چقدر در سیستم تئاتر استعدادیابی و سرمایه گذاری کرده ایم و امکانات گذاشته ایم مهم است. من از این جوانان انتظار پر کردن سالن ندارم و این شرایط برای این است که اگر افراد فردا بخواهند در محیط حرفه ای کار کنند از تجربیات آن هم بهره مند باشند؛ نکات اجراها را بدانند و بدانند برخورد حرفه ای با تئاتر چیست.

وی بیان کرد: امیدورام این بچه ها بتوانند تجربه کسب کنند و ما قدرت ریسک پذیری را داشته باشیم. تماشاخانه ایرانشهر در طرح فصل جوان امکان اجرا برای ۳ کارگردان جوان که تاکنون اجرا در سالن های حرفه ای نداشته اند فراهم می کند.

سرسنگی بیان کرد: به تماشاخانه ایرانشهر که یک ریال کمک و حمایت دولتی دریافت نمی کند و در آمدش متکی به خود و فروش گیشه است فشارهایی وارد می شود، اما با این حال اگر این فضا الگو سازی نشود و مسئولان متوجه این غفلت نشوند که در ۱۰ سال آینده چه کسانی را روی صحنه خواهیم داشت، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

این مدرس دانشگاه خطاب به هنرمندان دانشجو اذعان کرد: خواهش می کنم در تئاترتان دانشگاهی فکر کنید. پای بندی به تئاتر خلاق، تئاتر بدون حسادت، تئاتر بدون پشت سر هم صحبت کردن و اخلاقی باید در تئاتر دانشگاهی به عنوان ارزش باقی بماند حتی در سالن های بزرگ.

افتتاح قصر به یاد " محمد بهرامی ساعد "

آرمین جوان کارگردان نمایش " قصر "، با تشکر از مجید سرسنگی و مسئولان تماشاخانه ایرانشهر، گفت: حضور گروه ما در این مکان خود دلیل وجود گوش هایی هوشیار و شنوایی است که می توانند یا می خواهند از دور دست ها چیزی بشنوند، پس باید امیدوار بود و قدردان.

وی ادامه داد: همین طور باید امیدوار بود که تماشاگران سطح توقعشان از تئاتر را افزایش دهند. تئاتر می تواند چیزی فراتر از رسانه باشد. سازوکاری که اتفاقاً برخلاف رسانه از پیام و خطابه بپرهیزد، مخاطب نداشته باشد بلکه تماشاگر داشته باشد. چرا که تماشاگر فضای بیشتری برای حفظ فردیت خود خواهد داشت. با این نگاه گروه قصر تمام تلاش خود را در ایجاد زبانی دیگر برای مشارکت و کنش تماشاگر در تولید معنا به کار بسته است.

کارگردان نمایش قصر با نشان دادن تصویری به مخاطبان افزود: حالا باید کمی درباره این تصویر برای شما توضیح بدهم. صاحب این تصویر " محمد بهرامی ساعد " بود. بله بود چون بیشتر از یک سال است که جز یاد و خاطرش از او در میان ما نیست. جوان مستعدی که اگر می بود، امشب شما نیز درباره توانایی هایش بر روی صحنه با من هم قول می شدید.

جوان ادامه داد: جواهری که در کنار دوستانش در این غروب تیرماه می درخشید. من این اجرا را پیشاپیش به او تقدیم می کنم چرا که در حسرت چنین لحظه ای ناکام ماند.

گفتنی است نمایش " قصر " هر شب ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می رود. علاقه مندان به خرید بلیط می توانند به سایت تماشاخانه ایرانشهر به آدرس www. tamashakhaneh. ir و سایت www. tiwall. com مراجعه و یا با شماره های ۸۸۸۱۴۱۱۵ و ۸۸۸۱۴۱۱۶ تماس بگیرند.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز