یعقوبی در نشست رسانهای نمایش «هیولاخوانی» مطرح کرد:
شهرداری موظف به حمایت از آثار نمایشی است
به هر حال میتوان اجرای " هیولاخوانی " را به نام دوره رضا دادویی نوشت که رفتار دوستانهای دارد و نشان میدهد اهل تعامل با هنرمندان است؛ البته تا امروز.
نشست رسانهای نمایش " هیولاخوانی " نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی محمد یعقوبی ظهر امروز در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد که این هنرمند علاوه بر پاسخ دادن به سوالهای خبرنگاران از تعامل سازنده اداره نظارت و ارزشیابی برای اجرای این نمایش و نقش شهرداریها در حمایت از آثار نمایش گفت.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوبی که پس از سه سال نمایش " هیولاخوانی " را در تئاترشهر به صحنه میبرد در همین رابطه عنوان کرد: دو سال قبل قرار بود " اسفلاسافلین " را در مجموعه تئاترشهر روی صحنه ببرم. میگویم دو سال به این دلیل که همین اندازه زمان برد تا با اداره نظارت و ارزشیابی سابق گفتگو کنیم و تغییرات مورد نظر آنها اعمال شود بلکه بتوانیم امکان اجرای نمایش را فراهم کنیم. خانم ثمینی هم انعطاف خوبی از خود نشان داد تا شرایط مهیا شود اما به معنای این نیست که از اصول خود عقب نشینی کرده باشد.
وی با تاکید بر اینکه مناسبترین محل برای اجرای نمایش مجموعه تئاترشهر بود ادامه داد: خانم ثمینی روزی با من تماس گرفت و برای نوشتن متنی بر اساس نمایشنامه " در تاریکی " ابراز علاقه کرد که این اتفاق افتاد و در نهایت به " هیولاخوانی " رسیدیم. من باید این متن را در تئاترشهر اجرا میکردم چون جامعه و مخاطب هدف خاصی دارد و بعد از آن هم بهترین محل برای اجرا تالار مولوی است.
این نمایشنامه نویس و کارگردان خاطرنشان کرد: امروز که بعد از سه سال پیگیری شرایط اجرا در تئاترشهر برای گروه تئاتر " این روزها " فراهم شده تاکید میکنم دلیل مالی برای اجرا ندارم و تنها میخواهم این نمایش در سالن مناسب خودش روی صحنه برود.
یعقوبی درباره پافشاری بر اجرای " هیولاخوانی " در تئاترشهر گفت: چون باید تماشاگری باشد که تصور نکند میتواند با چیپس و پفک به سالن بیاید. مجموعه تئاترشهر طی این سالها تا حدودی توانسته مخاطب خاص خود را پیدا کند و هدف من اجرای این نمایش برای قشر تحصیل کرده، روشنفکر و پیگیر اجرای آثار نمایشی است.
احمد ساعتچیان که در این نمایش به ایفای نقش میپردازد درباره انگیزههای خود برای همکاری اظهار داشت: سال گذشتهنخستین همکاری من با گروه تئاتر " این روزها " رقم خورد و در نمایش " شام با دوستان " و " مرد بالشی " حضور داشتم. فضای بسیار مناسبی که محمد یعقوبی برای بازیگر ایجاد میکند بسیار دلنشین است و نظرخواهی ایشان و باز گذاشتن دست بازیگر امکان بروز خلاقیت بیشتری را فراهم میآورد که موجب میشود به این همکاری علاقه داشته باشم.
وی با بیان اینکه در ششمین نمایشنامه نوشته شده توسط نغمه ثمینی به ایفای نقش میپردازد افزود: تفاوت اینجاست که این بار محمد یعقوبی متنی از نغمه ثمینی را به صحنه میبرد و من هم پیشنهاد را روی هوا قاپیدم. اما علاقهای به توضیح درباره نقش ندارم چون مخاطب پس از دیدن اجرا متوجه میشود که توان باورپذیر کردن نقش را داشتم یا نه.
آیدا کیخایی دیگر بازیگر نمایش " هیولاخوانی " درباره حضور خود در این اثر توضیح داد: وقتی محمد یعقوبی دو سال پیش گفت میخواهد این متن را کار کند برایم جذاب بود که قصد دارد متنی از نویسندهای غیر از خودش را روی صحنه ببرد. وقتی نمایشنامه را خواندم دیگر دلایل انتخاب یعقوبی فکر نمیکرد بلکه بیشتر علاقه داشتم در نمایش بازی کنم و تمام اینها به دلیل حرفی بود که نمایش عنوان میکرد.
وی افزود: قبلا هم اتفاق افتاده که نقشهای کوتاه را قبول کردم چون گروه برایم اهمیت بیشتری دارد اما در " هیولاخوانی " این شانس را هم داشتم که نقش متفاوت و ویژهای را بازی کنم که از دو سال قبل من را درگیر خود کرده است.
ناصر عاشوری دیگر بازیگر نمایش " هیولاخوانی " در این نشست رسانهای بیان کرد: آشنایی من با آقای یعقوبی به سالهایی بازمیگردد که پس برگزیده شدن در نمایشهای دانش آموزی به تماشای نمایش " شب بخیر مادر " رفتم و بعد از اتمام اجرا برای پرسیدن چند سوال از محمد یعقوبی به پشت صحنه رفتم.
وی ادامه داد: اما بیشتر دوستان من را در اجراهای دکتر قطبالدین صادقی به خاطر دارند که ویژگیهای خاص خود را دارد و پس از تماس آقای یعقوبی و حضور در تمرینها چیزی که مدتها منتظر آن بودم برایم اتفاق افتاد.
این بازیگر تصریح کرد: امروز بعد از ۱۳سال دیگر ایفای نقش کوتاه و بلند برایم مهم نیست چون به اندازهی مورد نیاز دیده شدهام و حالا گروه برایم از اهمیت ویژهای برخوردار است.
یعقوبی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وضعیت سلامت علی سرابی بیان کرد: احوال خوبی دارد اما به توصیه پزشک استراحت میکند و تا جایی که میدانم فعلا نیاز چندانی به انجام آزمایشها خاصی نیست که امیدوارم اصلا نیاز نباشد. شب گذشته هم طی تماس تلفنی به رسم احترام به او اعلام کردم گروه باید امروز به صحنه برود اما نباید دغدغه داشته باشد تا زمانی که شرایط اجرا پیدا کند.
کارگردان نمایش " سکوت در تاریکی " به تجربه بدست آمده از کارگردان متن یک نویسنده ایرانی گفت: تا امروز تنها از یک نویسنده زنده ایرانی یعنی ریما رامینفر نمایش کار کرده بودم و همیشه به بچههای کارگاههای نمایشنامه نویسی تاکید میکنم متن خودتان را کارگردانی کنید. چیزی که در این تجربه برای من خوشایند بود تجربه شناختی است که شما از کنکاش در متن نویسنده دیگر هنگام کارگردانی بدست میآورید.
وی ادامه داد: اطمینان دارم اگر متن نغمه ثمینی را کارگردانی نمیکردم نمیتوانستم بگویم او را میشناسم. من همیشه در حال آموختن هستم و این کار جنبههای یادگیری زیادی برایم همراه دارد. چنین رویکردی موجب ایجاد تعامل و دیالوگ بین ما میشود تا آنجا که پایانبندی اثر محصول سه روز قبل از اجرای اصلی است.
یعقوبی به کمکهای اداره نظارت و ارزشیابی در تعامل با هنرمندان اشاره کرد و اظهار داشت: اداره نظارت و ارزشیابی کمک بسیاری برای اجرا داشت، البته ناگفته نماند آقای الوند هم در روزهای آخر حضور خود گفته بود شرایط اجرای این متن را فراهم میکند اما آنچه مشخص به نظر میرسد این است که آن زمان نشد و این نمایش امروز در دوره مدیریت جدید اداره هنرهای نمایش روی صحنه رفته است.
وی افزود: به هر حال میتوان اجرای " هیولاخوانی " را به نام دوره رضا دادویی نوشت که رفتار دوستانهای دارد و نشان میدهد اهل تعامل با هنرمندان است؛ البته تا امروز. آنچه مشخص به نظر میرسد این است که اداره نظارت و ارزشیابی جدید برخلاف گذشته حساسیتزایی نمیکند.
این نمایشنامه نویس و کارگردان درباره قرارداد گروه با اداره کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: تا این لحظه این قراردادی نداریم و مانند گذشته باید به شوخی بگوییم اگر کاغذ تمام شده ما داریم. در جلسهای به آقای طاهری هم پیشنهاد دادم حداقل از گروهها در سالنهای نمایشی کوچک حمایت کنند تا دیگران هم برای حضور در این سالنها تشویق شوند.
وی ادامه داد: چند سال قبل که خشکسالی و دروغ را در تئاترشهر به صحنه بردم هم همین مسائل وجود داشت و با کمترین میزان حمایت یعنی ۳۴میلیون کار را روی صحنه بردیم که بسیار زشت است بگوییم امروز حتی همان رقم هم وجود ندارد. این نشان دهنده اتفاق ناگواری است که درباره آن شفافسازی نمیشود
یعقوبی خاطرنشان کرد: حتی اینطور شنیدم که دریافت گیشه گروههای نمایش با فاصله زیاد پرداخت میشود که اصلا درست نیست و انتظار دارم آقای طاهری و خانم مقتدی این غلط نهادینه شده را برطرف کنند.
این هنرمند در انتها درباره حمایت شهرداریها از آثار نمایشی بیان کرد: در تمام جهان شهرداریها هستند که از آثار نمایشی حمایت میکنند. اما به دلیل نگاه نظارتی تئاتر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت تا مشکلی از این جهت پیش نیاید. در حالیکه این نهاد توان حمایتی به اندازه شهرداری ندارد. تئاتر یک نهاد اجتماعی است و شهرداری باید در زمینه حمایت احساس وظیفه کند. شهروندان هم حق دارند چنین انتظاری داشته باشند.