هیئت انتخاب جشنواره تئاتر خراسان شمالی تاکید کردند؛
تمرکز اصلی بر آموزش علمی و تخصصی باشد
علی اصغر دشتی، آرش دادگر و علیرضا مصلح تهرانی اعضای گروه انتخاب آثار برای جشنواره را تشکیل میدهند.
ایلنا: اعضای هیئت بازبین هشتمین جشنواره تئاتر فجر استانی در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره بهانهای برای تولید آثار نمایشی است، خواستار توجه به آموزش و ارتقاء علمی و تخصصی هنرمندان این عرصه شدند.
به گزارش ایلنا، آرش دادگر هنرمند و کارگردان برجسته تئاتر کشور و عضو هیئت بازبین این جشنواره برگزاری جشنوارههای تئاتری را در رشد کمی و کیفی آثار این عرصه مفید خواند و جشنواره تئاتر در سالهای ابتدایی حکم مسکن را برای فراهم شدن زیر ساخت داشت، خواست تا اجرای عموم اساس برنامهها و سیاستهای تئاتری باشد نه برگزاری جشنواره!
کارگردان نمایش «طوفان» حرکت به سمت برگزاری جشنواره و منعطف شدن صرف به این مهم را آسیبی جدی در حوزه تئاتر عنوان کرد و اظهار داشت: تئاتر برای عموم مخاطبان اجرا میشود در حالی که عموما در جشنوارهها گستره مخاطب، خانواده هنرمندان و گروههای تئاتری هستند.
وی در تکمیل مطلب قبل افزود: وقتی اجرای عموم شکل بگیرد و تبلیغات خوبی انجام شود بدون شک این رویداد جای خود را در سبد فرهنگی خانوار باز خواهد کرد.
دادگر همچنین در توضیح بیشتر افزود: متاسفانه گروهها در مدت زمان کوتاه و با وجود حمایتهای اندک به تولید آثار برای حضور در جشنوارهها دست میزنند که با این روند نه تنها تئاتر رشد نمیکند بلکه مقبول نیز واقع نمیشود.
وی در این راستا پیشنهاد ارائه تقویم تئاتری در طول سال با گنجاندن برنامه زمانبندی برای اجرای عموم را داد و گفت: اگر اجرای عموم در شهرستانها قوت بگیرد این اتفاق تاثیر بیشتری در روند جذب مخاطب و شکوفایی این هنر خواهد گذاشت.
وی که پیش از این داوری آثار حاضر در چهارمین جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی را نیز بر عهده داشته است، نیز در ادامه گفت: شاهد رشد ارائه آثار هستیم ولی هنوز قوت و قدرت لازم برخوردار نیست.
این هنرمند که مدرس چندین کارگاه بازیگری و کارگردانی درشهرستانهای خراسان شمالی را به عهده داشته، برگزاری چندین دوره کوتاه مدت آموزشی در یک سال اخیر برای هنرمندان این استان را در روند رشد آثار بسیار اثر گذار خواند و البته افزود: این اتفاق در آثار تولید شده مرکز استان در این دوره از جشنواره کاملا مشهود بود، اما تئاتر شهرستانها به توجه بیشتری نیاز دارد تا به نقطه مطلوب برسد، هر چند که در مرکز استان نیز باید چنین فعالیتهایی تداوم یابد.
دادگر اظهار داشت: علاقمندی هنرمندان شهرستانی به تئاتر و حضور تماشاگران تا پاسی از شب در مرحله بازبینی آثار بیانگر ظرفیت و استعدادهایی است که برای بارور شدن نیازمند حمایت و آموزش هستند.
وی حرکت کردن به شیوههای سنتی در تئاتر با وجود قرار گرفتن در عصر تکنولوژی و تغییر ذائقه مخاطبان و نوع برقراری ارتباط، کهنگی و کندی رابطه در کنار ضعف در کارگردانی را از برخی ضعفهای موجود در آثار نمایشی در مرحله بازبینی نام برد.
علی اصغر دشتی دیگر داور بازبین این دوره از جشنواره با بیان اینکه جشنواره تئاتر استانها به همان اندازهای که امکان تولید آثار را برای هنرمندان فراهم میکند به همان اندازه نیز میتواند مخرب باشد، گفت: باید مراقب بود تا این اتفاق تئاتر استانها را دچار جشنواره زدگی نکند و رقابت سالم به رقابتی ناسالم تبدیل نشود.
وی زمینه زدودن جشنواره زدگی دردید هنرمندان را با ایجاد عرصه مواجه با تماشاگر به جای رقابت در جشنواره توصیه کرد و گفت: حضور مخاطب است که زمینه رقابت را برای هنرمندان فراهم میکند.
دشتی با بیان اینکه خراسان شمالی مانند دیگر استانها دارای پتانسیل قوی به لحاظ نیروی انسانی است، اظهار داشت: اما آنچه که در بدنه عمومی تئاتر استان احساس میشود، کمبود آموزش است.
وی تأکید کرد: باید آسیبشناسی در این حوزه انجام بگیرد و از طریق آموزشهای مشخص و سازماندهی شده، مرحله به مرحله نسبت به رفع آنها گام برداشت.
این کارگردان همچنین با اشاره به اینکه تئاتر خراسان شمالی به لحاظ کارگردانی دچار یک کاستی بنیادین است، خروجی علمی و قوی را ارزش و اهمیت یک کار نمایشی اثرگذار خواند و بر تلاش برای حرمت به این سمت و سو را مورد توجه و تأکید قرار داد.
وی کپی برداری هنرمندان از نمایشهایی که در گذشته در شهرستانهای استان وجود داشته را از دیگر مواردی که باید نسبت به رفع آنها اقدام کرد، نام برد و اظهار داشت: پرداختن به این آثار یعنی مرده فرض کردن هنر تئاتر که اگر روزآمد نشود به تدریج قدرت تاثیر گذاریاش را از دست خواهد داد.
علیرضا مصلح تهرانی، استاد دانشگاه و کارگردان برجسته هنر تئاتر و دیگر داوران بازبین این جشنواره نیز آگاهی و داشتن نگاه علمی و آموزش هنرمندان و مستعدان عرصه هنرهای نمایشی به ویژه در شهرستانها را ضروری دانست و به آثار مورد بازبینی قرارگرفته دراین جشنواره اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه کارها پر از انرژی و دارای ذات هنری بود اما خلا آموزش در کارها احساس میشد.
وی اضافه کرد: نگاه ساده انگارانه به تئاتراز سوی تحصیل کردگان این عرصه بدون توجه به پیچیدگی این هنر و گنجاندن این پیچیدگیها در آثار از دیگر کاستیهایی است که در آثار ارائه شده مشهود بود.
این هنرمند سطح آثار ارائه شده در مرکز استان را به نسبت دیگر شهرستانهای استان مطلوب ارزیابی کرد و اما با صراحت افزود: اما این بدان معنا نیست که هنرمندان بجنوردی به آموزش نیاز ندارند!
وی با اشاره به اینکه استانها در زمینه سخت افزاری از وضعیت بهتری نسبت به پایتخت برخوردار هستند و خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: بنابراین باید تمرکز اصلی روی آموزش باشد.
مصلح تهرانی با اعتقاد به اینکه برگزاری جشنوارههای تئاتر مزایا و معایبی را به همراه دارد، اظهار داشت: نباید به گونهای عمل شود که تنها برای جشنواره کاری تولید شود، بلکه جشنواره باید بهانهای برای تولید باشد.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اصل جشنواره برای مخاطب است مردم به عنوان مخاطبان اصلی باید به تماشای آثار نمایشی بنشینند، ادامه داد: در برگزاری جشنواره باید دقت شود تا تبادل اندیشه و افکار، نقد و به چالش کشاندن آثار به عنوان دست مایه اصلی جشنوارهها محقق شود. در صورت تحقق موارد فوق جشنواره میتواند اثر گذار باشد و زمینه رشد و تعالی این هنر را فراهم آورد.