خبرگزاری کار ایران

«ایست آسیا فروم» گزارش داد:

تعبیر آمریکا از «آب‌های بین‌المللی»‌ مبنای حقوقی ندارد

تعبیر آمریکا از «آب‌های بین‌المللی»‌ مبنای حقوقی ندارد
کد خبر : ۷۹۳۰۲۱

ایالات متحده در حالی پیشنهاد ایجاد «ائتلاف» در تنگه هرمز برای حراست از «آزادی ناوبری» را مطرح کرده که مشارکت برخی کشورها مانند چین می‌تواند موضع آن‌ها درباره مسائل قانونی ناوبری را زیر سؤال ببرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی ایست آسیا فروم، ایالات متحده در حالی پیشنهاد ایجاد «ائتلاف» در تنگه هرمز برای حراست از «آزادی ناوبری» را مطرح کرده که مشارکت برخی کشورها مانند چین می‌تواند موضع آن‌ها درباره مسائل قانونی ناوبری را زیر سؤال ببرد. 

ایران و آمریکا تفاسیر گوناگونی از قوانین بین‌المللی در رابطه با حدود دریایی تهران در تنگه هرمز دارند. ایران تاکید دارد که از خط نهایی ساحل تا ۱۲ مایل دریایی جزو حریم این کشور محسوب می‌شود. سراسر تنگه هرمز تنها ۲۱ مایل دریایی پهنا دارد. این بدان معناست که کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابری که از تنگه هرمز برای عبور و مرور خود بهره می‌برند، باید از آب‌های ایران یا عمان عبور کنند. 

این در حالی است که آمریکا حریم دریایی ایران را نقض کرده و مدعی است که مرزبندی‌های مطرح‌شده از سوی تهران با کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها تناقض دارد. 

موضع ایران آن است که تنها کشورهای عضو این کنوانسیون می‌توانند از حقوق این معاهده بهره‌مند شوند. این امر شامل حق تردد در تنگه‌هایی چون تنگه هرمز نیز می‌شود. ایران و عمان اعلام کرده‌اند که کشتی‌های جنگی برای فعالیت در آب‌های این دو کشور باید از آن‌ها مجوز دریافت کنند. 

این در حالی است که هیچ مبنای قانونی برای آن‌چه آمریکا «آب‌های بین‌المللی»‌ می‌نامد وجود ندارد. این اصطلاح را آمریکا برای مکان‌هایی به کار می‌برد که به باورش «آزادی ناوبری» اعمال می‌شود. اما این اصطلاح هیچ پشتوانه قانون نداشته و در کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها نیز حرفی از آن به میان نیامده است. پرواز هواپیماها بر فراز آب‌های ایران بدون اجازه معادل است با زیر پا گذاشتن حاکمیت این کشور. ا

مموشع چین و برخی دیگر از کشورها این است که آن‌ها از موضع قانونی ایران در این زمینه حمایت می‌کنند. بسیاری کشورها، از جمله چین، اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام، از ناوهای خارجی می‌خواهند که برای اجرای عملیات در آب‌هایشان ابتدا اجازه کسب کنند و مانند ایران محدودیت‌هایی را در این زمینه قائل هستند. این بدان معناست که اگر کشورهایی چون چین با ائتلاف آمریکا همراه شوند، این به معنای زیر سؤال رفتن مواضع خودشان در زمینه حمل‌ونقل دریایی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز