خبرگزاری کار ایران

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه سوریه را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه سوریه را وتو کرد
کد خبر : ۶۱۰۹۹۶

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل برای تحقیق در زمینه حمله شیمیایی ادعایی در سوریه را وتو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسیه سه‌شنبه‌شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحقیق در مورد حمله شیمیایی ادعایی به شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق را وتو کرد.

طبق این گزارش، ۱۲ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها روسیه و بولیوی با آن مخالفت کردند. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد. این قطعنامه برای تصویب، احتیاج به ۹ رای داشت و هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت نیز نباید آن را وتو می‌کردند.

پس از آن که پیش نویس پیشنهادی آمریکا وتو شد، روسیه پیش‌نویس مورد نظر خود را در خصوص حمله شیمیایی ادعایی در سوریه مطرح کرد که این پیش‌نویس نیز آرا لازم را نتوانست کسب کند.

فقط پنج کشور به پیش‌نویس روسیه رای مثبت دادند و چهار کشور با آن مخالفت کردند و شش کشور هم رای ممتنع دادند.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا در حال رایزنی با کشورهای غربی و عربی متحد خود برای مشارکت در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه است.

این در حالی‌ست که «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفته است، قطعنامه پیشنهادی آمریکا می‌تواند اقدامی در راستای زمینه‌سازی برای حمله کشورهای غربی به سوریه باشد.

واسیلی نبنزیا تصریح کرده است: «ایالات متحده بار دیگر در تلاش است تا جامعه بین‌المللی را گمراه کند و یک گام دیگر به سمت رویارویی بر می‌دارد.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از رای‌گیری درباره این قطعنامه گفت، قطعنامه پیشنهادی حداقل واکنشی است که شورای امنیت می‌تواند در پاسخ به حمله شیمیایی انجام دهد.

این دوازدهمین باری است که روسیه قطعنامه‌های مرتبط با جنگ در سوریه را وتو می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه اعلام به‌ زودی در مورد واکنش به «حملات شیمیایی» در دوما تصمیم خواهد گرفت. وی افزود که «گزینه‌های نظامی زیادی» وجود دارد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز