خبرگزاری کار ایران

عبدالباری عطوان در سرمقاله «رای الیوم»:

غرب به دنبال آماده‌سازی افکار عمومی برای حمله به سوریه/ واکنش احتمالی مبهم روسیه

غرب به دنبال آماده‌سازی افکار عمومی برای حمله به سوریه/ واکنش احتمالی مبهم روسیه
کد خبر : ۶۱۰۱۹۳

روزنامه‌نگار مشهور عرب بر این باور است که حمله آمریکا به دمشق قطعی است و واکنش روسیه این مرتبه متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «الرای الیوم» در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت:

کسانی که اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را دنبال می‌کنند که «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و ایران را مسئول استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دومای سوریه و حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور دانسته و او را «حیوان» توصیف و تاکید کرد که همه اینها هزینه گزافی را پرداخت خواهند کرد، به این شبه‌اطمینان رسیده‌اند که حمله موشکی آمریکا علیه دمشق پایتخت سوریه این مرتبه به صورت جدی قریب‌الاوقوع است.

اتحادیه اروپا نیز به سرعت اقدام به صدور بیانیه رسمی کرد و در آن نظام بشار اسد را مسئول حملات شیمایی غوطه معرفی کرد، دور از انتظار نیست که صدور بیانیه‌های مشابه از دولت‌های اروپایی و کانادا و استرالیا همانند گذشته با هدف آماده‌سازی افکار عمومی جهان برای این حمله پیش از آغاز تحقیقات بین‌المللی برای مشخص شدن حقیقت و نشانه رفتن انگشتان اتهام به سمت طرف مسئول، باشد.

اعضای تیم امنیت ملی ترامپ امشب به وقت آمریکا نشستی را برای بررسی پاسخ به این حمله شیمیایی برگزار خواهند کرد، تصمیم گرفته شده است و مساله نیازی به گفت‌وگو ندارد، و اگر جای بحثی در این زمینه باشد، درباره حجم این پاسخ و نوع آن و همچنین اهدافی که در داخل سوریه باید هدف قرار بگیرد، خواهد بود.

«توماس بوسرت» مشاور امنیت و مبارزه با تروریسم کاخ سفید در گفت‌وگو با برنامه «ویک‌اند» در تلویزیون «ای‌بی‌سی» تاکید کرد که هیچ چیز دور از انتظار نیست و دولت آمریکا حمله در شرایط کنونی را بررسی می کند... تصاویر حملات شیمیایی «وحشتناک» بود.

وزارت خارجه سوریه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه را رد کرده و رسانه‌های متعلق به «جیش الاسلام» را به تحریف روایت‌ها برای اتهام زنی به ارتش سوریه دانست که توانسته در غوطه شرقی به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند و در آستانه پاک‌سازی این منطقه است و همچنین توانسته به توافقی با نیروهای مسلح جیش الاسلام برای ترک این شهر و انتقال به طرابلس یا ادلب در مقابل خروج امن و آزادی هزار و ۵۰۰ اسیر و بازداشت شده، رسید.

پرسشی که در اینجا برای ما اهمیت دارد و ارتباطی با حمله تقریبا قطعی آمریکا به سوریه ندارد، چگونگی واکنش روسیه به این موضوع است به این معنی که آیا مسکو از موشک‌های طراز «اس۴۰۰» استفاده خواهد کرد یا نه؟

هیچ پاسخی به این پرسش مشروع و قانونی نداریم و اعتقاد ندارم که کسی غیر از ما نیز پاسخی داشته باشد چرا که مربوط به اسرار نظامی ارشد یک کشور است اما حداقل برای ما تعجب‌انگیز نخواهد بود که اگر رهبران روسیه این بار به گونه‌ای متفاوت رفتار کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز