تاکید بر آزادسازی کل فلسطین و عدم شناسایی اسرائیل؛
متن کامل سند سیاسی جدید جنبش مقاومت اسلامی حماس
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" شامگاه امروز دوشنبه از سند سیاسی جدید این جنبش رونمایی کرد. حماس پس از چند سال سرانجام سند سیاسی جدید خود را آماده و آن را به بیش از یک زبان ترجمه و منتشر کرده است.
به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، سند «اصول و سیاستهای کلی» حماس شامل ۴۲ بند در ۱۱ عنوان است که در این سند جنبش حماس، به تعریف خود، آرمان و رویکردهایش برای پروژه آزاد سازی فلسطین و نظام سیاسی میپردازد و این سند متضمن اصول اساسی مساله فلسطین، وحدت ملت، سرزمین و قضیه فلسطین و تعریف نظام سیاسی آن است.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس
سند اصول و سیاست های کلی
حمد و ستایش برای خداوند جهانیان و سلام و درود بر پیشوای پیامبران و امام مجاهدان و آل و اصحاب ایشان.
مقدمه:
فلسطین سرزمین ملت عربی فلسطین است. ملت فلسطین در این سرزمین پرورش یافته، در آن ایستادگی کرده، به آن وابسته است و همواره با این سرزمین پیوند و ارتباط داشته است.
فلسطین سرزمینی است که اسلام شأن و منزلت آن را بالا برد و ارزش و باورهای عادلانه خود را در آن گسترانید و عقیده دفاع از این سرزمین را پایه گذاری کرد.
فلسطین قضیه ملتی است که جهانیان از تضمین حقوق آن و بازپس گیری آنچه از او غصب شده، عاجز ماندهاند و سرزمین فلسطین از یکی از بدترین شیوههای اشغالگری در جهان رنج میبرد.
فلسطینی که تحت سیطره پروژه صهیونیستی اسکانی نژادپرستانه و دشمن بشریت درآمده است؛ پروژه ای که بر اساس اظهارنظری باطل (وعده بالفور) و شناسایی رژیمی غاصب و تحمیل واقعیت با زور آتش و جنگ تحمیل شد.
فلسطین سرزمین مقاومت است که تا تحقق پروژه آزادسازی، بازگشت آوارگان و تشکیل کشور با حاکمیت کامل به پایتختی قدس ادامه خواهد داشت.
فلسطین یعنی شراکت حقیقی بین فلسطینیان با هر نوع گرایش و سلیقهای به منظور رسیدن به هدف والای آزادی.
فلسطین روح امت اسلام، قضیه مرکزی، روح انسانیت و وجدان بیدار و زنده آن است.
با این سند تجربه ما ژرفتر و درک و فهم مان نیز مشترک میشود، نگاه ما چارچوبمند می شود و راه ما بر اساس زمینه ها، خاستگاهها و پایههای محکم و اصولی راسخ پیش میرود. سیمای کلی حفظ میشود و نشانههای راه آشکار و اصول وحدت ملی و فهم مشترک از مساله فلسطین تقویت شده و اصول کاری و مرزهای انعطاف ترسیم میشود.
معرفی جنبش حماس:
۱ـ جنبش مقاومت اسلامی حماس، جنبش آزادی بخش، مقاومتی، ملی فلسطینی و اسلامی است که هدف آن آزادسازی فلسطین و مبارزه با پروژه صهیونیزم است و مرجعیت آن در خاستگاه ها، اهداف، ابزارها و فعالیت هایش اسلام است.
سرزمین فلسطین:
۲ـ فلسطین با مرزهای تاریخی و شناخته شده اش از رود اردن در شرق تا دریای مدیترانه در غرب و منطقه راس الناقوره در شمال تا ام رشراش در جنوب، جغرافیایی واحد و یکپارچه، غیر قابل تجزیه و سرزمین و وطن ملت فلسطین است و اخراج و آواره کردن ملت فلسطین از سرزمین خود و تاسیس رژیم صهیونیستی در این سرزمین هرگز حق ملت فلسطین در کل سرزمین خود را ملغی نمیکند و هیچ نوع حقی به رژیم غاصب صهیونیستی نخواهد بخشید.
۳ـ فلسطین یک سرزمین عربی اسلامی و سرزمینی مبارک و مقدس است که جایگاه ویژهای در قلب هر عرب و مسلمانی دارد.
ملت فلسطین:
۴ـ فلسطینیان همان شهروندان عربی هستند که تا سال ۱۹۴۷ ساکن فلسطین بودند، چه کسانی که از این سرزمین کوچانده شدند و چه کسانی که باقی ماندند و تمامی کسانی که از این تاریخ به بعد از پدری عربی فلسطینی به دنیا آمدند، چه در داخل فلسطین و چه خارج از آن، فلسطینی به حساب میآیند.
۵ـ شخصیت فلسطینی یک ویژگی اصیل و دائمی است که هرگز از بین نمی رود و از پدران به فرزندان منتقل میشود، کما اینکه فجایعی که به سبب اشغالگری رژیم صهیونیستی و سیاستهای این رژیم در رابطه با کوچاندن فلسطینیان بر این ملت وارد شده است، هرگز موجب نمیشود که هویت و اصالت ملت فلسطین از بین برود و نفی شود. همچنین ملت فلسطین هر تابعیت دیگری نیز بگیرد، باز هویت و حقوق ملی خویش را از دست نمیدهد.
۶ـ ملت فلسطین با تمامی فرزندان آن در داخل و خارج و مولفه های دینی، فرهنگی وسیاسی اش ملتی واحد است.
اسلام و فلسطین:
۷ـ فلسطین قلب امت اسلامی و عربی است و از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا بیت المقدس که خداوند پیرامونش را پربرکت کرد، در این سرزمین واقع است و این سرزمین مقدسی است که خداوند آن را برای جهانیان مبارک گردانیده است و قبله نخست مسلمانان، محل اسرا و معراج نبی اکرم (ص) و زادگاه حضرت مسیح (ع) نیز در همین سرزمین واقع است. در این سرزمین پیکر پاک هزاران پیامبر، صحابه و مجاهد دفن شده است. فلسطین سرزمین اقامه کنندگان حق است ـ در بیتالمقدس و اطراف آن ـ کسانی که مخالفانشان یا کسانی که پشتشان را خالی می کنند، نمی توانند ضرری به آنها برسانند تا اینکه فرمان خدا فرا میرسد.
۸ـ جنبش حماس اسلام را جامع همه نواحی زندگی و مناسب هر زمان و مکانی با روح اعتدالی و میانهروی میداند و ایمان دارد به اینکه اسلام دین صلح و تسامح است و پیروان ادیان آسمانی در سایه آن در امنیت و آرامش زندگی میکنند، کما اینکه حماس ایمان دارد که فلسطین همواره نمونه بارزی از همزیستی، تسامح و خلاقیت تمدنی بوده و خواهد بود.
۹ـ حماس ایمان دارد که پیام اسلام دربرگیرنده ارزش های حق، عدالت، آزادی و کرامت است و تمامی شیوههای ظلم و ستم را حرام کرده است و ظالم را با هر دین، قومیت، جنسیت و ملیتی که داشته باشد، مجرم میداند و مخالف تمامی شیوههای افراطی گری، تعصبات دینی، قومیتی و فرقهای است و این دین به پیروان خود توصیه میکند که با تجاوزگری مقابله کرده و مظلومان را یاری کنند و آنان را به بخشش و فداکاری در راه دفاع از عزت و کرامت، سرزمین، ملت و مقدسات خود تشویق میکند.
قدس:
۱۰ـ شهر قدس پایتخت کشور فلسطین است و از جایگاه دینی، تاریخی و تمدنی ویژه ای برخوردار است و دارای هویتی عربی، اسلامی و انسانی است و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی آن و در راس آن ها مسجد مبارک الاقصی حق ثابت و مسلم ملت فلسطین و امت سلامی و عربی است و ملت فلسطین هرگز از ذرهای از خاک آن چشمپوشی نکرده و کوتاه نخواهد آمد و تمامی اقدامهای رژیم صهیونیستی در قدس اعم از یهودی سازی، شهرکسازی و تلاش برای تحریف حقایق و از بین بردن آثار و نشانههای آن باطل و بیهوده است.
۱۱ـ مسجد مبارک الاقصی تنها حق خالص ملت فلسطین و امت اسلام است و رژیم اشغالگر هیچ حقی در آن ندارد و طرح ها، تدابیر و اقدامات این رژیم به منظور یهودی سازی مسجد الاقصی و تقسیم آن باطل و نامشروع است.
آوارگان و حق بازگشت:
۱۲ـ مساله فلسطین در اساس مساله یک سرزمین اشغال شده و ملتی آواره است و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود یعنی سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ یا ۱۹۶۷ که از آن کوچانده شدهاند یا از بازگشت به آن منع میشوند، حقی طبیعی، فردی و دسته جمعی است که ادیان آسمانی، مبانی اساسی حقوق بشر و قوانین بین المللی بر آن تاکید دارند و هیچ طرفی چه فلسطینی، چه عربی یا بینالمللی اجازه دخل و تصرف در این حق را ندارد.
۱۳ـ حماس مخالف تمامی طرحها و پروژههایی است که هدف از آن تصفیه مساله آوارگان است؛ از جمله تلاش ها برای اسکان آوارگان فلسطینی در خارج از فلسطین و طرح های میهن جایگزین. همچنین حماس معتقد است که پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی به خاطر خسارتهایی که در نتیجه کوچانده شدن و آوارگی از سرزمینشان به آنان وارد شده است، حقی طبیعی در کنار حق بازگشت آنان به وطنشان است و پس از بازگشت این حق نیز باید محقق شود و این حق (پرداخت غرامت) نه موجب لغو حق بازگشت می شود و نه خدشهای به آن وارد میکند.
پروژه صهیونیزم:
۱۴ـ پروژه صهیونیزم یک پروژه نژادپرستانه، تجاوزگرانه و اسکانی با تکیه بر غصب حق دیگران است و این پروژه در تضاد با خواسته های ملت فلسطین در زمینه آزادی، آزادسازی فلسطین، بازگشت و حق تعیین سرنوشت است و رژیم صهیونیستی ابزار اجرای این پروژه و پایگاه تجاوزکارانه آن است.
۱۵ـ پروژه صهیونیزم نه تنها ملت فلسطین، بلکه کل امت اسلامی و عربی را هدف قرار داده است و خطری حقیقی برای همه آن ها و تهدیدی اساسی برای امنیت و منافع آنها است و در تضاد با اهداف و خواسته های آنان در زمینه وحدت، نهضت و آزادی است. همچنین پروژه صهیونیزم خطری برای امنیت و صلح جهانی، جامعه بشریت و منافع و امنیت آن است.
۱۶ـ حماس تاکید میکند که مبارزه با پروژه صهیونیسم جنگ با یهودیان به علت دین آنها نیست، و حماس هرگز با یهودیان صرفا بخاطر یهودی بودن وارد نبرد نشده است، بلکه علیه صهیونیستهای اشغالگر و غاصب وارد مبارزه شده است؛ در حالی که رهبران اشغالگران خود از شعارهای یهودیان و یهودیت در این نزاع استفاده می کنند و رژیم غاصب خود را با آن توصیف میکنند.
۱۷ـ حماس مخالف ظلم علیه هر انسانی یا سلب حقوق او به خاطر مسائل قومیتی، دینی یا فرقهای است و بر این باور است که مساله یهودیان و یهودی ستیزی و آزار و اذیت یهودیان مسائلی است که اساسا با تاریخ اروپا پیوند خورده است و هیچ ارتباطی به تاریخ عرب ها، مسلمانان و میراث آنان ندارد و جنبش صهیونیزم که توانست تحت حمایت قدرتهای غربی فلسطین را اشغال کند، خطرناک ترین نوع اشغالگری اسکانی است که در بیشتر نقاط جهان ریشه کن شد و باید از فلسطین نیز برچیده شود.
موضع حماس در قبال رژیم صهیونیستی و سازش سیاسی:
۱۸ـ اظهار نظر (وعده) "بالفور"، قیمومت انگلیس در فلسطین و قطعنامه سازمان ملل در مورد تقسیم فلسطین و تمامی قطعنامه ها و تدابیر مترتب بر آن، باطل و مردود است و تاسیس رژیم صهیونیستی از اساس باطل است و نقض حقوق ملت فلسطین و انکار خواست و اراده این ملت و امت اسلامی، حقوق بشر و در راس آن حق تعیین سرنوشت است که اسناد و معاهدات بین المللی متکفل آنها است.
۱۹ـ هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و هر آنچه در سرزمین فلسطین حادث شده است، از اشغالگری، شهرکسازی، یهودیسازی و تغییر و تحریف حقائق باطل و مردود است و حقوق هرگز با گذر زمان از بین نمی رود.
۲۰ـ هرگز از ذره ای از خاک فلسطین تحت هیچ شرایط و فشاری و حتی در صورت تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی چشم پوشی نخواهیم کرد و حماس مخالف هرگونه طرح جایگزین به جای آزاد سازی کامل سرزمین فلسطین از رود اردن تا دریای مدیترانه است و حماس بدون به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و بدون چشم پوشی از هیچکدام از حقوق فلسطینیان، تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ همراه با بازگشت آوارگان و پناهندگان به منازل خود را یک چهارچوب توافقی ملی مشترک میداند.
۲۱ـ حماس تاکید می کند که پیمان اسلو و ملحقات آن با قواعد آمره حقوق بین الملل تعارض دارد؛ به گونهای که تعهداتی را ایجاد کرده است که با حقوق غیر قابل دخل و تصرف ملت فلسطین منافات دارد. به همین خاطر حماس این موافقت نامه ها را رد میکند و آنچه بر آنها مترتب است به ویژه همکاری امنیتی به مصالح ملت مان آسیب می رساند.
۲۲ـ حماس با توافقنامه ها، طرح ها و پروژه های سازشکارانه با رژیم صهیونیستی که هدف از آن نابودی مساله فلسطین یا کاستن از حقوق ملت فلسطین است، مخالف است و هرگونه طرح، ابتکار یا برنامه سیاسی نباید این حقوق را نادیده بگیرد یا مخالف و ضد آن باشد.
۲۳ـ حماس تاکید می کند که ظلم به ملت فلسطین، غصب سرزمینش و کوچاندن این ملت نمی تواند صلح شمرده شود و هرگونه طرح سازش که بر این اساس پایه گذاری شود، هرگز به صلح منتهی نخواهد شد و مقاومت و جهاد در راه آزادسازی فلسطین حقی مشروع و واجب و مایه افتخار عموم ملت فلسطین و امت اسلامی است.
مقاومت و پروژه آزاد سازی:
۲۴ـ آزادسازی فلسطین وظیفه عموم ملت فلسطین به طور خاص و امت اسلامی و عربی به طور عام و یک مسئولیت انسانی با توجه به اقتضائات حقیقت و عدالت است و کانون های فعالیت و خدمت به فلسطین اعم از ملی، عربی، اسلامی یا انسانی، مکمل هم و منسجم بوده و هیچ تعارضی بین آن ها وجود ندارد.
۲۵ـ مقاومت در برابر رژیم اشغالگر با تمامی ابزارها و راهکارها حق مشروع و مسلم ملت فلسطین است که ادیان آسمانی و عرف و قوانین بین المللی آن را به رسمیت شناخته است و در راس آن نیز مقاومت مسلحانه قرار دارد که گزینه ای راهبردی برای دفاع از اصول و بازپس گیری حقوق ملت فلسطین است.
۲۶ـ حماس با آسیب رساندن به مقاومت و جایگاه آن مخالفت و بر حق ملت فلسطین در توسعه ابزارهای مقاومت و مکانیزم های آن تاکید میکند. مدیریت مقاومت از لحاظ انجام عملیات یا آتش بس یا تنوع وسایل و شیوه ها در چارچوب پروسه مدیریت منازعه می گنجد و به زیان اصل مقاومت نیست.
نظام سیاسی فلسطین:
۲۷ـ کشور حقیقی فلسطین ثمره آزادی است و هیچ جایگزینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سرتاسر خاک ملی فلسطین به پایتختی قدس وجود ندارد.
۲۸ـ حماس به تکثرگرایی، دمکراسی، شراکت ملی، پذیرش طرف مقابل و گفتگو باور دارد و بر اساس آنها روابط فلسطینی خود را مدیریت میکند؛ به گونه ای که وحدت و فعالیت مشترک فلسطینیان در راستای تحقق اهداف و خواسته های ملی و آرزوهای ملت فلسطین را تقویت کند.
۲۹ـ سازمان آزادی بخش فلسطین چهارچوب ملی برای ملت فلسطین در داخل و خارج فلسطین است و باید آن را حفظ نمود و در کنار آن باید برای توسعه و بازسازی ساختار آن بر اساس دمکراسی تلاش کرد؛ به گونه ای که مشارکت تمامی گروه ها و جریان های فلسطینی در آن همراه با حفظ حقوق ملت فلسطین تضمین شود.
۳۰ـ حماس بر ضرورت تشکیل نهادها و مراجع ملی فلسطین بر پایه اصول دمکراتیک مسالمت آمیز و استوار و در راس آن برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف بر اساس مقاومت و شراکت ملی و طبق برنامه ها و استراتژی های واضح و روشن تاکید دارد، به گونه ای که حقوق ملی و مقاومت حفظ شده و نیازها و خواسته های ملت فلسطین را نیز برآورده کند.
۳۱ـ حماس تاکید می کند که تشکیلات خودگردان باید در خدمت ملت فلسطین بوده و از امنیت، حقوق و پروژه ملی آن دفاع کند.
۳۲ـ حماس بر ضرورت استقلال تصمیمات ملی فلسطین و عدم وابستگی آنها به طرف های خارجی و بیگانه تاکید دارد و همزمان با آن بر مسئولیت پذیری امت اسلامی و عربی و نقش آفرینی آنها در زمینه آزادسازی فلسطین از اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید می کند.
۳۳ـ اقشار مختلف جامعه فلسطین اعم از شخصیت ها، چهرههای سرشناس، نهادهای جامعه مدنی، انجمن های جوانان، دانشجویی، صنفی و بانوان که در راستای تحقق اهداف ملی فلسطین فعالیت میکنند، پیشگامانی مهم در روند جامعه فلسطین و پیشبرد پروژه مقاومت و آزادی فلسطین هستند.
۳۴ـ نقش بانوان فلسطینی برای ساخت حال و آینده فلسطین بسیار اساسی است، همانطور که بانوان فلسطینی همواره در رقم زدن تاریخ فلسطین نقش داشتند. این نقش در پروژه مقاومت، آزادسازی فلسطین و ساخت نظامی سیاسی آن مهم و محوری است.
امت اسلامی و عربی:
۳۵ـ حماس ایمان دارد که مساله فلسطین، مساله مرکزی امت اسلامی و عربی است.
۳۶ـ حماس به وحدت امت عربی و اسلامی با تمامی مولفه های متنوع آن ایمان دارد و دوری کردن از تمامی امور و اقداماتی را که موجب تفرقه و برهم خوردن وحدت امت می شود، امری ضروری میداند.
۳۷ـ حماس به همکاری با تمامی کشورهای حامی حقوق ملت فلسطین باور دارد و مخالف هرگونه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و یا ورود به منازعات و درگیری های موجود در این کشورها است. حماس سیاست بازی را با تمامی کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اسلامی و عربی در پیش گرفته است و در تلاش برای برقراری روابطی متوازن بر اساس جمع میان مقتضیات مساله فلسطین و منافع ملت فلسطین و مصالح، نهضت و امنیت امت اسلامی و عربی است.
بعد انسانی و بین المللی:
۳۸ـ مساله فلسطین دارای ابعاد انسانی و بین المللی بزرگی است و حمایت از این مساله وظیفهای انسانی و تمدنی با توجه به معیارها و ملزومات حق و عدالت و ارزش های مشترک انسانی است.
۳۹ـ آزادسازی فلسطین از جنبه حقوقی و انسانی اقدامی مشروع به مقتضای ضرورت دفاع از نفس و حق طبیعی ملت ها در تعیین سرنوشت خویش است.
۴۰ـ حماس در روابط خود با کشورها و ملت های جهان به ارزش های همکاری، عدالت، آزادی و احترام به خواست و اراده ملتها باور دارد.
۴۱ـ حماس از مواضع کشورها و نهادها و سازمان های حامی حقوق ملت فلسطین استقبال کرده و حمایت هر طرفی از رژیم صهیونیستی یا هرگونه سرپوش نهادن بر جنایت ها و تجاوزات این رژیم علیه ملت فلسطین را محکوم می کند و خواهان تعقیب جنایتکاران جنگی صهیونیستی است.
۴۲ـ حماس مخالف اقدامات سلطه جویانه بر امت اسلامی و عربی و دیگر امتها و ملتها است و تمامی شیوههای استعمار، اشغال، تبعیض، ظلم و تجاوز در جهان را محکوم میکند.