خبرگزاری کار ایران

بشار اسد:

آمریکا و هم‌پیمانانش مسئول شکست آتش‌بس در حلب هستند

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که آمریکا و کشورهای غربی هم‌پیمان آن مسئول شکست آتش‌بس اخیر در سوریه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از سانا، «بشار اسد» در گفت‌وگو با روزنامه «پولیتکا» صربستان، با اشاره به این‌که تروریسم و تروریست‌ها برای آمریکا و کشورهای غرب یک برگه هستند که قصد دارند در صحنه سوریه با آن بازی کنند، اعلام کرد: «روسیه در تداوم مبارزه با تروریست‌ها جدی است، ولی آمریکایی‌ها سیاست خود را بر ارزش‌هایی بنا کرده‌اند که بسیار متفاوت است؛ به گونه‌ای که از تروریست‌ها به عنوان یک برگه استفاده می‌کنند که در بازی سیاسی در راستای اهداف خاص خود از آن بهره می‌برند.

اسد تاکید کرد که کشورهای غربی قصد دارند از یک نقاب انسانی برای توجیه مداخلات نظامی خود در سوریه استفاده کنند یا تروریست‌ها را مورد حمایت خود قرار دهند.

وی درباره شکستن آتش‌بس اخیر  در سوریه و مسئول آن تصریح کرد: غرب و آمریکا برای آتش‌بس اعمال فشار می‌کنند. آنها این کار را فقط زمانی انجام می‌دهند که تروریست‌ها در وضعیت بدی هستند و نه به خاطر افراد غیر نظامی… آنها از آتش‌بس برای حمایت لجستیکی، تسلیحاتی و مالی از تروریست‌ها استفاده می‌کنند… زمانی که موفق به قدرتمند کردن تروریست‌ها نمی‌شوند، از آنها می‌خواهند که آتش‌بس را به شکست بکشانند… لذا حمایت از تروریست‌ها، در راستای جنگ فرسایشی علیه سوریه، ایران و روسیه است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کشورهای حامی تروریسم گفت که عربستان سعودی، قطر و ترکیه حامی اصلی این جریان هستند.

اسد با اشاره به این‌که تروریست‌ها با حمایت مستقیم ترکیه از این کشور به سوریه می‌آیند، خاطر نشان کرد: «آنچه ائتلاف آمریکا یا بین‌الملل نامیده می‌شود، داعش را می‌دید که از چاه‌های نفتی سوریه استفاده کرده و این نفت را به ترکیه منتقل می‌کرد، ولی هیچ اقدامی انجام نداد تا این‌که روس‌ها وارد عمل شدند و به کاروان‌های داعش حمله کردند.»

وی درباره احتمال توافق مسکو و واشنگتن بر سر سوریه تأکید کرد: «امیدواریم؛ ولی در واقع این مسئله غیر ممکن است. زیرا روس‌ها سیاستشان مبتنی بر ارزش و منفعت است؛ آنها به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارند و با تروریسم می‌جنگند ولی آمریکایی‌ها قصد دارند از تروریسم به عنوان یک برگه استفاده کنند.»

اسد درباره حمله هوایی آمریکا به ارتش جمهوری عربی سوریه در «دیرالزور» نیز گف که حمله نیروهای آمریکا عمدی بود، زیرا داعش به واسطه همکاری سوریه، ایران و روسیه برای مقابله با این گروه، در وضعیت ضعف قرار داشت. همچنین جبهه النصره در بسیاری از مناطق سوریه در معرض شکست بود. از این روی آمریکایی‌ها قصد تضعیف ارتش سوریه را داشتند و به دیرالزور حمله کردند. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از داعش حمایت کرده و از آن به عنوان برگه‌ای برای تغییر موازنه قوا بر حسَب برنامه‌های سیاسی خود استفاده می‌کنند.

 

کد خبر : ۴۲۵۴۷۳