خبرگزاری کار ایران

انتشار تصاویری از حضور قایق‌های چینی در دریای چین جنوبی

وزارت دفاع فیلیپین تصاویری از حضور قایق‌های چینی در دریای مورد مناقشه‌ چین جنوبی ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ وزارت دفاع فیلیپین، امروز – چهارشنبه – در آستانه نشست کشور‌های جنوب شرق آسیایی (آسه‌آن)، تصاویری از قایق‌های چینی در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوب چین ارائه شده است.

هیچ توضیحی در رابطه با زمان ارائه این تصاویر به دست نیامده است اما این اقدام تنها دو روز پس از ابراز نگرانی شدید مانیل در رابطه با افزایش شمار کشتی‌های چینی در اطراف منطقه «اسکاربورو» انجام می‌گیرد. فیلیپین در پی انتشار این تصاویر از سفیر پکن درخواست توضیحات کرده است.

یک مقام فیلیپینی گفت که انتشار این تصاویر و نقشه‌ها از سوی وزیر دفاع دستور داده شده که در نشست وینتیان حضور دارد.

چین،‌ تایوان،‌ فیلیپین،‌ وینتیان،‌ مالزی و برونئی مدعی بخشی و یا همه دریای چین جنوبی هستند که این موضوع این منطقه را پرتنش ساخته است. چهار کشور آخر عضو اتحادیه دولت‌های جنوب شرق آسیا هستند.

۱۰ تصویر و نقشه‌ توسط ایمیل به روزنامه‌نگارانی که در وینتیان هستند ارسال شده است. رهبران این کشور‌ها قرار است تا امروز در چین با یکدیگر دیدار کنند. هنوز مشخص نیست که این مناقشه‌ها در این نشست مطرح خواهد شد یا خیر.

این اقدام در پی مشاجره میان آمریکا و فیلیپین رخ داده که در آن «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهوری فیلیپین،‌ از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرده و این موضوع موجب ملغی شدن جلسه میان دو رهبر شده است.

چین مکرراً،‌ آمریکا را به واسطه تنش‌آفرینی در دریای چین جنوبی متهم کرده است. این منطقه شاهد انتقال پنج ترلیون دلار کالا  سالیانه است.

کد خبر : ۴۰۸۷۵۰