خبرگزاری کار ایران

ینس استولتنبرگ:

اعضای ناتو به پرداخت سالانه یک میلیارد دلار کمک به افغانستان متعهد شدند

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که کشورهای عضو این سازمان به آمریکا وعده داده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ سالانه یک میلیارد دلار برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، در دومین روز نشست سران ناتو در ورشو، ماموریت این سازمان در افغانستان، دستور کار اصلی است و «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا رهبران دیگر کشورهای ناتو را به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان و تامین منابع مالی برای آن‌ها متقاعد کند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری در محل برگزاری نشست سران این سازمان گفت: «به جز کمک‌های آمریکا، ما تاکنون تعهد کمک یک میلیارد دلاری را روی میز داریم. اکنون ما بسیار به هدف تعیین شده نزدیک هستیم و آماده ادامه حضور در افغانستان هستیم.»

وی تلویحا گفت که تا پایان امروز انتظار می‌رود تعهدات بیشتری برای افغانستان از سوی کشورهای عضو ناتو اعلام شود.

در نشست سران ناتو «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی این کشور نیز شرکت دارند.

دبیرکل ناتو گفت که ماموریت حمایت قاطع از نیروهای امنیتی افغانستان بعد از ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت و ناتو همچنان در کنار افغانستان خواهد ایستاد.

وی گفت: «امروز توافق کردیم تا ماموریت حمایت قاطع را براساس یک نمونه انعطاف‌پذیر منطقه‌ای فرا‌تر از سال ۲۰۱۶ ادامه دهیم.»

ینس اشتولتنبرگ گفت که تقریبا مشخص شده که شمار نیروهای ناتو در سال‌های آینده، تفاوت زیادی با شمار آن‌ها در حال حاضر نخواهد داشت و ناتو حدود ۱۲ هزار سرباز خود در افغانستان را نگه می‌دارد.

مقام‌های بریتانیا نیز امروز اعلام کردند که ۵۰ سرباز جدید به افغانستان می‌فرستد.

باراک اوباما نیز دو روز پیش از آغاز نشست سران ناتو اعلام کرد که برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تغییر داده و اکنون تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

قرار بود شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی به پنج هزار و ۵۰۰ سرباز کاهش بیابد اما اوباما اعلام کرد که براساس تصمیم تازه و درخواست فرماندهان نظامی، هشت هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

 

 

کد خبر : ۳۸۸۵۰۱