خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل متحد:

۵ حمله شیمیایی خطرناک در سوریه رخ داده است

تیم کار‌شناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت، اعلام کرد که احتمالا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی پنج مورد حمله شیمیایی خطرناک در سوریه صورت گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تیم کار‌شناسان سازمان ملل، روز جمعه در گزارشی به شورای امنیت با اعلام این‌که احتمالا طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی پنج مورد حمله شیمیایی خطرناک در سوریه صورت گرفته است، خاطرنشان کردند تاکنون هیچ طرفی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

این تیم که در ماه آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی توسط شورای امنیت برای تحقیق درباره حملات شیمیایی به‌ویژه استفاده از گاز «کلر» در سوریه مامور شده بود، از ماه نوامبر گذشته، تحقیقات برای مشخص کردن عاملان این حملات را آغاز کرده است.

این کار‌شناسان در اولین گزارش خود که روز گذشته به شورای امنیت ارائه دادند، اعلام کردند: «شناسایی مسئولان این حملات شیمیایی ماموریتی پیچیده است.»

کار‌شناسان همچنین «حمایت و همکاری مداوم همه کشور‌ها در این زمینه» را خواستار شده‌اند.

در این گزارش فهرست اولیه‌ای از پنج حمله شیمیایی احتمالی ارائه شده است و کار‌شناسان در این گزارش اعلام کردند که سه حمله در استان ادلب (در ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ در مناطق تلمنس و در ۱۶ مارس ۲۰۱۵ در قمینس و سرمین) و یک مورد حمله در «کفرزیتا» (استان حماه در روزهای ۱۱ و ۱۸ آوریل ۲۰۱۴) و یک مورد در «مارع» در استان «حلب» در ۲۱ آگوست ۲۰۱۵ رخ داده است.

برخی کشورهای غربی مدعی هستند دولت سوریه مسئول چهار مورد حمله شیمیایی از مجموع پنج حمله ذکر شده در گزارش مذکور است و داعش نیز مسئول حمله شیمیایی در مارع است.

 

کد خبر : ۳۴۶۵۳۷