خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور سوریه:

ایدئولوژی داعش وهابیت سعودی است

رئیس‌جمهوری سوریه با اعلام اینکه کشورهای عربستان، قطر و ترکیه حیاط خلوت داعش هستند، تصریح کرد ایدئولوژی این گروه تروریستی همان وهابیت سعودی است.

به گزارش ایلنا، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» تصریح کرد که هیچ جدول زمانی برای از بین بردن تروریسم وجود ندارد. علت این مساله فقط به پیشروی‌های میدانی مربوط نیست بلکه در حمایتی است که تروریست‌ها از کشورهای دیگر به‌دست می‌آورند؛ زیرا برخی از این کشورهای غربی و منطقه‌ای از ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه منفعتی برای خود نمی‌بینند و فقط به حمایت از تروریست‌ها برای سرنگونی دولت سوریه اعتقاد دارند، از این‌رو، خواهان طولانی شدن زمان بحران هستند و اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند.

اسد خاطرنشان کرد هدف کشور و دولت سوریه فعالیت به نفع ملت است و از هر پیشنهاد سازنده‌ای استقبال می‌کند. پراهمیت‌ترین مساله‌ برای مردم سوریه این است که قانون اساسی، نظام و کشور به صورت کلی سکولار و ضامن آزادی ادیان باشد و همگان زیر چتر سوریه قرار گیرند. تا پیش از نابودی تروریسم که علت اصلی دغدغه تمام شهروندان سوری است، نمی‌توان گام‌های سیاسی ملموسی را برداشت.

وی افزود که روابط چین و سوریه از دهه‌ها پیش باثبات و مستحکم بوده و بحران سوریه نیز تاثیری برای آن نگذاشته است.

بشار اسد درباره تحولات میدانی سوریه نیز تصریح کرد که ارتش با تروریست‌ها می‌جنگد و لذا نمی‌تواند در سرتاسر سوریه حضور داشته باشد. ولی اخیرا مشارکت نیروی هوایی روسیه وضعیت را بسیار مساعد کرده؛ طوری‌که ارتش در حال حاضر تقریبا در همه مناطق سوریه به پیشروی‌هایی دست یافته است.

رئیس‌جمهوری سوریه در خصوص حضور احتمالی نیروهای زمینی روس در این کشور، گفت: روس‌ها به نیروهای زمینی سوریه تکیه کرده‌اند و با آنها همکاری می‌‌کنند. در حالی‌که آمریکایی‌ها با هیچ یک از نیروهای زمینی در میدان نبرد همکاری نمی‌کنند؛ مثلا در برخی مناطق عملیات‌هایی علیه تروریست‌ها انجام داده‌اند نه به این دلیل که آنها را سرکوب کنند بلکه تا مانع از حمله آنها به مناطق معینی شوند که تمایل ندارند در آنجا حضور داشته باشند.

اسد هرگونه هماهنگی میان نیروهای آمریکایی و دولت سوریه را رد کرد و افزود تاکنون حتی یک تماس هم بین طرفین انجام نشده است.

اسد در پاسخ به پرسشی مبنی بر درک وی از وجود داعش و این‌که در کدام کشور ایجاد شده است، گفت: «در سال ۲۰۰۶ در عراق از شکل‌گیری این گروه با نام «الدوله الاسلامیه فی العراق» یاد شد و سرکرده آن «الزرقاوی» بود آمریکایی‌ها اعلام کردند که وی را کشتند. همچنین آمریکایی‌ها اعلام کردند که یک دولت اسلامی تحت نظارت آنها در عراق وجود دارد بنابراین این آمریکایی‌ها بودند که این مساله را مطرح کردند. داعش و النصره از القاعده در افغانستان ریشه دواندند یا همان‌طور که هیلاری کلینتون گفته بود در آن زمان، آنها در افغانستان برای مبارزه با شوروی سابق و با حمایت مالی عربستان و تحت نظارت و آموزش آمریکا شکل گرفتند. این مساله کاملا آشکار است که ایدئولوژی آنها همان وهابیت عربستان سعودی است.»

وی افزود: «از ناحیه لجستیکی باید گفت که هرگونه حمایت ارائه شده به داعش از طریق ترکیه و با همکاری عربستانی‌ها و قطری‌ها صورت می‌گیرد و در واقع می‌توان گفت که این گروه حیاط خلوتی برای داعش است. زیر این گروه تروریستی هیچ پایگاه مردمی در سوریه ندارد«.

کد خبر : ۳۲۴۱۵۴