خبرگزاری کار ایران

کری و لاوروف نقش ایران در مبارزه با داعش را بررسی می‌کنند

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در نظر دارد در چند هفته آینده در دیدار با همتای روسی خود درخصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و این‌که ایران چه نقشی می‌تواند در این زمینه ایفا کند، گفت‌وگو کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در اندیشکده شورای روابط خارجی در نیویورک اعلام کرد در نظر دارد طی چند هفته آینده در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در قطر در خصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و این موضوع که ایران چه نقشی می‌تواند در این زمینه داشته باشد، گفت‌وگو کند.

کری گفت: «ما برای از شکست دادن گروه داعش که بخش‌هایی از سوریه و عراق را اشغال و در مناطق تحت تصرف خود یک خلافت اعلام کرده است، رویکرد خود را در سوریه تغییر دهیم.»

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر، تصریح کرد: «این بخشی از علت مذاکرات چند هفته اخیر ما با ترکیه است و ما اکنون شاهد تغییراتی در آنچه هستیم که ترک‌ها برای انجام آن اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنانکه در برخی مسائل که ما در آنها مشارکت داشته‌ایم، تغییراتی ایجاد شده است.»

براین اساس، جنگنده‌های ترکیه، بامداد جمعه، نخستین حمله علیه مواضع گروه تروریستی داعش را صورت دادند و مقام‌های واشنگتن گفته‌اند که ترکیه به آمریکا اجازه داده است از پایگاه هوایی «اینجرلیک» در جنوب شرقی این کشور حملاتی را علیه داعش در خاک سوریه صورت دهند.

کری در ادامه سخنانش گفت: «می‌خواهیم موافقت سعودی‌ها و ترک‌ها برای مشارکت را به‌دست آوریم و در نهایت ببینیم ایرانی‌ها آماده‌اند چه نقشی ایفا کنند.»

کری پس از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان که هفته گذشته در وین حاصل شد، گفت که هم «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و هم «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه این کشور اعلام کرده‌اند آماده هستند درخصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

قرار است وزیر خارجه آمریکا، دو هفته دیگر با سفر به قطر، با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین، کویت، عمان و قطر) نشست برگزار کند.

کد خبر : ۲۹۲۴۰۸