خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

هالیوود و اسلام‌هراسی

هالیوود و اسلام‌هراسی
کد خبر : ۲۶۱۰۲۸

هالیوود و صنعت رسانه‌ ایالات متحده بار‌ها و بار‌ها در تولیدات خود، اسلام و ایران را منبع و سرچشمه تروریسم و تهدید علیه امنیت ملی آمریکا معرفی کردند. بخش اعظمی از سریال‌ها و فیلم‌هایی که با موضوع تروریسم و امنیت ملی آمریکا تولید می‌شود، مربوط به خاورمیانه و به طور عمومی کشورهای عربی است. خیابان‌های کثیف، مردمی درمانده وعامی و شهرهایی ابتدایی که محل‌ زندگی تروریست‌ها و محل عملیات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای نجات دنیا است.

نمونه‌هایی زیادی از این‌گونه سریال‌ها وجود دارد. برخی به صورت تحریف شده به تاریخ ایران پرداخته‌اند و برخی دیگر ایران امروز را پشتیبان اصلی تروریسم برای نابود کردن آمریکا معرفی می‌کنند. در هیچ‌یک از این برنامه‌ها اشاره‌ای به نقش سرویس‌های اطلاعاتی در ایجاد گروه‌های تکفیری و تروریستی نمی‌شود. کشورهای خاورمیانه مرکز تولید و پروش تروریسم بوده و آمریکا به عنوان مهد تمدن جهان باید با این تروریست‌ها مبارزه کند؛ مامورانی که باید مردم آمریکا را از دست این مسلمانان خطرناک نجات دهند.

این نوشتار درباره برخی تولیدات کمپانی‌های غربی و رواج اسلام‌ستیزی و ایران هراسی در قالب فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی است.

هدایت افکار عمومی

مجموعه تلویزیونی«Homeland» که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است، یکی از همین دسته تولیدات به شمار می‌رود. نیازی به تعریف کردن تمام داستان نیست زیرا این مجموعه تلویزیونی نیز مانند تمام تولیدات مشابه خود، خط داستانی یکسانی دارد.

ایالات متحده آمریکا به عنوان مهد آزادی و قدرتمند‌ترین کشور جهان، قرار است هدف حمله تروریست‌ها قرار‌ها بگیرد. ماموران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا وظیفه دارند تا این حمله را خنثی کرده و مردم کشور خود را نجات دهند. این تروریست‌ها چه کسانی هستند؟

نام رئیس این گروه تروریستی «ابو نظیر» است. رابط او با عوامل مستقر در آمریکا یک فرد عرب است که برای فرزند یکی از پادشاهان کشورهای عربی خاورمیانه کار می‌کند و تمام این افراد مسلمان هستند. عراق، افغانستان و سوریه به عنوان محل فعالیت این گروه‌ها معرفی می‌شود که محل عملیات ماموران سیا برای مقابله با تهدیدها است.

در صحنه‌ای از این سریال تلویزیونی، درب سلول زندانی آمریکایی که در بند القاعده است، باز می‌شود. پس از خروج این سرباز آمریکایی از سلول، وی مشاهده می‌کند که تروریست‌ها در حال برگزاری نماز جماعت هستند.  این گونه صحنه‌ها نه تنها در این مجموعه تلویزیونی، بلکه در فیلم‌ها و سریال‌های مشابه مانند «۲۴» ، »اطلاعات» ،«آرگو»، «سالت» و «روبوکاپ ۲۰۱۴ » نیز تکرار شده است.

با یک جمع‌بندی کوچک درمورد مفاهیم این سریال، رویکرد اسلام‌ستیز و ایران هراسانه این دست تولیدات را درک می‌کنیم. در تمام این گونه مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی، مسلمانان نقش تروریست‌هارا بازی می‌کنند. در واقع با یک دید دقیق‌تر می‌توان گفت که پیام این محصولات رسانه‌ای این است که تمام مسلمان‌ها تروریست نیستند، اما به طور قطع تمام تروریست‌ها مسلمان هستند.

گروه‌های افراطی بنیادگرا که در برخی دیالوگ‌ها با عنوان گروه‌های جهادی معرفی می‌شوند، همه از خاورمیانه می‌آیند تا آمریکا و آمریکایی‌ها را نابود کنند و ماموران فدرال آمریکا وظیفه دارند که با آن‌ها مبارزه کنند. تولید مکرر اینگونه محصولات رسانه‌ای و پخش گسترده آن در شبکه‌های تلویزیونی جهان که مخاطبان میلیونی را به دنبال دارد، بخشی از افکار عمومی جهان به خصوص کشورهای غربی را قانع می‌کند که مسلمانان خطر اصلی هستند و آن‌ها به عنوان کشورهای متمدن وظیفه برخورد با تروریست‌ها و نجات مردم مفلوک جهان را دارند.

زمینه‌سازی و حضور

پخش این‌گونه محصولات رسانه‌ای، زمینه را برای ورود نیروهای آمریکایی و اروپایی به خاورمیانه به عنوان مرکز تروریسم فراهم ‌می‌کند. همان‌طور که در این فیلم‌ها می‌بینیم، تروریست‌هایی وجود دارند که می‌‌خواهند جهان متمدن غرب را نابود کنند و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا برای محافظت از شهروندان خود اقدام به مبارزه با آ‌ن‌ها می‌کند.

در دنیای واقعی و در زمان حال، شاهد به وقوع پیوستن سناریوی فیلم‌هایی هستیم که در سال‌های گذشته به طور مرتب برای مردم دنیا پخش شده و آمادگی ذهنی را ایجاد کرده است. این موج اسلام‌هراسی و فعالیت گروه‌های تکفیری نه تنها باعث توجیه حضور نیروهای بیگانه در خاورمیانه شده است، ‌ بلکه دلیلی برای حمله به مسلمانان و اماکن مذهبی به وجود آورده و آزار مسلمانان را به دنبال دارد.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

 

ارسال نظر
پیشنهاد امروز