خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل پیشنهاد پایان مخاصمه با پ.ک.ک توسط مقام‌های آنکارا/ راهبرد ترکیه در شمال عراق و سوریه

کد خبر : ۱۵۴۸۶۵۹

کارشناس مسائل ترکیه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه همچنان پ.ک.ک را جریان تروریستی می‌داند و به دنبال حمله و حذف آن از هر جهت است.

علی قائم‌مقامی، کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به پیشنهاد مقام‌های سیاسی آنکارا در خصوص پایان مخاصمه با پ.ک.ک و آزادی عبدالله اوجالان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه اعلام کرد که نمایندگان حزب دموکراسی و مساوات باید از مجلس ترکیه اخراج شوند و حتی آنها را حامی تروریسم خطاب کرد اما بعداً او با همین جریان وارد روابط سیاسی شد و به نوعی دعوای سیاسی را کاهش داد. باغچه‌لی اعلام کرد که حزب مساوات و دموکراسی خلق‌ها (DEM) باید معنی مصاحفه صمیمانه مرا با خودشان درک کرده و ارزش آن را بدانند و به حزب ترکیه‌ای تبدیل شده و در مقابل تروریسم و تجزیه‌طلبی جبهه گیری کنند و همبستگی و همراهی و امنیت و آرامش را تقویت و ترکیه را در جهان به بهشت تبدیل کنند. 

وی ادامه داد: حزب مساوات و دموکراسی خلق‌ها نیز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که حکومت حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی‌‌گرا، کرد و کردستان را سرکوب کرده و فراخوانی مؤثر عبدالله اوجالان را نادیده گرفته است. این حزب همچنین اعلام کرده که باید برای حل مسأله کردی به انزوای عبدالله اوجالان پایان داده شود و این در حالیست که حزب مذکور اعلام کرده که ما همیشه بر صلح و دموکراسی مردم ترکیه و منطقه تاکید کرده و از روند جدید صلح مورد نظر نیز حمایت می کند. آنها معتقدند ترکیه باید از شمال عراق و سوریه خارج شود و گفته‌اند که مذاکرات با عبدالله اوجالان آغاز شده و مثبت است و اما انزوای وی ادامه دارد. با تمام این تفاسیر باید گفت که رهبر حزب حرکت ملی‌گرا سعی کرد بحث انسجام ملی را مطرح کند و با برجسته‌سازی تهدیدات اسرائیل به نوعی تلاش کرد تا بتواند اوضاع را به سمت یک هشدار ملی پیش ببرد و اعلام کرد که ترک‌ها و کردها با یکدیگر برابر هستند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت باغچه‌لی در جای دیگر اعلام کرد که برای پایان درگیری با پ.ک.ک باید عبدالله اوجالان به پارلمان ترکیه بیاید و پیشنهاد خلع سلاح این جریان را مطرح کرد. برخی از نمایندگان پارلمان ترکیه از این مواضع وی عصبانی شدند و انتقادهای زیادی در این خصوص علیه وی مطرح کردند. اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری خلق هم اعلام کرد که اگر اوجالان از زندان خارج شود و به مجلس ترکیه بیاید و اعلام کند که پ.ک.ک خلع سلاح می‌شود، در نهایت می‌تواند از زندان آزاد شود و البته معتقد است که اظهارات دولت باغچه‌لی به نوعی می‌تواند برای آزادی عمل اردوغان محسوب شود. او حتی معتقد است که مسأله کردی می‌تواند حل و فصل شود و این در حالیست که حزب عدالت و توسعه سابقا در مناطق کرد نشین از حیث نفوذ سیاسی حزب دوم به حساب می‌آمد اما حالا این حزب نفوذ خود را در جامعه کرد نشین ترکیه از دست داده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه معتقد است که دولت باغچه‌لی به دنبال آن است و با این اقدام آرای کردها را به نفع حزب عدالت و توسعه مهندسی و ترمیم کند اما اعلام کرده که اگر بخواهند حزب جمهوری خلق را به حاشیه برانند اساساً با این موضوع مخالفت خواهد کرد. این در حالیست که اردوغان هنوز هم اعلام مواضع در این خصوص را انجام نداده اما بحث بر سر این است که رهبر حزب جمهوری خلق اعتقاد دارد که نباید مسأله مذکور باعث تغییر قانون شود. در این میان اردوغان همچنان پ.ک.ک را جریان تروریستی می‌داند و به دنبال حمله و حذف این آن از هر جهت است اما باید توجه شود که آمریکا در حال حمایت از گروه‌های کردی در شمال سوریه است. نکته نهایی این است که اگر ترکیه و اردوغان با پ.ک.ک روابط خود را عادی کنند باز هم آنکارا در مورد شمال عراق و سوریه همان راهبرد قدیم خود را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز